Wznowiono poszukiwania zaginionych osób, ponieważ katastrofa Yeti Airlines podkreśla niebezpieczeństwa związane z lataniem w Nepalu
CNN
—
Setki personelu ratunkowego wznowiły w poniedziałek misję poszukiwawczo-ratowniczą w Nepalu po śmiertelnej katastrofie lotniczej, która po raz kolejny uwydatniła niebezpieczeństwa związane z podróżowaniem samolotem w kraju często określanym jako jedno z najbardziej ryzykownych miejsc do latania.
Z 72 osób na pokładzie co najmniej 69 zginęło, a ich ciała odzyskano po katastrofie samolotu Yeti Airlines w pobliżu miasta Pokhara w niedzielę.
Poszukiwania trzech innych zaginionych wciąż trwają, ale komendant policji dystryktu Kaski, Ajay KC, powiedział w poniedziałek, że szansa na znalezienie ocalałych była „niezwykle niska”, ponieważ pracownicy użyli dźwigu do wyciągnięcia ciał z wąwozu.
Według linii lotniczej zidentyfikowano już czterdzieści jeden ofiar. Według urzędników linii lotniczych i lokalnej policji ich szczątki zostaną przekazane członkom ich rodzin.
Sekcje zwłok zostały opóźnione, ponieważ zespół ekspertów medycyny sądowej dotarł do Pokhary dopiero w poniedziałek po południu czasu lokalnego.
Katastrofa jest najgorszą katastrofą lotniczą w Himalajach od 30 lat. Według danych Aviation Safety Network jest to również trzeci najgorszy wypadek lotniczy w historii Nepalu.
Eksperci twierdzą, że warunki takie jak zła pogoda, słaba widoczność i górzysta topografia przyczyniają się do reputacji Nepalu jako kraju notorycznie niebezpiecznego dla lotnictwa.
Niedzielny lot Yeti Airlines prawie zakończył krótką podróż ze stolicy Katmandu do Pokhary, kiedy stracił kontakt z wieżą kontrolną. Według władz lotnictwa cywilnego na pokładzie było około 15 cudzoziemców.
Według rzecznika Yeti Airlines, pilotka zestrzelonego samolotu straciła męża – drugiego pilota tej samej linii lotniczej – w podobnej katastrofie w 2006 roku.
Anju Khatiwada zdecydowała się zostać pilotem po śmierci męża Dipaka Pokhrela i wykorzystała pieniądze z ubezpieczenia na wyjazd do USA na szkolenie, powiedział Sudarshan Bartaula w CNN. Była w linii lotniczej od 2010 roku i miała na swoim koncie ponad 6300 godzin lotu.
„Była odważną kobietą z całą odwagą i determinacją. Opuściła nas zbyt wcześnie – powiedział.
Khatiwada był kapitanem i leciał z pilotem-instruktorem na dodatkowe szkolenie w czasie katastrofy, dodał Bartaula.
Pokhara, miasto nad jeziorem, jest popularnym miejscem turystycznym i bramą do Himalajów. Służy jako punkt wyjścia dla słynnej trasy trekkingowej Annapurna Circuit, którą w 2019 roku odwiedziło ponad 181 000 obcokrajowców.
Rządowa komisja bada teraz przyczynę katastrofy, z pomocą władz francuskich. Samolot Yeti Airlines został wyprodukowany przez firmę lotniczą ATR z siedzibą we Francji.
Czarna skrzynka samolotu, w której zapisane są dane lotu, została odzyskana w poniedziałek i zostanie przekazana władzom lotnictwa cywilnego – poinformowały władze.
Zmienne wzorce pogodowe nie są jedynym problemem operacji lotniczych. Według raportu bezpieczeństwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Nepalu z 2019 r., „wroga topografia” kraju jest również częścią „ogromnego wyzwania”, przed którym stoją piloci.
Nepal, kraj liczący 29 milionów ludzi, jest domem dla ośmiu z 14 najwyższych gór świata, w tym Everestu, a jego piękne, surowe krajobrazy sprawiają, że jest popularnym miejscem turystycznym dla wędrowców.
Ale ten teren może być trudny do nawigacji z powietrza, szczególnie podczas złej pogody, a sytuację pogarsza konieczność korzystania z małych samolotów, aby dostać się do bardziej odległych i górzystych części kraju.
Samoloty z 19 miejscami lub mniej są bardziej narażone na wypadki z powodu tych wyzwań, czytamy w raporcie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Katmandu jest głównym węzłem tranzytowym Nepalu, skąd odlatuje wiele z tych małych lotów.
Lotnisko w mieście Lukla w północno-wschodnim Nepalu jest często określane mianem najniebezpieczniejszego lotniska na świecie. Pas startowy lotniska, znany jako brama do Everestu, położony jest na zboczu klifu między górami, a na końcu opada prosto w przepaść. Na przestrzeni lat doszło do wielu śmiertelnych wypadków, w tym w 2008 i 2019 roku.
Brak inwestycji w starzejące się samoloty tylko zwiększa ryzyko latania.
W 2015 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, będąca agencją Organizacji Narodów Zjednoczonych, nadała priorytet pomocy Nepalowi w ramach partnerstwa na rzecz wdrażania bezpieczeństwa lotniczego. Dwa lata później ICAO i Nepal ogłosiły partnerstwo w celu rozwiązania problemów związanych z bezpieczeństwem.
Chociaż w ostatnich latach kraj ten poprawił swoje standardy bezpieczeństwa, wyzwania pozostają.
W maju 2022 roku samolot Tara Air wylatujący z Pokhary rozbił się w górach, zabijając 22 osoby.
Na początku 2018 roku samolot US-Bangla Airlines lecący ze stolicy Bangladeszu Dhaki do Katmandu rozbił się podczas lądowania i zapalił się, zabijając 51 z 71 osób na pokładzie.
A w 2016 roku samolot Tara Air rozbił się na tej samej trasie, co samolot, który zaginął w niedzielę. Incydent ten dotyczył niedawno nabytego samolotu Twin Otter lecącego w bezchmurnych warunkach.