Xiaomi EV Indie: SU7 firmy Xiaomi zachwyca na targach w Indiach, wprowadza technologiczną ucztę z gwiazdą Redmi 13 5G
Chińscy rówieśnicy Xiaomi, tacy jak BYD i MG Motors, już zapuścili się w Indie, chcąc wejść na rodzący się rynek pojazdów elektrycznych. SU7 może rywalizować z Seal firmy BYD, Ioniq 5 firmy Hyundai i EV6 firmy Kia.
Działanie Xiaomi na rynku pojazdów elektrycznych nastąpiło w czasie, gdy amerykański producent samochodów elektrycznych Tesla Inc. nie podjął jeszcze wiążących decyzji odnośnie wejścia na rynek indyjski.
„SU7 został przywieziony do Indii wyłącznie w celach pokazowych. Nie jest dostępny w sprzedaży na rynku indyjskim” – poinformowała firma. SU7, sportowy sedan, jest pierwszym samochodem elektrycznym Xiaomi.
Ambicje Xiaomi w zakresie pojazdów elektrycznych
Samochód wywołał szum na arenie międzynarodowej i odniósł piorunujący sukces w Chinach. Model SU7 to ulubiony projekt CEO Xiaomi, Lei Jun, a cena podstawowego modelu wynosi poniżej 30 000 USD (około 25 lakh rupii), co jest prawie o 4000 USD (3,3 lakh rupii) mniej niż podstawowy model Tesli Model 3 w Chinach.
Model SU7 bardzo przypomina elektryczny samochód Porsche Taycan, ale kosztuje mniej niż jedną piątą ceny Taycana, która w Chinach waha się od 140 000 do 275 000 dolarów.
Xiaomi SU7 ma 4997 mm długości, 1963 mm szerokości i 1455 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 3000 mm. Jako pojazd elektryczny ma 105-litrowy przedni bagażnik („Frunk”) i 517-litrowy tradycyjny bagażnik. SU7 występuje w dwóch wersjach – jedna z zasięgiem do 668 km na jednym ładowaniu, a druga z zasięgiem do 800 km.
Najdroższa wersja Xiaomi SU7 Max Performance obejmuje akumulator o mocy 101 kWh i szacowanym zasięgu 800 km (CLTC). Ten model może pochwalić się podwójnym silnikiem o mocy 663 KM i momencie obrotowym 838 Nm, a jego prędkość maksymalna wynosi 265 km/h. Najbardziej rzucającą się w oczy częścią jest przyspieszenie od 0 do 200 km/h w zaledwie 10,67 sekundy.
Xiaomi SU7 Max pozwala wrócić na drogę z niesamowitym zasięgiem 510 kilometrów po zaledwie 15 minutach ładowania. Nawet standardowy Xiaomi SU7 oferuje 350-kilometrowy wzrost zasięgu w tym samym czasie.
Niełatwa droga
Wcześniej ET poinformował, że Indie mogą wprowadzić zmiany do swojej nowej polityki EV, aby zachęcić producentów samochodów, którzy już zainwestowali w tym kraju. Polityka, której celem jest przyspieszenie lokalnej produkcji wysokiej klasy samochodów elektrycznych, obecnie wspiera jedynie nowe inwestycje.
Rząd rozważa włączenie inwestycji w zakłady produkujące zarówno silniki spalinowe, jak i pojazdy elektryczne do swojego programu zachęt. Ten ruch ma na celu zwiększenie skalowalności i zapewnienie wykonalności znaczących inwestycji dla producentów samochodów
Kilku producentów samochodów, m.in. Volkswagen-Skoda, Hyundai-Kia i VinFast, wyraziło zainteresowanie nową polityką, znaną jako Program na rzecz produkcji samochodów elektrycznych (SMEC).
Na mocy SMEC rząd zezwoli na import w pełni zmontowanych pojazdów elektrycznych (EV) o minimalnym koszcie, ubezpieczeniu i wartości frachtu wynoszącej 35 000 USD przy stawce cła importowego wynoszącej 15% przez okres do pięciu lat, pod warunkiem, że firmy zainwestują co najmniej 500 milionów USD w utworzenie nowych zakładów produkcyjnych.
Obecnie największy biznes konsumencki Xiaomi w Indiach koncentruje się na smartfonach. Jednak firma wprowadziła na rynek wiele nowych produktów, które będą sprzedawane w różnych kategoriach.
Elektronika użytkowa nadal w centrum uwagi
Firma wprowadziła na rynek również 5G Star-Redmi 13 5G, Redmi Buds 5C, Xiaomi Robot Vacuum Cleaner X10, Xiaomi Pocket Power Bank 10000mAh oraz Xiaomi Power Bank 4i 10000mAh.
Xiaomi poinformowało, że zamierza sprzedać 70 crore urządzeń w ciągu następnej dekady, osiągając sprzedaż na poziomie 25 crore w ciągu 10 lat obecności na rynku indyjskim.
Poza smartfonami
Xiaomi pozostawiło znaczący ślad, szybko zdobywając przyczółek na indyjskim rynku smartfonów po wejściu na scenę w 2014 r. W ciągu zaledwie trzech lat od wejścia do Indii zdobyło 24% udziału w rynku, przewyższając długoletniego lidera, Samsunga. W pewnym momencie połowa wszystkich smartfonów sprzedawanych online w Indiach to produkty Xiaomi, zgodnie z raportem Kena.
Według raportu IDC, trzy główne marki smartfonów — Vivo, Xiaomi i Samsung — zdominowały rynek indyjski, koncentrując się na smartfonach z budżetem masowym. Te trzy firmy łącznie miały 53% udziałów w tym segmencie. Z kolei dostawy smartfonów klasy podstawowej odnotowały spadek. Xiaomi odniosło szczególny sukces w kategorii poniżej 100 USD, a następnie Poco i Itel.
Po zaostrzeniu sporu na granicy indyjsko-chińskiej firma zaczęła również pakować swoje produkty w opakowania z napisem „Make in India”.
Pekin regularnie zgłaszał sprzeciw wobec wzmożonej kontroli chińskich przedsiębiorstw przez Indie od 2020 r. W tym roku chiński gigant smartfonów Xiaomi poinformował rząd Indii, że konieczne są środki „budujące zaufanie”. Firma zauważyła, że dostawcy podzespołów wahali się przed rozpoczęciem działalności w Indiach ze względu na kwestie zgodności i wiz.
(Możesz już zasubskrybować nasz kanał WhatsApp Economic Times)