Xiaomi wprowadza na rynek chiński samochód elektryczny SU7, a producent smartfonów celuje w gigantyczną Teslę z napędem elektrycznym
Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek w czwartek sportowy samochód elektryczny inspirowany stylistyką Porsche i wyceniony poniżej Modelu 3 Tesli, podkreślając ostrą konkurencję ze strony nowych uczestników na i tak już zatłoczonym rynku pojazdów elektrycznych w Chinach.
Podczas dwugodzinnego wydarzenia dyrektor generalny i założyciel Xiaomi, Lei Jun, powiedział wypełnionej sali, w której uczestniczyli szefowie chińskich producentów pojazdów elektrycznych Nio i Xpeng, że standardowy model SU7 EV będzie wyceniony na 215 900 CNY (29 872,02 USD, czyli mniej więcej 24 rupii, 89 948), natomiast wersje Pro i Max będą kosztować odpowiednio 245 900 CNY (około 28 35 934 rupii) i 299 900 CNY (około 34 58 709 rupii).
„Jest o 30 000 (CNY) tańszy niż Model 3” – powiedział. Ceny Tesli Model 3 w Chinach zaczynają się od 245 900 CNY.
Powiedział także, że wiele możliwości SU7, które porównano z modelami Porsche Taycan i Panamera, przewyższa możliwości Tesli i Porsche. Na przykład jego minimalny zasięg wynoszący 700 km jest lepszy od 567 km Tesli Model 3, powiedział Lei.
Wprowadzenie na rynek spełnia ambicje założyciela Xiaomi, który zapowiedział wejście firmy na rynek pojazdów elektrycznych w 2021 r. i zobowiązał się do zainwestowania 10 miliardów dolarów (około 83 348 crore rupii) w biznes samochodowy jako „ostatni duży projekt z zakresu przedsiębiorczości” w swoim życiu.
Firma nawiązała współpracę produkcyjną z państwowym producentem samochodów BAIC Group i po raz pierwszy zaprezentowała sedana SU7 – skrót od Speed Ultra 7 – w grudniu.
Firma, najbardziej znana ze swoich smartfonów i szerokiej gamy niedrogich urządzeń, zaczęła przyjmować zamówienia na SU7 od 22:00 czasu pekińskiego (14:00 GMT) i podała, że otrzymała 50 000 zamówień w ciągu pierwszych 27 minut.
Dostawy modeli Standard i Max rozpoczną się pod koniec kwietnia, a modeli Pro – do końca maja.
Lei powiedział również, że przejście od elektroniki do produkcji samochodów nie było łatwe. „W ciągu trzech lat prac nad tym samochodem uświadomiłem sobie, że tworzenie samochodów jest niezwykle trudne. Nawet taki gigant jak Apple zrezygnował z tego” – powiedział Lei. „Dzisiaj więc każda osoba, która nadal nieprzerwanie zajmuje się produkcją samochodów, jest bohaterem naszych czasów”.
Dodał, że SU7 trafi do sprzedaży w 211 sklepach w 39 chińskich miastach do końca tego roku. Xiaomi nie powiedziało, czy ma plany sprzedaży samochodu za granicę.
Wojna cenowa
Analitycy są podzieleni co do tego, czy projekt samochodowy Xiaomi odniesie sukces. Niektórzy twierdzą, że jest to naturalne rozszerzenie firmy, której urządzenia do gotowania ryżu, oczyszczacze powietrza i inna elektronika są wszechobecne w chińskich domach.
Jednak SU7 oznacza odejście od wizerunku firmy jako marki niedrogiej. „Czy (chińscy konsumenci) mogą pod względem psychologicznym dokonać tego skoku od popularnych na rynku masowym, fajnych, niedrogich produktów konsumenckich i produktów domowych do pojazdów elektrycznych klasy premium?” powiedział Tu Le, założyciel firmy doradczej Sino Auto Insights.
Ponadto samochód trafia do sprzedaży w trudnym czasie dla chińskiego rynku motoryzacyjnego.
„Obecne otoczenie rynkowe jest dość trudne dla nowicjuszy, ponieważ 10 największych graczy stale zwiększa swój udział w rynku” – powiedział analityk Gavekal Dragonomics Ernan Cui.
„Jeśli Xiaomi nie będzie w stanie sprzedawać na dużą skalę w krótkim czasie, ryzykuje, że przez dłuższy czas będzie czynnikiem przeciągającym zyski firmy”.
Jednak na korzyść Xiaomi działają przychody generowane przez inne firmy, powiedział Le z Sino Auto Insights.
Co więcej, analitycy twierdzą, że wiedza Xiaomi na temat smartfonów daje jej przewagę nad tradycyjnymi producentami samochodów, jeśli chodzi o inteligentne kokpity, co jest cechą cenioną przez chińskich konsumentów.
SU7 wykorzystuje opracowany przez firmę Hyper OS jako system operacyjny, który łączy użytkowników pojazdów elektrycznych z innymi urządzeniami, w tym smartfonami.
© Thomson Reuters 2024