Motoryzacja

YJ Ahn z Waymo zagłębia się w projekt Zeekr robotaxi

  • 29 stycznia, 2023
  • 4 min read
YJ Ahn z Waymo zagłębia się w projekt Zeekr robotaxi


LAS VEGAS — YJ Ahn od dawna odgrywa kluczową rolę w projektowaniu produktów technologii transformacyjnej.

Rozpoczęła pracę nad inteligentnymi telewizorami i zestawami kina domowego w firmie LG Electronics, a następnie dołączyła do Motoroli, aby przyspieszyć jej przejście z telefonów z klapką na inteligentne. Oba doświadczenia posłużyły za prekursor jej najbardziej ambitnego wyzwania — szefa działu projektowania w Waymo.

48-letni Ahn dołączył do Google na początku projektu autonomicznej jazdy ponad dziesięć lat temu. Nadzorowała projektowanie wszystkich pojazdów firmy, począwszy od małego, autonomicznego prototypu Firefly, po dzisiejsze duże ciężarówki klasy 8.

Jej najnowsze dzieło było prezentowane w tym miesiącu na targach CES. Reporter Pete Bigelow usiadł z Ahn — w kabinie Zeekr robotaxi nowej generacji — aby omówić ewolucję pojazdów autonomicznych i siły napędowe stojące za jej filozofią projektowania. Oto zredagowane fragmenty.

P: Od samego początku byłeś związany z Google, a następnie z Waymo. Zabierz mnie z powrotem do początków. Gdzie zacząłeś?

A: Mieliśmy wtedy mały zespół i prosiliśmy wszystkich o przesyłanie nam swoich pomysłów. Każdy miał inny obraz tego, co to będzie. Niektórzy myśleli o zabawkach, a inni o statkach kosmicznych. Pomyśleli o filmach science-fiction i ilustracjach z lat 50. i 60., w których ludzie grali w gry z tyłu. Była ta ogromna przepaść. Wiedzieliśmy, że musimy zrobić coś, co właśnie wprowadziło tę technologię do publicznej wiadomości. Małymi kroczkami. Coś, co było bezpieczne i przyjazne, co pozwoliło nam sprawdzić naszą technologię.

Warto przeczytać!  Li-Bridge: Stany Zjednoczone muszą zrobić więcej, aby przyspieszyć inwestycje w lit

Czego nauczyłeś się podczas projektowania produktów konsumenckich w firmach LG i Motorola, które dotyczyły technologii samojezdnej?

Jak szybko ludzie zapomnieli o starym projekcie domu i starszych telewizorach i telefonach. Ludzie zapomnieli, że mieszkania miały kiedyś te tylne uchwyty i gniazda do telewizorów. Jeśli chodzi o telefony, przeprowadziliśmy wiele badań z Amerykanami, mówiąc: „Uwielbiam moją klawiaturę i nigdy z niej nie zrezygnuję”. Teraz nie mogą nawet myśleć o spędzeniu dnia bez telefonu.

Chcesz powiedzieć, że ludzie zapomną, jak to jest prowadzić samochód?

Naprawdę wierzę, że samojezdne samochody właśnie takie będą. Wiele osób w to nie wierzy. Mówią: „Nie czuję się komfortowo” lub „Uwielbiam prowadzić”. Kiedyś kochali swoje BlackBerry. Zobaczymy.

Co kryje się w projekcie Zeekr, co sprawia, że ​​ludzie zapominają o dotychczasowych wrażeniach z jazdy? W jaki sposób opiera się na autonomicznych minivanach Chrysler Pacifica i robotycznej osi Jaguar I-Pace?

W poprzednich generacjach chcieliśmy pracować z istniejącymi samochodami, abyśmy mogli pracować szybciej. Zmodyfikowaliśmy kilka istotnych rzeczy, ale nie mogliśmy całkowicie zmienić pojazdów. Ludzi nie interesuje technologia. Chcą czegoś, co jest łatwe w użyciu, czegoś, z czego mogą korzystać przez cały czas. Chcemy, żeby ludzie powiedzieli: „O mój Boże, chcę tam być i tego doświadczyć”.

Warto przeczytać!  Jak Van Horn Automotive Group kieruje cyfrową transformacją dealerów

Zeekr wydaje się przestronny. Czy jest więcej miejsca, czy to złudzenie wywołane przez projekt?

Masz miejsce na trzy rzędy siedzeń, mniej więcej tego samego rozmiaru co Pacifica, ale mamy tylko dwa rzędy. Jest więc bardzo otwarty i wygodny. W drugim rzędzie zaprojektowaliśmy go tak, aby pomieścić trzech mężczyzn z 95. centyla. Ludziom podoba się również otwartość przedniego siedzenia. (Nie ma tradycyjnych elementów sterujących pojazdami, takich jak kierownice czy pedały hamulca.) Zagłówek wygląda na nieco duży, ale tak nie jest. Obniżyliśmy linię ramion, co przyczynia się do tego uczucia otwartości.


Źródło