Filmy

Za maską: jak skomplikowana animacja twarzy została dodana do Deadpoola Ryana Reynoldsa

  • 14 sierpnia, 2024
  • 9 min read
Za maską: jak skomplikowana animacja twarzy została dodana do Deadpoola Ryana Reynoldsa


W jaki sposób Wētā FX stworzyło mimikę twarzy głównego bohatera w filmie Deadpool i Wolverine za pomocą Nuke’a i kilku technik uczenia maszynowego, a także w jaki sposób zostało poproszone o reanimację ciała Wolverine’a.

Gdy Deadpool został wydany w 2016 roku, jednym ze sposobów, w jaki emocje postaci zostały przekazane zza maski superbohatera, było zwiększenie efektów wizualnych samego kostiumu, zadanie wykonane przez Wētā FX. Tak było również w przypadku Deadpool 2 (2018) i ostatnio Deadpool i Wolverine (2024). Nic dziwnego, że techniki radzenia sobie z tą pracą ewoluowały w ciągu trzech filmów.

„W pierwszym filmie mieliśmy połączony przepływ pracy Maya-Nuke” – wyjaśnia Daniel Macarin, kierownik ds. efektów wizualnych w Wētā FX. „To wymagało od naszych artystów oświetlenia i animacji maski w Maya i przeprowadzenia jej przez standardowy proces. Następnie, tuż pod koniec pierwszego Deadpoolzaczęliśmy szukać bardziej dwuwymiarowego podejścia i zachowywać więcej praktycznych rozwiązań, które mogliśmy. Udoskonaliliśmy to w Deadpool 2 i rozwinęliśmy go do tego stopnia, że ​​nie używaliśmy żadnego innego pakietu oprócz Nuke”.

„W przypadku Deadpoola i Wolverine’a” — kontynuuje Macarin — „udoskonaliliśmy to jeszcze bardziej, włączając do procesu uczenie maszynowe, a także udoskonalając nasz system ponownego oświetlenia i dostosowując kąty, aby mieć pewność, że jesteśmy w stanie odbudować i zachować rozdzielczość płyty, tkaniny i wszystkiego, czego dotykaliśmy, niezależnie od tego, w jakim kierunku porusza się dana postać”.

Podział przepływu pracy animacji twarzy

Wētā FX była jedyną osobą odpowiedzialną za tę pracę nad maską Deadpoola w filmie. Proces rozpoczął się od stosunkowo tradycyjnego matchmove’u głowy lub czegokolwiek, z czym głowa i twarz musiały wchodzić w interakcję. Zostało to zrobione w Nuke. „Gdy uzyskaliśmy matchmove, artysta pracował bezpośrednio w Nuke, aby animować maskę”, podkreśla Macarin, który zauważa, że ​​konfiguracja twarzy w Nuke jest powiązana ze standardowym systemem twarzy Wētā FX obejmującym około 128 kształtów twarzy. „Ponadto, wprowadziliśmy pewne udoskonalenia techniczne w ciągu ostatnich kilku pokazów, aby upewnić się, że artysta nie musi drastycznie czyścić. Jedyne, na czym się skupiają, to występ”.

Płyta.
Finał

Wētā FX zorganizowało swój przepływ pracy, aby poradzić sobie z każdym rodzajem płyty, która zawiera mimikę twarzy Reynoldsa lub kaskadera. „Czasami ma na masce czarną skórę” — mówi Macarin. „Innym razem nie ma czarnej skóry i jest ona po prostu przezroczysta i trzeba ją wymienić. Potem jest maska ​​kaskadera, która jest raczej bardzo cienką siatką z materiału, przez którą można prawie cały czas widzieć”.

Warto przeczytać!  Benedict Cumberbatch po cichu potwierdza swoją przyszłość w MCU jako Doktor Strange

Na płycie – w zależności od rodzaju noszonej maski – ruch maski z ust i inne ruchy były czymś, co Wētā FX bezpośrednio wykorzystało w swojej animacji, jak omawia Macarin. „Jeśli chodzi o ruch ust, jest to dla nas pomocne, ponieważ każdy ruch ust lub reszty twarzy kieruje nas do występu, który chcemy dodać. Chcemy je połączyć, aby zrozumieć, że wszystko jest połączone”.

„To samo dotyczy ruchu ciała lub jego pozycji” — dodaje Macarin. „Jeśli twarz robi coś, czego nie robi ciało, szybko zauważysz, że coś jest nie tak. Możesz nie wiedzieć dokładnie, co jest nie tak, ale zobaczysz, że coś jest nie tak. Ruch twarzy na talerzu jest dla nas trudny tylko wtedy, gdy ktoś powie: „Chcielibyśmy zmienić linię, chcielibyśmy, żeby zrobili coś innego”. A potem próbujesz zmienić położenie szczęki, ustabilizować wszystko, pozbyć się ruchu warg lub twarzy, przywrócić neutralny zestaw, a następnie animować na tym”.

Jednym z ważnych aspektów dla Wētā FX w animowaniu mimiki Deadpoola jest to, aby nie rozciągać po prostu materiału kostiumu ani nie nadawać animacji kreskówkowego charakteru. Aby temu zapobiec, studio efektów wizualnych starało się zachować jak najwięcej szczegółów. „Płyty zawierają tak wiele szczegółów” — stwierdza Macarin. „Ekipa na planie, dział artystyczny i dział kostiumów wkładają w te kostiumy tak wiele wysiłku. Myślę, że widzowie naprawdę reagują na to, jak dobrze są zaprojektowane, tak bardzo, że obawiamy się, że przejście na CG może potencjalnie stracić część tych szczegółów. Im więcej zachowamy, tym lepiej będziemy się z tym czuć”.

Strona uczenia maszynowego

Na podstawie sugestii kierownika ds. kompozycji w Wētā FX Deadpool 2studio efektów wizualnych badało, w jaki sposób uczenie maszynowe można wykorzystać do pomocy w animacji twarzy maski Deadpoola Deadpool i Wolverine„Pomysł był taki”, opowiada Macarin, „co by było, gdybyśmy wzięli dźwięk i przetworzyli go w taki sposób, że przeanalizuje wszystkie sfinalizowane klatki kluczowe o podobnych poziomach wysokości dźwięku i głośności i spróbuje znaleźć to, co jego zdaniem powinno być w wykonaniu twarzy”.

Wynik dostarczył szacunków tego, jaka mogłaby być maska ​​Deadpoola, biorąc pod uwagę wprowadzony dialog. Animator w Nuke mógł następnie wykorzystać to jako punkt wyjścia do ostatecznej, pełnej niuansów animacji. Co ciekawe, to podejście do dźwięku oparte na uczeniu maszynowym okazało się niezwykle cenne pod względem bodźców środowiskowych, jak wyjaśnia Macarin.

Warto przeczytać!  Wszystko, co wiemy o kontynuacji „Diabeł ubiera się u Prady”

„Za każdym razem, gdy ktoś zamyka drzwi samochodu lub słyszysz eksplozję w tle, oko lekko się porusza lub drga. To nie jest coś, co normalnie animowalibyśmy ręcznie, ponieważ po prostu nie jest to częścią dialogu. Ale gdy mieliśmy te ścieżki uczenia maszynowego, które miały tysiące klawiszy, można było zmniejszyć skalę tego, co robiło, i uzyskać naprawdę, naprawdę ładny ruch otoczenia twarzy, który nadał jej o wiele bardziej naturalny wygląd i pozwolił artyście nie musieć wykonywać tysięcy małych mikro klawiszy, aby spróbować uzyskać te naprawdę subtelne ruchy. Pomogło to nadać postaci trochę więcej życia niż tylko zwykły występ twarzy”.

Trudne zadanie maski Wolverine’a

Podczas filmu Wolverine (Hugh Jackman) również zakłada swoją kultową żółtą maskę, a tutaj Wētā FX został poproszony o dodanie również mimiki twarzy. Proces ten wiązał się z innymi wyzwaniami dla maski Deadpoola. W rzeczywistości początkowo nie zamierzano dokonywać żadnych ulepszeń maski Wolverine’a, ponieważ maska ​​zawierała sztywne metalowe elementy, a części twarzy Jackmana były widoczne.

Płyta.
Finał.

Jednak Macarin i zespół Wētā FX uznali, że pewien ruch maski pomoże przekazać charakterystyczną dla Jackmana rolę Wolverine’a. „Dorastając na komiksach, a nawet kreskówkach, takich jak X-Men ’97 i jego wcześniejszy odpowiednik, Wolverine ma pewne mimiki twarzy, które moim zdaniem naprawdę moglibyśmy wydobyć. Ponadto, gdy patrzysz na Hugh, gdy gra Wolverine’a, często ma bardzo, bardzo charakterystyczne zmarszczenie wewnętrznej brwi, które jest tam przez większość czasu, i naprawdę możesz wyczuć emocje, które czuje w danym momencie, gdy to robi. Gdy tego nie miałeś, martwiliśmy się, że coś tracisz. Więc przeprowadziliśmy test”.

Wētā FX wysłało test do produkcji. Zdecydowanym wynikiem było to, że metalowe sekcje maski Wolverine’a nie zostaną przesunięte lub zostaną przesunięte tylko w bardzo niewielkim stopniu. Żółty materiał między metalowymi częściami i oczami można było animować. „Teraz, biorąc pod uwagę, że bierzesz talerz w tej masce i jeśli go zgnieciesz, nie ma gdzie go złapać”, radzi Macarin. „Więc musieliśmy odbudować zewnętrzne sekcje oka za każdym razem, gdy jego oko stawało się mniejsze. To wyzwanie, którego nie mieliśmy w Deadpoolu”.

Warto przeczytać!  Pierwszy zwiastun makabrycznego thrillera Davida Cronenberga „nie jest przeznaczony dla żywych”

„Jeśli chodzi o to, jak daleko posunąć oczy, pokazaliśmy testy produkcyjne, gdzie posunęliśmy się aż do komiksowych oczu. Spojrzeli na to i powiedzieli: 'Wygląda naprawdę fajnie jako nieruchoma klatka, ale jeśli obejrzysz to w ruchu, wygląda jak postać z kreskówki’. Więc powoli to zmniejszyliśmy i znaleźliśmy procent tego, ile komiksu możemy włożyć, aby postać nadal była taka, jak chcieliśmy”.

Reanimacja zwłok Wolverine’a

Nieco dziwniejsze zadanie animacji powierzono również Wētā FX w sekwencji napisów początkowych filmu, w której Deadpool wykopuje wariant Wolverine’a z grobu. Tutaj studio musiało cyfrowo powiększyć zwłoki Wolverine’a, coś, z czym Deadpool „rozmawia”, a nawet używa go do walki z wieloma przeciwnikami.

Płyta.
Finał.

„Pierwotny pomysł zakładał stworzenie zombi-ciała, ale wywołałoby to zbyt wiele pytań, na przykład, czy się wyleczy?” – wyjaśnia Macarin. „Więc na planie zbudowali szkielet z adamantium, który prawie nigdzie nie miał skóry, i uznali, że to najłatwiejsze rozwiązanie, aby widzowie nie zadawali zbyt wielu pytań”.

Podczas edycji uznano, że zabawniej będzie nadać ciału Wolverine’a więcej „życia”. Dział artystyczny Wētā FX opracował koncepcje, które zakładały dodanie większej ilości skóry do szkieletu i wersje z zmumifikowaną gałką oczną. „Sprzedali nam ten pomysł w bardzo konkretnym momencie” — wspomina Macarin. „Powiedzieli: „Na cześć Hugh, zerwiemy skórę z jego twarzy, a pod spodem zobaczysz „Hugh Jackmana”. Ujęcie jest w zwolnionym tempie, więc dzieje się wiele rzeczy, gdy skóra się rozrywa”.

Decyzja o dodaniu większej ilości skóry i części do zwłok oznaczała, że ​​Wētā FX musiało dopasować szkieletowy rekwizyt, który był używany na planie, a następnie go wymienić. Macarin był pewien, że dodatkowe elementy efektów CG dodały pożądanego dodatkowego humoru do sekwencji. „Po pierwszym ujęciu, w którym zobaczyli dodatki CG, czyli Ryana bawiącego się brodą Hugh i rozmawiającego z nim, powiedzieli: „Uwielbiamy to. To zadziała”. Wszyscy byli naprawdę szczęśliwi”.

Finał.

Dołącz do nowego poziomu Patreon „przed i po”: Kliknij tutaj, aby zobaczyć codzienny slajd VFX


Zapisz się (ZA DARMO) na listę mailingową befores & afters



Źródło