Fotografia

Za zdjęciem: Edwina Hay o uchwyceniu powrotu uli do Nowego Jorku: przegląd fotografii cyfrowej

  • 14 lipca, 2023
  • 8 min read
Za zdjęciem: Edwina Hay o uchwyceniu powrotu uli do Nowego Jorku: przegląd fotografii cyfrowej


Frontman Hives, Pelle Almqvist, surfujący po tłumie podczas koncertu zespołu w Nowym Jorku w maju 2023 r., ulubione zdjęcie Hay tego wieczoru. Zdjęcie: Edwina Hay

Edwina Hay fotografuje muzykę w Nowym Jorku od późnych lat 90., fotografując muzyków w małych przestrzeniach dla majsterkowiczów, loftach w Bushwick i ogromnych scenach na Manhattanie. Jej prace pojawiały się w publikacjach takich jak Rolling Stone, Brooklyn Vegan, Gothamist, The Village Voice i innych. Dwa miesiące temu zrobiła niesamowite zdjęcia The Hives w Racket na Manhattanie – pierwszego koncertu zespołu w Nowym Jorku po 11 latach. Tutaj dzieli się wskazówkami, jak uchwycić energię występu na żywo.

Kiedy zacząłeś kręcić koncerty?

W sierpniu 1998 roku zabrałem ze sobą jednorazowy aparat na kliszę na Warped Tour i zrobiłem nim kilka okropnych zdjęć. Kilka tygodni później rozpocząłem studia, zapisałem się na zajęcia z fotografii i zacząłem zabierać lustrzankę na kliszę 35 mm do miejsc, w których nie było stanowisk fotograficznych, takich jak Knitting Factory i Bowery Ballroom.

Później dołączyłem do szkolnej gazetki i relacjonowałem dla niej kilka programów, co dało mi referencje do moich recenzji. Miałem też przyjaciela, który opublikował muzyczny zin i załatwiał mi dodatkową przepustkę na zdjęcia, i tak po prostu poszło.

Jakie elementy są ważne do uchwycenia podczas występu na żywo?

Ważnym elementem jest dla mnie uchwycenie emocji muzyków podczas ich występów oraz fanów, którzy są również na widowni. Uwielbiam, kiedy ludzie tańczą i śpiewają na koncercie. Wszystko, co pomaga przekazać, dlaczego warto było uczestniczyć w programie lub co sprawiło, że zapadło w pamięć.

The Hives wystąpili w Racked w Nowym Jorku. Zdjęcie: Edwina Hay

Czy to konkretne miejsce miało miejsce na zdjęcia?

Racket nie miał dostępnego stanowiska fotograficznego, o czym wiedziałem z wyprzedzeniem, więc upewniłem się, że dotrę tam wcześnie. Gdy nie ma fotopułapki Zwykle staram się stać pośrodku i ustawiać się nieco w lewo lub w prawo od miejsca, w którym znajduje się statyw mikrofonowy. Jeśli nie mam takiej możliwości, po prostu stoję tam, gdzie jest wolne miejsce i staram się nie przeszkadzać ludziom wokół mnie.

Warto przeczytać!  Dlaczego zdjęcia krajobrazów nie są ostre i jak to naprawić
Wczesne ujęcie filmu The Hives, które Hay uchwycił lustrzanką jednoobiektywową w 2001 roku. Zdjęcie: Edwina Hay

Kiedy ostatnio fotografowałeś The Hives? Czym różnił się ten czas?

Ostatni raz kręciłem The Hives w listopadzie 2001. Tym razem było zupełnie inaczej, ponieważ wtedy używałem lustrzanki na kliszę 35 mm i byłem jeszcze dość zielony w fotografowaniu koncertów. Obecnie mam karty pamięci o dużej pojemności i dwa korpusy aparatów, dzięki czemu mogę zrobić o wiele więcej zdjęć podczas jednego pokazu niż kiedykolwiek ponad dwadzieścia lat temu.

Z ilu różnych obszarów obiektu kręciłeś podczas The Hives?

The Bowery przedstawia galerię skończyło się na tym, że pochodziły z trzech różnych miejsc na sali. Przed pokazem zdecydowałem, że spróbuję poruszać się jak inny fotograf w Los Angeles, Debi Del Grande, tak. Kiedy przyjechałem i odebrałem przepustkę, powiedziano mi, że mogę fotografować w dowolnym miejscu przez cały pokaz. Byłem tak zaskoczony tym stwierdzeniem, że zapytałem ochroniarza stojącego przed strefą VIP, aby potwierdził, że taka jest polityka na noc.

Postanowiłem zacząć od stania na podłodze w tłumie z dwoma przyjaciółmi, około trzech rzędów ludzi od sceny jako mojej pierwszej lokalizacji. Zauważyłem kopię ich setlisty z ich występu w Los Angeles Galeria na Instagramie wysłane przez ich fotografa z wycieczki Pooneh Ghana przed koncertem w Nowym Jorku, więc założyłem, że tego wieczoru zagrają około 12 piosenek.

Postanowiłem udać się na górę po sześciu utworach do ich setu, ponieważ pomyślałem, że to mniej więcej połowa drogi do końca. Zacząłem z tyłu obszaru na piętrze, ale nie uzyskałem niczego, co by mi się podobało, więc przesunąłem się bliżej przodu, po lewej stronie sceny, i zapytałem ludzi, czy mógłbym się przecisnąć między nimi, aby nakręcić około pół piosenka, która była moim drugim spotem.

Kiedyś dostałem obrazy [Hives frontman] Howlin’ Pelle Almqvist wspinał się i tłum surfował po fanach, gdy wracał na scenę, pomyślałem, że skończyłem na górze i wróciłem na parter. Stamtąd udałem się do sekcji dla VIP-ów, która znajdowała się na podwyższeniu po prawej stronie i pozostał tam do końca występu.

Warto przeczytać!  Wskazówki dotyczące oszałamiających zdjęć lotniczych
Złapanie dobrego rzutu z wyskoku, takiego jak ten, wymaga trochę przewidywania i odrobiny szczęścia. Zdjęcie: Edwina Hay

Jak przewidujesz momenty szczytowej akcji podczas pokazu? Czy strzelanie do zespołu więcej niż jeden raz pomaga ci przewidzieć, kiedy może się wydarzyć coś interesującego?

Na tym koncercie muszę przyznać, że miałem ogromne szczęście, że będąc na górze, przyłapałem Howlin’ Pelle na surfowaniu w tłumie i stworzyłem coś, co ostatecznie stało się moim ulubionym zdjęciem tego wieczoru. Mój czas na przeniesienie się na górę był niesamowicie szczęśliwy i nie sądzę, żebym kiedykolwiek przewidział, że wskoczy po tej stronie pokoju dokładnie w tym momencie. Tak się złożyło, że stałem nad nim na górze i używałem aparatu z obiektywem 70-200 mm.

Ponieważ widziałem ich na żywo tak dawno temu, pomyślałem, że Pelle będzie dużo się ruszał, ale nie byłem pewien, ponieważ wszyscy jesteśmy już starsi. Ale potem zeskoczył z perkusji podczas pierwszej piosenki i od razu wiedziałem, że czeka mnie klasyczny występ Hives i że powinienem się poruszać, tak jak wcześniej planowałem.

Jeśli chodzi o zdjęcie bywalczyni koncertu skaczącej ze sceny, to były jej urodziny i po tym, jak wszyscy zaśpiewaliśmy „Happy Birthday”, dała znak, że ma zamiar skoczyć i chciała, żeby ludzie zrobili dla niej miejsce, więc po prostu spróbowałem zgrać ją w czasie wskakując w publiczność.

Czy zazwyczaj kręcisz cały plan, jeśli to możliwe?

Absolutnie! Jeśli nie ograniczam się do pierwszych trzech utworów, zrobię jak najwięcej zdjęć, aby uzyskać różne momenty i kąty albo poeksperymentować z filtrami, pryzmatami, wielokrotną ekspozycją, dłuższymi czasami otwarcia migawki i tym podobnymi rzeczami. Spróbuję też się poruszać, wchodząc na górę, jeśli wolno mi tam być, aby zgromadzić tłum oprócz zespołu na scenie. Jeśli miejsce mówi, że mogę nagrać tylko trzy pierwsze utwory z dołu i nic poza tym, to po trzech odkładam sprzęt i cieszę się występem jako fan i staram się nie myśleć o chwilach, które przegapiłem na przechwytywaniu zbyt wiele.

Warto przeczytać!  CP+ 2023: Wywiad z firmą Canon — „Naszą misją jest ułatwianie obsługi dowolnego systemu fotograficznego”: Digital Photography Review
Ta widzka dała znak, że przygotowuje się do wskoczenia w tłum, a Hay ustawiła czas otwarcia migawki, aby uchwycić akcję. Zdjęcie: Edwina Hay

Czy używałeś lampy błyskowej podczas tego konkretnego pokazu? Kiedy nie możesz użyć lampy błyskowej, przy jakich czasach otwarcia migawki zazwyczaj fotografujesz?

Nie używałem lampy błyskowej na tym pokazie, chociaż kilku innych obecnych fotografów używało swoich. Zwykle używam niskiego ogranicznika F i dostosowuję czas otwarcia migawki i czułość ISO z szerokiego otworu przysłony.

Zasadniczo robię to na pokazach DIY z niezbyt dobrym oświetleniem od lat i jest to moja rutyna w tym momencie: wpuść jak najwięcej naturalnego światła i stamtąd dostosuj inne ustawienia. Myślę, że najdłuższy czas otwarcia migawki, jakiego użyłem tej nocy, wynosił 1/80, a najwyższy 1/500. The Hives mieli świetnego reżysera światła, więc nie czułem potrzeby używania lampy błyskowej na tym koncercie, ponieważ zespół był całkiem dobrze oświetlony. W przeszłości unikałem używania lampy błyskowej, chyba że czułem, że jest to absolutnie konieczne.

Jakich wskazówek udzieliłbyś komuś, kto dopiero zaczyna przygodę z fotografią koncertową?

Znajdź lokale lub miejsca, w których będziesz mógł fotografować bez przepustki fotograficznej, i udokumentuj jak najwięcej w tych okolicznościach. Jeśli w Twoim mieście są miejsca dla majsterkowiczów, miejsca te zwykle nie dbają o to, czy robisz zdjęcia, i generalnie cieszą się, że ludzie dokumentują swoje pokazy. Skorzystaj z tych występów, aby dowiedzieć się, jak rejestrować muzykę na żywo i stworzyć portfolio online, którym zarządzasz. Nie każde zrobione zdjęcie będzie doskonałe. Próbuj i krytykuj swoje zdjęcia, a Twoja praca poprawi się z czasem.

Fotograf Todd Owyoung ma stronę internetową z odpowiedziami na najczęstsze pytania dotyczące fotografii koncertowej pod adresem ishootshows.com i naprawdę chciałbym, żeby coś takiego istniało, kiedy zaczynałem, ponieważ wszystko, co chciałem wiedzieć, było dostępne w jednym miejscu, za darmo.

Ponadto, jeśli ktoś poświęca swój dzień, aby odpowiedzieć na pytania dotyczące fotografii koncertowej, zawsze dziękuj mu za pomoc.




Źródło