Biznes

Za co nie należy w pracy przepraszać? Ekspertka radzi, jakich słów użyć zamiast tego

  • 10 czerwca, 2023
  • 3 min read
Za co nie należy w pracy przepraszać? Ekspertka radzi, jakich słów użyć zamiast tego


Mówienie „przepraszam” bez wyraźnego powodu do przeprosin wynika często z chęci okazania szacunku, zdobycia aprobaty lub uniknięcia konfliktu. I choć taka praktyka wydaje się raczej niewinna, może mieć naprawdę negatywny wpływ na naszą reputację – wyjaśnia Shadé Zahrai, ekspertka w dziedzinie strategii behawioralnych i przywództwa.

Zawsze zachęcam ludzi do zmiany swojego języka z przeprosin na wyrażanie wdzięczności. Poprzez docenienie innych i podziękowanie im, pozostawisz po sobie pozytywniejsze wrażenie – czytamy w artykule ekspertki opublikowanym w serwisie CNBC Make It.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zawody, w których będzie brakować coraz więcej osób. Ich liczba się kurczy

Za co nie należy w pracy przepraszać? Podpowiada ekspertka

1. „Przepraszam, że musisz tak bardzo mi pomagać”

Używając takiego zwrotu, implikujesz, że udzielanie ci pomocy jest jakąś niedogodnością, a nawet ciężarem. Może to zniechęcić daną osobę do wspierania cię w przyszłości – czytamy.

Zamiast tego podkreśl pozytywny wpływ osoby, która ci pomogła, a także uznaj jej wkład. Ekspertka sugeruje użycie następujących wyrażeń:

2. „Przepraszam, jeśli za dużo mówię”

Użycie powyższej frazy zagłuszy odbiór tego, co naprawdę masz do powiedzenia. Jeśli zaczynasz czuć, że mówisz za dużo, zatrzymaj się i pozwól twojemu słuchaczowi przetrawić wszystkie informacje – radzi ekspertka.

Zamiast tego lepiej powiedzieć:

  • „Dziękuję za wysłuchanie. Doceniam, że mogę podzielić się z tobą moimi pomysłami.”
  • „To, że chcesz mnie słuchać, wiele dla mnie znaczy.”

3. „Przepraszam za moje emocje”

Może to zadziałać w drugą stronę i sprawić, że inni nie będą chcieli dzielić się z tobą tym, co naprawdę czują – przekonuje ekspertka. Według niej lepiej wyrazić uznanie wobec cierpliwości i empatii twojego rozmówcy, podkreślając równocześnie, że emocje są naturalną i ważną częścią każdej dyskusji.

  • „Dziękuję za wysłuchanie i zrozumienie mojego punktu widzenia. Naprawdę przejmuję się tą kwestią.”
  • „Czuję się teraz przytłoczony, doceniam więc twoje wsparcie.”

4. „Przepraszam za opóźnienie”

Zamiast podkreślać opóźnienie, pokaż, że cenisz czas drugiej osoby i doceniasz jej cierpliwość.

  • „Dziękuję za cierpliwość.”
  • „Dziękuję, że zaczekałeś. Doceniam twoje zrozumienie.”

5. „Przepraszam, ciągle coś mi nie wychodzi”

Przepraszanie za drobne błędy może sugerować, że brakuje ci zdolności lub kompetencji, aby dobrze wykonywać swoje obowiązki – twierdzi Zahrai. Gdy mówimy o sobie w taki sposób, spada nasza pewność siebie. Co więcej, możemy wprawić naszego rozmówcę w zakłopotanie.

Zamiast tego lepiej powiedzieć:

  • „Twoje wskazówki były naprawdę pomocne. Potrzebowałem ich.”
  • „Dziękuję, że pomagasz mi lepiej wykonywać moją pracę.”

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.


Źródło