Świat

Z raportu Instytutu Reuters wynika, że ​​coraz więcej osób odwraca się od wiadomości

  • 17 czerwca, 2024
  • 5 min read
Z raportu Instytutu Reuters wynika, że ​​coraz więcej osób odwraca się od wiadomości


Reuters Kobieta i dziecko spacerują wśród gruzów w obozie dla uchodźców Nuseirat w środkowej Strefie Gazy, 9 czerwca 2024 r.Reutera

Z raportu Instytutu Reutersa wynika, że ​​niektórzy unikają tych wiadomości ze względu na wojnę w Gazie

Z globalnego badania wynika, że ​​coraz więcej osób odwraca się od wiadomości, określając je jako przygnębiające, nieubłagane i nudne.

Jak wynika z raportu Instytutu Reutersa Uniwersytetu Oksfordzkiego, prawie cztery na 10 osób (39%) na całym świecie stwierdziło, że czasami lub często aktywnie unika wiadomości, w porównaniu z 29% w 2017 r.

Autorzy raportu twierdzą, że wojny na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie mogły przyczynić się do chęci wyłączenia wiadomości.

Stwierdzono, że poziom unikania wiadomości jest obecnie rekordowo wysoki.

W styczniu i lutym YouGov wzięło w tym roku udział w ankiecie obejmującej ogółem 94 943 dorosłych z 47 krajów. Cyfrowy raport informacyjny.

Dzieje się to w czasie, gdy miliardy ludzi na całym świecie idą do urn w wyborach krajowych i regionalnych.

Z raportu wynika, że ​​wybory zwiększyły zainteresowanie wiadomościami w kilku krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych.

Z badania wynika jednak, że ogólna tendencja pozostaje zdecydowanie spadkowa.

Na całym świecie 46% osób stwierdziło, że jest bardzo lub bardzo zainteresowane wiadomościami – co stanowi spadek w porównaniu z 63% w 2017 r.

Warto przeczytać!  Jak pułap cen ropy G7 pomógł zdusić dochody Rosji

W Wielkiej Brytanii zainteresowanie wiadomościami spadło prawie o połowę od 2015 r.

„Agenda wiadomości była oczywiście szczególnie trudna w ostatnich latach” – powiedział BBC News główny autor raportu Nic Newman.

„Miałeś pandemię [and] wojen, więc odwrócenie się od wiadomości jest dość naturalną reakcją, niezależnie od tego, czy ma to na celu ochronę zdrowia psychicznego, czy po prostu chęć radzenia sobie z resztą życia”.

Getty Images Były prezydent USA Donald Trump przemawia podczas wydarzenia związanego z kampanią w Sunset Park w Las Vegas, Nevada, USA, w niedzielę, 9 czerwca 2024 r. Obrazy Getty’ego

Kampania wyborcza w USA spowodowała, że ​​więcej osób zainteresowało się wiadomościami

Newman powiedział, że osoby decydujące się na selektywne unikanie wiadomości często robią to również dlatego, że czują się „bezsilne”.

„To ludzie, którzy czują, że nie mają wpływu na ogromne rzeczy, które dzieją się na świecie” – powiedział.

Niektórzy ludzie czują się coraz bardziej przytłoczeni i zdezorientowani ilością krążących wiadomości, podczas gdy inni czują się zmęczeni polityką – dodał.

Z raportu wynika, że ​​kobiety i młodsi ludzie częściej czuli się zmęczeni ilością dostępnych wiadomości.

Tymczasem zaufanie do wiadomości utrzymuje się na stałym poziomie 40%, ale nadal jest ogólnie o 4% niższe niż w szczytowym okresie pandemii wirusa koronowego – wynika z badania.

Warto przeczytać!  Kanada wydaje nakaz pobytu w zawiadomieniach o deportacji wysłanych do kilku indyjskich studentów

W Wielkiej Brytanii zaufanie do wiadomości nieznacznie wzrosło w tym roku i wyniosło 36%, ale pozostaje o około 15 punktów procentowych niższe niż przed referendum w sprawie Brexitu w 2016 roku.

Najbardziej zaufaną marką informacyjną w Wielkiej Brytanii była BBC, a za nią plasowały się Channel 4 i ITV.

TikTok wyprzedził Twittera

Getty Images Chłopiec przegląda aplikację TikTok na smartfonieObrazy Getty’ego

TikTok odnotował wzrost wykorzystania, szczególnie wśród młodych ludzi

Z raportu wynika, że ​​w ciągu ostatniej dekady liczba odbiorców tradycyjnych źródeł informacji, takich jak telewizja i prasa, gwałtownie spadła, a młodsi ludzie wolą otrzymywać wiadomości w Internecie lub za pośrednictwem mediów społecznościowych.

W Wielkiej Brytanii prawie trzy czwarte osób (73%) stwierdziło, że czerpie wiadomości z Internetu, w porównaniu z 50% w przypadku telewizji i zaledwie 14% w przypadku druku.

Najważniejszą platformą mediów społecznościowych przekazującą wiadomości jest w dalszym ciągu Facebook, chociaż jego popularność odnotowuje się w dłuższej perspektywie.

YouTube i WhatsApp pozostają dla wielu ważnymi źródłami wiadomości, podczas gdy TikTok zyskuje na popularności i po raz pierwszy wyprzedził X (dawniej Twitter).

Trzynaście procent osób korzysta z aplikacji do udostępniania wideo w celu przeglądania wiadomości, w porównaniu z 10%, które korzystają z X.

Warto przeczytać!  Jordan Peterson może stracić licencję psychologa, jeśli odmówi „reedukacji” w mediach społecznościowych

Odsetek TikToka jest jeszcze wyższy w przypadku osób w wieku 18–24 lat na całym świecie i wynosi 23%.

Getty Images Lider Partii Pracy Keir Starmer (po lewej) i premier Rishi Sunak przemawiają na scenie podczas pierwszej bezpośredniej debaty przed wyborami powszechnymi, które odbędą się 4 czerwca 2024 r. w Salford Obrazy Getty’ego

Autorzy raportu stwierdzili, że niektórzy uważają, że w wiadomościach jest „za dużo polityki”.

W związku z tymi zmianami wideo staje się ważniejszym źródłem wiadomości w Internecie, zwłaszcza wśród młodszych grup.

Z raportu wynika, że ​​najbardziej atrakcyjne są krótkie filmy informacyjne.

„Konsumenci wybierają wideo, ponieważ jest łatwe w użyciu i zapewnia szeroki zakres odpowiednich i wciągających treści” – powiedział Newman.

„Jednak wiele tradycyjnych newsroomów jest nadal zakorzenionych w kulturze opartej na tekście i stara się dostosować sposób opowiadania historii”.

W raporcie wskazano, że dla wydawców podcasty informacyjne są dobrą stroną.

Jest to jednak „ogólnie działalność mniejszościowa”, przyciągająca przede wszystkim dobrze wykształconą publiczność.

Tymczasem dla dziennikarzy – dobra wiadomość.

W raporcie wykazano powszechne podejrzenia opinii publicznej co do możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w reportażach, zwłaszcza w przypadku trudnych wiadomości, takich jak polityka czy wojna.

„Wykorzystanie sztucznej inteligencji do zadań zakulisowych, takich jak transkrypcja i tłumaczenie, a także do wspierania, a nie zastępowania dziennikarzy, zapewnia większy komfort” – dodał.


Źródło