Z polskiej fabryki aut dostawczych zaczęły wyjeżdżać elektryki
Fabryka dużych samochodów dostawczych Stellantis w Gliwicach jako jedyna w sieci grupy w Europie rozpoczęła produkcję elektrycznych aut dostawczych. Wymagało to stworzenia nowych stanowisk montażowych i zakupu dodatkowego sprzętu.
- Stellantis zaznacza, że obecnie jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem w pełni elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych.
- Zakład w Gliwicach zatrudnia obecnie 2600 osób i pracuje na 15 zmian w tygodniu, ale w planach jest praca na 18 zmian.
- Rocznie zakład jest zdolny wyprodukować ponad 100 000 aut. Każda ze zmian produkuje 150 samochodów.
W fabryce dużych samochodów dostawczych Stellantis w Gliwicach ruszyła produkcja nowej wersji wytwarzanych tam aut.
– Od kilku dni jako jedyny zakład Stellantis w Europie produkujemy duże samochody dostawcze z napędem elektrycznym. Zaczęliśmy od Fiata Professional E- Ducato, ale wkrótce będziemy produkowali elektryczne wersje także dla innych marek Stellantis – powiedział Grzegorz Buchal, dyrektor generalny Stellantis Gliwice.
Posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach Stellantis zaznacza, że po zakończeniu tego etapu jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Podkreśla, że elektryczna wersja jest nie tylko wytwarzana, ale była także konstrukcyjnie rozwijana wspólnie przez inżynierów z Zespołu Projektowego Stellantis Gliwice i Centrum Inżynieryjnego w Turynie.
Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach należy do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit). Zakład rozpoczął seryjną produkcję wiosną 2022 r. Jego portfolio dotąd obejmowało modele m.in.: Opel Movano, Peugeot Boxer czy Citroën Jumper.
Gliwicki zakład chce produkować wkrótce na 18 zmian w tygodniu
Zakład w Gliwicach uruchomił niedawno trzecią zmianę. Zatrudnia obecnie 2600 osób i pracuje na 15 zmian w tygodniu, ale w planach jest praca na 18 zmian. Każda ze zmian produkuje 150 samochodów. Rocznie zakład jest zdolny wyprodukować ponad 100 000 aut.
Produkcja Fiata Professional e-Ducato odbywa się w całkowicie nowym zakładzie. Obiekt jest wyposażony w jedne z największych robotów przemysłowych w Europie, posiada nowoczesne energooszczędne technologie lakiernicze, a także wysoce efektywne procesy jakościowe oraz nowy szybki tor testowy.
Dwa lata zajęło przygotowanie zakładu do produkcji aut elektrycznych
Linia produkcyjna została przystosowana do produkcji aut spalinowych i elektrycznych. Poszczególne wersje mogą następować jedna po drugiej bez konieczności większych zmian czy dostosowania stanowisk. Wymagało to stworzenia kilkudziesięciu nowych stanowisk montażowych i dokonania zmian w umiejscowieniu niektórych linii podmontażu, na których odbywa się wstępny montaż podzespołów montowanych potem w samochodach, np. desek rozdzielczych.
– Samochody elektryczne i spalinowe są produkowane na jednej linii, co wymagało stworzenia kilkudziesięciu nowych stanowisk montażowych. To nie tylko inwestycje w zatrudnienie ludzi, ale także w nowe roboty, manipulatory, narzędzia – powiedział Sławomir Czarnecki, kierownik Wydziału Montażu.
Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem przekształcenia, zlokalizowanej w Gliwicach, polskiej fabryki Stellantis w ośrodek produkcji w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych oraz w centrum tworzące oprogramowania na potrzeby pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehicles). Rolę tę pełnią wspólnie fabryka dużych samochodów dostawczych i Centrum Oprogramowania Software Experience (SWX).
Elektryczne Ducato ma akumulatory zapewniające zasięg do 420 km
Nowy E-Ducato jest wyposażony w jednostkę napędową generująca do 200 kW mocy (270 KM) w połączeniu z momentem obrotowym wynoszącym 410 Nm. Oferuje trzy tryby jazdy – Eco, Normal, Power zapewniające idealną równowagę między osiągami a zasięgiem (konfigurowalnym przez kierowcę) poprzez różne rodzaje przyspieszenia i prędkości maksymalnej w zależności od wybranego trybu jazdy.
Zestaw akumulatorów ma pojemność 110 kWh i zapewnia zasięg do 420 km. Całkowicie nowe są również funkcje ładowania. Obejmują dwie standardowe ładowarki, pierwsza o mocy 11 kW do szybkiego ładowania prądem zmiennym i druga o mocy do 150 kW w opcji ładowania prądem stałym, umożliwiająca szybkie naładowanie akumulatora w zaledwie 55 minut.
Nowe Ducato zachowuje przestrzeń ładunkową o pojemności do 17 m3 i ładowność do 1500 kg oraz oferuje pełną gamę nowych systemów ADAS.