Biznes

Z raportu wynika, że ​​zysk BYD w UE jest 10 razy wyższy niż w Chinach i nawet przy nowych 30% stawkach celnych nadal wynosi 5000 USD na pojazd

  • 13 czerwca, 2024
  • 4 min read
Z raportu wynika, że ​​zysk BYD w UE jest 10 razy wyższy niż w Chinach i nawet przy nowych 30% stawkach celnych nadal wynosi 5000 USD na pojazd


BYD osiąga zysk w wysokości 15 400 USD na BYD Seal U w Europie w porównaniu do 1400 USD w Chinach. Oznacza to, że BYD generuje o 14 000 USD większy zysk, tzw Premia UEJak wynika z raportu Rhodium Group, w każdym modelu Seal U sprzedawanym w UE.

– Reklama –

12 czerwca dochodzenie Komisji Europejskiej (KE) ujawniło, że chińskie pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) i łańcuchy dostaw otrzymują nieuczciwe dotacje. W rezultacie KE wprowadziła tymczasowe cła importowe na chińskie pojazdy elektryczne, które wynoszą od 17,4% do 38,1%, w zależności od producenta. Te nowe cła stanowią dodatek do istniejących stawek 10%.

Według Rhodium Group 30% cło na BYD Seal U (zobacz specyfikacje) nie wystarczyłoby, aby zyski z samochodu zrównały się w UE i Chinach, co oznaczałoby, że szanse nadal byłyby nierówne. Po nałożeniu cła w wysokości 30% firma nadal będzie miała 15% (5080 USD) Premia UE w odniesieniu do zysków osiąganych w Chinach. Oznacza to, że BYD nadal zarobiłoby o ponad 5000 dolarów więcej na sprzedaży Seal U w UE niż w Chinach. Dzięki temu eksport do Europy byłby bardzo atrakcyjny.

Warto przeczytać!  Tańsze ubezpieczenie od PZU dla klientów DM BOŚ. Jak dołączyć do programu?

– Reklama –

Co więcej, cła na tym poziomie zapewniłyby BYD przestrzeń do obniżenia cen w celu zdobycia udziału w rynku w Europie. „Nasza analiza kilku innych modeli sprzedawanych w Chinach i Niemczech wskazuje, że nawet po 30% cło wiele chińskich modeli pojazdów elektrycznych nadal korzystałoby z dużej premii w zysku w UE” – zauważa Rhodium.

Z raportu to wynika konieczne mogą być wyższe cła, prawdopodobnie sięgające 45% lub nawet 55% w przypadku bardzo konkurencyjnych producentów, takich jak BYD aby uczynić eksport do Europy mniej atrakcyjnym.

Jednakże cła mogą mieć niepożądany wpływ na zachodnich producentów samochodów. Cła na poziomie od 15 do 30% mogą zaszkodzić modelom biznesowym zagranicznych firm, takich jak BMW czy Tesla, które wykorzystują Chiny do eksportu do Europy. W przypadku SUV-a BMW iX3, Premia UE (po uwzględnieniu kosztów takich jak wysyłka) wynosi zaledwie 9%. Oznacza to, że gdyby cło przekroczyło 9%, BMW zarobiłoby mniej na sprzedaży w Europie niż w Chinach. Wyższe cła mogą również pokrzyżować plany takich firm jak BMW, Honda i Volkswagen dotyczące zwiększenia wykorzystania Chin jako centrum eksportu na rynek UE.

Warto przeczytać!  Smart! Week 2023: najważniejsze informacje i najlepsze oferty!

– Reklama –

BMW-Brilliance (chińska spółka joint venture BMW) i Tesla podlegają dodatkowym cłom w wysokości 21%, ponieważ współpracowały z KE podczas dochodzenia. Ponadto Tesla złożyła wniosek o dalszą indywidualną ocenę.

Różnica w cenach między producentami zagranicznymi i chińskimi wynika z tego, że chińscy producenci otrzymują więcej dotacji niż zagraniczni, mimo że obaj otrzymują wsparcie od chińskiego rządu. Ponadto chińskie firmy są bardziej zintegrowane pionowo, co oznacza, że ​​same zajmują się większą częścią procesu produkcyjnego, co pozwala im kupować produkty po niższych cenach niż firmy zagraniczne.

Na przykład BYD nie tylko produkuje samochody, ale także jest właścicielem kopalni litu, buduje własne akumulatory, opracowuje własne silniki elektryczne, jest właścicielem dużych przewoźników oceanicznych przeznaczonych na eksport, a nawet jest właścicielem firmy ubezpieczeniowej pojazdów.

Porównanie cen w Chinach i UE. Źródło: Grupa Rod.

Co więcej, zaciekła wojna cenowa powoduje spadek cen pojazdów elektrycznych w Chinach dla wszystkich producentów samochodów, zwłaszcza tych starszych, którzy mają trudności z konkurowaniem z nowymi chińskimi start-upami zajmującymi się pojazdami elektrycznymi. Volkswagen ID.4 jest w Europie o 50% droższy niż w Chinach, bo w Niemczech cena wynosi 46 335 EUR (50 000 USD), natomiast w Chinach za wersję 80 kWh trzeba zapłacić 33 500 USD. Jednak Rhodium obliczono wyłącznie na podstawie sugerowanej ceny detalicznej, czyli rzeczywistej ceny, za jaką dealerzy VW sprzedają ID.4 w Chinach, co widać tutaj, za 182 400 juanów (25 150 USD), co jeszcze bardziej pogłębia różnicę.

Warto przeczytać!  Cena złota dzisiaj: Żółty metal w górę z powodu rosnącego popytu, nadziei na obniżkę stóp procentowych przez US Fed. Czy warto kupić złoto po ostatnim spadku cen?

Chińscy producenci pojazdów elektrycznych są gotowi zwiększyć eksport pomimo potencjalnych ceł UE. Czynniki napędzające tę tendencję obejmują spowolnienie wzrostu i mniejsze marże zysku na chińskim rynku pojazdów NEV, a także zachęty do eksportu. Chiny postrzegają UE jako główny cel eksportu ze względu na atrakcyjne warunki rynkowe i ambitne cele wyznaczone przez takie firmy jak BYD i MG należące do SAIC, mające na celu zdobycie znacznego udziału w rynku europejskim.


Źródło