Technologia

X, Facebook i Instagram, jak zapobiec przemocy w swoich kanałach — zapoznaj się z tym przewodnikiem

  • 10 grudnia, 2023
  • 6 min read
X, Facebook i Instagram, jak zapobiec przemocy w swoich kanałach — zapoznaj się z tym przewodnikiem


X, Facebook i Instagram, platformy mediów społecznościowych są doskonałym źródłem informacji i rozrywki. Pomagają nam także w utrzymywaniu kontaktu z przyjaciółmi i rodziną. Jednak media społecznościowe mogą również – i często – stają się toksycznym środowiskiem szerzenia dezinformacji, nienawiści i konfliktów. Większość ludzi nie może lub nie chce zrezygnować z mediów społecznościowych. Wysiłki sądów i organów państwowych mające na celu jego uregulowanie lub kontrolę powoli nadrabiają zaległości, ale jak dotąd nie powiodły się. Firmy z branży mediów społecznościowych mają historię przedkładania zaangażowania nad korzyści społeczne.

Użytkownicy stają przed dylematem: jak czerpać korzyści z mediów społecznościowych, nie narażając się na niepokojące, szkodliwe lub nielegalne treści. Staje się to jeszcze większym problemem w czasach wzmożonych globalnych napięć i konfliktów. Zarówno konflikt na Ukrainie, jak i obecna wojna w Gazie zwiększyły ryzyko zobaczenia w kanałach przerażających i szkodliwych obrazów.

Ten artykuł, oparty na moich badaniach dotyczących wiadomości w mediach społecznościowych, jest przewodnikiem po selekcjonowaniu i edytowaniu kanałów mediów społecznościowych, aby mieć pewność, że wyświetlane treści odpowiadają Twoim potrzebom i nie są obraźliwe ani niepokojące.

Przeczytaj także: Szukasz smartfona? Aby sprawdzić wyszukiwarkę mobilną

Jest on podzielony na najszersze kategorie mediów społecznościowych. Nie omawiam nowszych usług, takich jak Threads, Mastodon, Post i Bluesky, chociaż zasady mają ogólne zastosowanie. Skupiłem się na korzystaniu z tych aplikacji na telefonie komórkowym, ponieważ większość użytkowników tak robi, a nie korzysta z nich w przeglądarce internetowej. Koncentruję się głównie na treściach wideo.

Warto przeczytać!  Infinix wprowadza na rynek smartfon Smart 8HD, którego cena zaczyna się od 5669 rupii | Wiadomości technologiczne

Media społecznościowe mogą być potężnym narzędziem informacji i uczenia się, ale mają wady. Niezależnie od tego, jakie podejście przyjmiesz do zarządzania swoimi plikami danych, zachowaj ostrożność i sceptycyzm. Zwracaj uwagę na aktualizacje zasad i umów z użytkownikami oraz dokładnie zastanów się, komu ufasz i kogo obserwujesz.

Wiele sieci społecznościowych oferuje algorytmicznie wybrany kanał jako pierwszy punkt kontaktowy. Specyfika algorytmów nie jest publicznie znana, a firmy stale je udoskonalają. Kanał jest w dużej mierze oparty na Twojej lokalizacji oraz tematach i osobach, którymi wcześniej się interesowałeś (niezależnie od tego, czy obserwujesz, czy po prostu oglądałeś treść lub wchodziłeś w interakcję z nią). Może również zawierać inne informacje, takie jak wiek i płeć, które mogłeś wcześniej przekazać usłudze.

Organizacje i osoby inwestują pieniądze i czas, aby ich treści były widoczne. Reklamodawcy zapłacą także za wyświetlanie ich treści klientom spełniającym ich kryteria. Należy również pamiętać, że płatne treści to nie tylko towary i usługi na sprzedaż, ale mogą stanowić agendę polityczną lub społeczną – często ukrytą. Na tym właśnie opierają się fałszywe wiadomości i celowa dezinformacja.

We wszystkich sieciach z wyjątkiem TikTok kluczem jest staranny wybór osób, które obserwujesz.

Na Twitterze (X) najlepszą opcją jest odejście od strony „dla Ciebie” (która jest widokiem domyślnym) i skupienie się na stronie „obserwowane”. Nie możesz całkowicie usunąć strony „dla Ciebie”. Kanał „obserwowane” obejmuje wszystkie osoby, które obserwujesz, ich tweety i retweety.

Warto przeczytać!  Google nada priorytet reklamom AI w porównaniu do bezpłatnych wyników wyszukiwania

Jeśli widzisz treści, których nie chcesz, możesz przestać je obserwować, zablokować lub wyciszyć.

Najprostszym sposobem na oczyszczenie kanału informacyjnego na Facebooku jest usunięcie kont ze znajomych. Inną opcją jest „przestanienie obserwowania” danej osoby: pozostajecie przyjaciółmi, ta osoba może zobaczyć Twoje treści i wejść w interakcję z nimi, ale jej posty nie pojawią się w Twoim kanale, chyba że wspomni o Tobie lub Ty tego poszukasz. Lub możesz „odpocząć” od kogoś, co jest rodzajem tymczasowej blokady. Blokowanie jest najbardziej ekstremalną opcją. Usunie je wraz z całą ich zawartością i ukryje przed nimi całą Twoją.

Instagram oferuje podobne opcje przestania obserwowania i wyciszenia (podobnie jak opcja „zrób sobie przerwę” na Facebooku).

TikTok ma ograniczone możliwości filtrowania i selekcji kanałów. Strona „Obserwowanie” pokazuje tylko twórców, których obserwujesz (i reklamy). Nie jest i nie może być ustawiony jako widok domyślny.

Strona „dla Ciebie” jest w całości oparta na algorytmie. Kliknięcie na twórcę pozwala jedynie na obserwowanie go, a nie na ukrywanie go lub blokowanie. Możesz jednak zablokować określonych użytkowników. Kliknij ich profil, a następnie ikonę udostępniania. „Zgłoś” i „Zablokuj” znajdują się poniżej różnych opcji udostępniania. Blokowanie powoduje usunięcie ich treści, ale nie treści innych użytkowników, które je przedstawiają.

Warto przeczytać!  Podsumowanie umiejętności, przewidywana data premiery i nie tylko

Wiele platform oferuje opcje ograniczania treści zawierających przemoc lub grafikę. Na Facebooku jest to ukryte w menu Ustawienia. Następnie kliknij Kanał aktualności, a następnie Zmniejsz. Nie możesz usunąć tej treści, ale możesz przenieść ją w dół w swoim kanale.

W TikTok długie naciśnięcie ekranu powoduje wyświetlenie panelu opcji. Stamtąd możesz zgłosić film; dostępna jest również opcja „nie interesuje mnie”, która umożliwia usunięcie tego filmu i innych filmów z podobnymi hashtagami ze swojego kanału. Jeśli klikniesz „szczegóły”, aby zobaczyć, które hashtagi zostaną odfiltrowane, możesz wybrać konkretne, które chcesz zablokować. Nie jest jednak jasne, na ile jest to wiarygodne – hashtagi zmieniają się z biegiem czasu. Najwyraźniej wielu hashtagów nie można filtrować, ale nie jest jasne, co to jest i dlaczego nie można ich filtrować.

Opcja „preferencje treści” w „ustawieniach” umożliwia filtrowanie słów kluczowych wideo. Spowoduje to usunięcie ich ze strony „dla Ciebie”, strony „obserwowanej” lub obu.

Możesz także ustawić TikTok na „tryb ograniczonego dostępu”. Ogranicza to dostęp do „nieodpowiednich treści” – nieprzejrzystego opisu.

Nie jest to doskonały przewodnik, ponieważ media społecznościowe nie są zaprojektowane tak, aby użytkownik mógł je kontrolować. Firmy te opierają się na zaangażowaniu użytkowników: im więcej czasu spędzasz w ich aplikacji, tym więcej pieniędzy zarabiają. Nie są szczególnie zainteresowani upewnieniem się, że treść jest pomocna i dokładna.

(Rozmowa)


Źródło