Filmy

Wzrok, film o chińsko-amerykańskim doktorze Ming Wangu, który pomaga niewidomym znów widzieć, opowiada historię „wolności i wiary”

  • 30 maja, 2024
  • 5 min read
Wzrok, film o chińsko-amerykańskim doktorze Ming Wangu, który pomaga niewidomym znów widzieć, opowiada historię „wolności i wiary”


W filmie Wang (w tej roli Terry Chen) zdobywa doktoraty medycyny na Harvardzie i Massachusetts Institute of Technology (które ukończył z wyróżnieniem z wyróżnieniem), a także doktorat z fizyki laserów na Uniwersytecie Maryland.

Odkrywa nowy sposób, aby pomóc niewidomym widzieć – używając soczewki kontaktowej z błoną owodniową – gdy on i jego partnerka medyczna, dr Misha Bartnovsky (w tej roli Greg Kinnear), wyruszają na misję mającą na celu pomoc sierotom w odzyskaniu wzroku.

Narodowa Biblioteka Medyczna Stanów Zjednoczonych szacuje, że w ciągu ostatnich 25 lat ponad 20 milionów oczu leczono laserową chirurgią oka. Pionierska technika medyczna Wanga przywróciła wzrok milionom ludzi na całym świecie.

(Od lewej) reżyser Andrew Hyatt, dr Ming Wang i Chen na premierze filmu „Sight” w Los Angeles, 14 maja 2024 r. Zdjęcie: Getty Images

Jako jeden z czołowych ekspertów w tej dziedzinie, wpływ i filantropia Wanga zostały docenione w jego rodzinnym stanie Tennessee, ale jego historia nie jest szeroko znana na całym świecie.

Ponieważ przez cały maj w USA obchodzony jest Miesiąc Dziedzictwa Azjatów, Amerykanów i mieszkańców wysp Pacyfiku, Wang, który jest także producentem wykonawczym filmu, twierdzi, że chce przyczynić się do tworzenia opowieści o tym kraju.

„Moja główna motywacja? Historie azjatycko-amerykańskie nie są zbyt często opowiadane w amerykańskich mediach głównego nurtu. Autentyczna reprezentacja jest rzadkim zjawiskiem. Chciałem zachęcić Amerykanów pochodzenia azjatyckiego, Amerykanów pochodzenia chińskiego i wszystkich imigrantów do opowiedzenia naszej historii” – mówi Wang. „Powiem jednak, że jest to doświadczenie upokarzające”.

Chena, kanadyjskiego aktora, zachwyciły nie tylko osiągnięcia medyczne Wanga, ale także ogólny i specyficzny charakter jego opowieści.

„To nie miało nic wspólnego z kung fu ani sztukami walki. Nie miało to nic wspólnego z byciem członkiem gangu ani żadnym innym tropem Hollywood się przewrócił. Przemówiło także do większej części historii imigrantów i większej diaspory, która istnieje poza Azją” – mówi Chen.

Ludzie mówią, że nie ma wspólnej płaszczyzny pomiędzy nauką i wiarą. Na szczęście nie poddałem się i jako chrześcijanin

Doktor Ming Wang

Wyreżyserowany przez Andrew Hyatta, z udziałem Bena Wanga, Fionnuli Flanagan i Natashy Mumby, film miał tę zaletę, że na planie był Wang.

Był tam, aby pomóc w konsultacjach w zakresie technicznego żargonu i scen na sali operacyjnej, ale wielu członków załogi wykorzystało jego obecność, aby poprosić o poradę w kwestiach medycznych. Było to mile widziane zapewnienie na planie na rok 2020, nad którym właśnie pracowaliśmy Covid-19 pandemia.

„Doktor Wang był dla mnie świetnym źródłem wiedzy” – mówi Kinnear. „To pierwszy film, który zrobiłem, jak wielu z nas, po Covid-19.

„Trochę się wahałam co do tej podróży, ale miałam wrażenie, że kiedy przeczytałam historię doktora Wanga, bardzo szybko spojrzałam na wszystko z właściwej perspektywy”.

Chen (po lewej) i Kinnear na zdjęciu z filmu „Sight”. Kinnear mówi, że wahał się, czy nakręcić ten film, ale historia doktora Wanga „rzuciła wszystko na pierwszy plan”. Zdjęcie: Studio Aniołów

Inspirujący charakter tej historii mógł nawet poprawić nastrój na planie.

„Kiedy w końcu idziesz i spotykasz wszystkich, a oni powoli ściągają maski […] Muszę powiedzieć, że w przypadku tego filmu [the substance of the story] spływało. Na planie panowała inspirująca dobra atmosfera” – mówi Kinnear.

W filmie Wang próbuje przywrócić wzrok młodej dziewczynie o imieniu Kajal (Mia Swaminathan), którą do jego kliniki przyprowadza zakonnica (Flanagan). Jest to jeden z wielu akcentów w filmie, który stawia wiarę w centrum zmagań i triumfów Wanga.

Ten konkretny przypadek doprowadził do jego odkrycia na temat wykorzystania łożyska do stworzenia soczewki leczniczej, ale był to również przypadek/klient, który wystawił na próbę jego determinację.

„Powód, dla którego wybrano Kajala [to be the central case in the film] było to spowodowane tym, że była to bardzo wymagająca sprawa. Jej kontuzja była tak poważna, że ​​musiałem szukać głębokiego kopa, aby znaleźć rozwiązanie” – mówi Wang.

Mia Swaminathan (po lewej) i Fionnula Flannagan na zdjęciu z filmu „Sight”. Zdjęcie: Studio Aniołów

„Ludzie mówią, że nie ma wspólnej płaszczyzny pomiędzy nauką i wiarą. Na szczęście nie poddałem się i jako chrześcijanin. Modliłem się dalej”.

Dystrybucją zajmuje się Angel Studios, znane z filmów o tematyce religijnej Wzrok. Jednak historia przeszłości Wanga i jego chęć pomocy niewidomym sierotom to tematy równie istotne w filmie.

„Myślę, że przesłanie filmu dotyczy wolności i wiary” – mówi Wang. „Wzrok to film, który przypomina nam, jak cenna jest wolność. Jak bardzo powinniśmy doceniać Amerykę.

„Być może wystarczy historia imigranta, który nie miał wolności, aby przypomnieć nam, jak bardzo jesteśmy błogosławieni”.


Źródło

Warto przeczytać!  Danny DeVito mówi, że Chris Pine został „pochłonięty” debiutem reżyserskim „Poolman”: „Jest nieustępliwy”