Fotografia

Wywiad z firmą Nikon: „W naszych produktach należy zastosować najnowocześniejszą technologię”: Digital Photography Review

  • 27 czerwca, 2024
  • 10 min read
Wywiad z firmą Nikon: „W naszych produktach należy zastosować najnowocześniejszą technologię”: Digital Photography Review


Yusuke Adachi
Kierownik Sekcji, Sekcja Strategii UX, Dział Planowania UX, Jednostka Biznesowa Imaging

Zdjęcie: Dale Baskin

„W naszych produktach należy zastosować najnowocześniejszą technologię, ponieważ tego właśnie oczekują klienci”. mówi Yusuke Adachi, kierownik sekcji ds. strategii i planowania UX firmy Nikon w jednostce biznesowej ds. obrazowania firmy Nikon.

Adachi rozmawiał z nami w siedzibie Nikona w Tokio w Japonii, krótko po tegorocznych targach CP+ Expo. W ekskluzywnym wywiadzie poruszył szereg tematów, w tym obecny stan rynku aparatów, wpływ sztucznej inteligencji na fotografię i znaczenie wideo.

Stan rynku

„Globalny rynek aparatów cyfrowych w 2023 r. powrócił do fazy ożywienia po pandemii” – mówi Adachi. „Dzięki temu więcej osób mogło wyjść z domu i cieszyć się robieniem zdjęć. W tym okresie więcej młodszych użytkowników wybrało firmę Nikon jako swoją twórczą pracę. Wszystko to przyczyniło się do wzrostu dostaw naszych produktów i prawie powróciło do tego samego poziomu poziom sprzed covidu.”

Wskazuje dwa konkretne obszary produktów, które napędzają ten wzrost. „W szczególności odnieśliśmy sukces w przypadku modelu Z8, który wprowadziliśmy na rynek w zeszłym roku. Co więcej, obiektywy Nikkor Z spisały się bardzo dobrze. Jeśli chodzi o gamę obiektywów, to mocowania obiektywu o dużej średnicy i obiektywy takie jak Plena i superteleobiektywy zostały bardzo dobrze przyjęte”.

Myśląc o przyszłości, pytamy Adachiego, jakiego typu klienci jego zdaniem będą mieli największy wpływ na rynek aparatów fotograficznych w ciągu najbliższych pięciu lat.

Adachi uważa, że ​​model Z8 przyczynił się do niedawnego sukcesu Nikona, podobnie jak wysoka jakość obiektywów z mocowaniem Z.

„Uważam, że istnieją dwa typy klientów” — mówi. „Pierwszy to małe grupy lub indywidualni twórcy treści lub obrazów. Często tacy klienci działają i nagrywają filmy sami lub z małym zespołem. Chcą mieć mniejsze, kompaktowe systemy lub kamery. Ci klienci stali się bardzo wybredni dzięki platformom do strumieniowego przesyłania wideo, takim jak Netflix czy Amazon Prime, gdzie widzą piękne treści i chcą sprostać tym wysokim oczekiwaniom. Tacy klienci chcą mieć lepsze możliwości tworzenia wysokiej jakości i imponujących obrazów”.

„Drugi typ” – wyjaśnia – „to młodsze pokolenie. Ci ludzie szukają nie tylko jakości, ale także możliwości projektowych. Chcieliby robić zdjęcia w bardziej emocjonalny sposób i szukają aparatu, który umożliwi im zrób to. Dla nas są to aparaty takie jak Zf i Z fc. Ta linia aparatów jest uważana za dziedzictwo firmy i chcielibyśmy mieć klientów, którzy mogliby utożsamić się z naszym dziedzictwem.

„Klienci stali się bardzo wybredni dzięki platformom do strumieniowego przesyłania wideo, takim jak Netflix czy Amazon Prime, gdzie widzą piękne treści i chcą sprostać tym wysokim standardom…”

Czy są dziś klienci, których branża nie obsługuje? pytamy.

Warto przeczytać!  Minimalistyczne krajobrazy i rozległe otwarte przestrzenie — nie przegap naszej najnowszej aktualizacji

„Tak, oczywiście. Poszerzamy naszą ofertę wysokiej klasy aparatów i obiektywów dla klientów, którzy chcą wyrazić siebie w obrazie. Być może jednak niedocenianą grupą są osoby, które kupują aparat po raz pierwszy. Być może nie byliśmy w stanie zaoferować the [right] opcje dla nich. Nie możemy udostępniać informacji na temat rozwoju naszych produktów, ale jednym z czynników, które uważamy za bardzo ważne dla tej niedocenianej, ale znaczącej grupy ludzi, jest łączność”.

AI w fotografii

Ponieważ nasza rozmowa skupia się na innych zmianach rynkowych, chcieliśmy dowiedzieć się, jaki jest, zdaniem pana Adachiego, najważniejszy trend w dziedzinie obrazowania w ciągu ostatniego roku.

„Kluczowym słowem jest generatywna sztuczna inteligencja” – mówi. „Uważamy, że generatywna sztuczna inteligencja może mieć pozytywny wpływ zarówno na aparaty fotograficzne, jak i na całą branżę, ale jednocześnie powoduje problemy, takie jak fałszywe obrazy lub oszukańcze wykorzystanie obrazów, co prowadzi do kwestii wiarygodności i zaufania. Dlatego, aby uporać się z tymi problemami, pracowaliśmy nad technologią rejestrowania historii zarejestrowanych obrazów [ie Content Authenticity Initiative]. W tej chwili jesteśmy w fazie demonstracyjnej, aby zweryfikować i potwierdzić skuteczność tych funkcji, które staramy się wdrożyć wspólnie z AFP (Agence France-Presse).”

Kontynuując ścieżkę AI, omawiamy znaczenie AI i uczenia maszynowego w rozwoju aparatów. Pan Adachi uważa, że ​​klienci są zadowoleni z postępów, jakie przyniosły te technologie, szczególnie w zakresie rozpoznawania i śledzenia obiektów, ale mówi nam, że przed nami jeszcze wiele możliwości.

Adachi przytacza funkcję automatycznego przechwytywania w modelach Z9 (i Z8) jako przykład wykorzystania technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w celu zapewnienia klientom większych korzyści.

„Uważam, że jest jeszcze pole do udoskonalenia lub ewolucji przy użyciu sztucznej inteligencji lub wizji komputerowej. Chodzi o to, że oczywiście najnowocześniejsza technologia musi być osadzona w naszych produktach, ponieważ tego oczekują klienci. Dla nas bardzo ważne jest rozważenie, jakie korzyści możemy zapewnić naszym klientom i jakie oczekiwania mają wobec nas”.

Jako jeden z przykładów korzyści, jakie firma Nikon może zapewnić dzięki technologii, podaje funkcję automatycznego przechwytywania w modelach Z8 i Z9, która umożliwia wykonanie zdjęcia lub nagranie filmu po spełnieniu jednego lub kilku określonych kryteriów, takich jak odległość, ruch i wykrycie obiektu.

Warto przeczytać!  ON1 Sky Swap AI 2023 kontra zamiennik Adobe Photoshop Sky

„Oznacza to, że jeśli jesteś samotnym fotografem w danym miejscu, możesz ustawić zdalny, stały aparat w innym miejscu. Jeśli więc jesteś fotografem indywidualnym, możesz uchwycić jedną scenę pod różnymi kątami, co może zaowocować nowymi rodzaje doświadczeń związanych z obrazowaniem dla naszych odbiorców. Uczenie maszynowe wykorzystujące sztuczną inteligencję umożliwiło nam automatyczną identyfikację obiektów lub podmiotów lub automatyczną identyfikację samych scen”.

Smartfony i fotografia obliczeniowa

Fotografowie często pytają o możliwość przeniesienia do aparatów funkcji fotografii obliczeniowej, takich jak te, które można znaleźć w smartfonach. Pytamy pana Adachiego, czy to właściwe pytanie, czy też rola fotografii obliczeniowej jest inna na urządzeniu, na którym fotograf chce mieć pełną kontrolę nad procesem twórczym.

„Jeśli chodzi o fotografię obliczeniową, smartfony i aparaty różnią się pod względem zastosowań tej technologii. Nie mogę zdradzić szczegółów rozwoju, nad którym obecnie pracujemy, ale może mógłbym powiedzieć, że aktywnie zaangażowani w rozwój technologii, aby nie tylko zapobiegać popełnianiu błędów przez klientów, ale także poszerzać możliwości ekspresji w najnowszym obrazowaniu, takim jak Nikon Creates.

„Jeśli chodzi o najnowsze osiągnięcia w dziedzinie obrazowania, to, co może odtworzyć aparat, bardzo różni się od renderowania na smartfonie przy użyciu technologii fotografii obliczeniowej”.

„Jeśli chodzi o najnowsze osiągnięcia w dziedzinie obrazowania, to, co może odtworzyć aparat, bardzo różni się od renderowania na smartfonie przy użyciu technologii fotografii obliczeniowej”.

Oczywiście, praktycznie każdy użytkownik aparatu jest również użytkownikiem smartfona, a konsumenci oczekują integracji między tymi dwoma urządzeniami. Jakie, zastanawiamy się, są wyzwania związane z przepływem pracy, które należy rozwiązać, aby umożliwić lepszą integrację między tymi urządzeniami?

„Właściwie składa się na to kilka czynników” – wyjaśnia Adachi. „Jednym z problemów klientów jest proces udostępniania zdjęcia zrobionego aparatem i ładowania go na konta w mediach społecznościowych. Klient musi przejść przez wiele etapów: zrobienie zdjęcia, przesłanie go na smartfon , a następnie przekazanie go na konto w mediach społecznościowych to dla nich zbyt wiele kroków”.

„To obszar, w którym możemy faktycznie dokonać ulepszeń i w którym powinniśmy to ulepszyć. A to tylko jeden z przykładów bolączek klientów. Naprawdę powinniśmy zastanowić się, w jaki sposób możemy poprawić doświadczenie klienta w oparciu o takie przypadki użycia i zidentyfikować jakie mają potrzeby.”

Znaczenie wideo

Gdy przeprowadzaliśmy wywiady z dyrektorami Nikona w 2023 r., powiedzieli nam, że wideo ma kluczowe znaczenie dla przyszłości firmy. Zapytaliśmy więc pana Adachiego, w jaki sposób może to wpłynąć na dalszą ewolucję aparatów bezlusterkowych.

„Kiedy przeprowadzaliśmy wywiady z dyrektorami Nikon w 2023 r., powiedzieli nam, że wideo jest kluczowe dla przyszłości firmy”.

„Kiedy mówimy o wideo, jest tak wiele różnych typów klientów – Z30 dla vlogów i klientów ogólnych, ale Z9 został bardzo dobrze przyjęty nawet przez stacje nadawcze. Tak więc nasza baza klientów jest naprawdę szeroka i powinniśmy być w stanie dotrzeć do szerokiego grona klientów, jednocześnie wprowadzając niezbędną ewolucję po stronie produktu, aby sprostać potrzebom tego szerszego grona klientów”.

Warto przeczytać!  AstrHori AH-M1 to niedrogi, niewielki światłomierz do aparatu

„Jaki wpływ będzie miało wideo na samą kamerę? Trudno to skomentować, ale wideo miało znaczący wpływ na funkcje nieruchomych obrazów, takie jak szybkie przechwytywanie i wysokie liczby klatek na sekundę, więc funkcje wideo można wykorzystać do rozwiązań obrazowania”.

Jak podkreśla, istnieje szeroka grupa użytkowników wideo, a niektórzy z nich w dużym stopniu polegają obecnie na smartfonach do odtwarzania wideo. Wskazuje jedno ulepszenie, jakie mogliby wprowadzić producenci aparatów bezlusterkowych, aby zachęcić więcej osób do korzystania z aparatów do nagrywania filmów.

Zaledwie kilka dni po naszym wywiadzie firma Nikon ogłosiła przejęcie RED Digital Cinema, co wzmacnia znaczenie wideo dla przyszłości firmy.*

„Często otrzymujemy opinie od klientów, którzy twierdzą, że edycja wideo zajmuje im więcej czasu niż edycja zdjęć. Dlatego powinniśmy sprawić, aby cała procedura edycji wideo była dla nich znacznie łatwiejsza i bardziej swobodna. W przeciwnym razie ludzie nie będą używać swoich kamer do nagrywania wideo”.

Przyznaje również, że smartfony odgrywają ważną rolę w przypadku wideo, choć mają pewne ograniczenia. „Jednym z głównych powodów korzystania ze smartfonów jest rejestrowanie codziennego życia” — mówi. „Ale jest jeszcze inny powód, dla którego ludzie kręcą wideo, a mianowicie tworzenie czegoś kreatywnego poprzez filmowanie. Jeśli chcą to zrobić, smartfon ma ograniczenia. Więc to jest miejsce, w którym możemy pójść dalej z aparatem. To, co możemy zrobić, to otworzyć i poszerzyć naszą bazę klientów i skupić się na klientach, którzy chcą realizować ekspresję obrazowania, aby ludzie mogli tworzyć coś wyjątkowego i imponującego za pomocą rozwiązania bezlusterkowego”.

*Uwaga redaktora: Wywiad przeprowadzono na kilka dni przed ogłoszeniem przez firmę Nikon przejęcia firmy RED Digital Cinema, wiodącego producenta profesjonalnych kamer filmowych. Z niecierpliwością czekamy na dalsze pytania przedstawicieli firmy Nikon na temat tego znaczącego wydarzenia w przyszłym wywiadzie.


Źródło