Podróże

Zainspirowane podróżami po świecie prace Pacity Abad są teraz wystawiane w Walker Art Center

  • 25 kwietnia, 2023
  • 6 min read
Zainspirowane podróżami po świecie prace Pacity Abad są teraz wystawiane w Walker Art Center


Sala galerii na retrospektywnej wystawie Walker Art Center, przedstawiającej 32-letnią karierę Pacity Abad, zawiera prace z serii Abad „Bacongo”, nazwanej na cześć regionu w Afryce Środkowej, który obecnie tworzy Republikę Konga i Republikę Dominikany. Obrazy przypominają maski bifwebe wykonane przez grupy etniczne Songye i Luba. Są to gigantyczne obrazy, wykonane na pikowanej powierzchni i zszyte na płótnie. Każda maska ​​czerpie inspirację z różnych części świata, ale według Matthew Villara Mirandy, kolegi z Walker Curatorial, mają one subtelny polityczny punkt widzenia.

„Najważniejsze jest to, kogo chce podkreślić i dlaczego” — mówi Villar Miranda. „Hopi zazwyczaj nie są wybierani do reprezentowania kontynentu północnoamerykańskiego. Majowie zazwyczaj nie są wybierani do reprezentowania Ameryki Południowej. Ona naprawdę odwraca koncepcje globalnej północy, globalnego południa i przedstawia rdzenność jako centrum”.

Abad stworzył również europejską maskę, chociaż Europa „nie jest szczególnie znana ze swoich tradycji maskowania”, mówi Villar Miranda, zwracając uwagę na komentarz Abada na temat pracy: „Uogólniasz nas. Generalizujemy”.

Abad stworzyła maskę, używając swojej charakterystycznej techniki trapunto, procesu polegającego na zszyciu tkaniny na płótnie i upiększeniu powierzchni ręcznie robionymi tkaninami, guzikami, muszelkami i innymi ozdobami.

Kontynuacja artykułu po ogłoszeniu

„To była technika, której nauczyła się od przyjaciółki, a następnie wprowadziła innowacje” — mówi Victoria Sung, współpracowniczka Walkera, kuratorka ds. sztuk wizualnych, która była kuratorką wystawy. „Malowała swoje płótna albo akrylem, albo olejem, i zamiast naciągać to płótno na ramę, jak zwykle, dodawała warstwy podkładu, wyściółki i wypełnienia, a następnie wszystko zszywała ręcznie”.

Warto przeczytać!  Żyłem #Vanlife i nadal pracowałem od dziewiątej do piątej

Większość swojej kariery Abad spędziła podróżując po sześciu kontynentach wraz z mężem, Jackiem Garrity, międzynarodowym ekonomistą zajmującym się rozwojem. Obaj spotkali się na konferencji dotyczącej spraw światowych w Monterey w Kalifornii, kiedy obaj byli uczniami reprezentującymi swoje szkoły. Po spotkaniu spędzili rok podróżując po różnych scenach artystycznych w całej Azji. Przez cały wspólny czas spędzali czas w Sudanie, Bangladeszu, Egipcie, Republice Dominikany i wielu innych miejscach.

Obrazy z serii „Bacongo” Abada przypominają maski bifwebe wykonane przez grupy etniczne Songye i Luba.

Zdjęcie MinnPost autorstwa Sheili Regan

Obrazy z serii „Bacongo” Abada przypominają maski bifwebe wykonane przez grupy etniczne Songye i Luba.

„Po prostu podrzucałem ją rano do wioski i mówiłem, że wrócę za jakieś siedem godzin” — mówi mi Garrity. „Kiedy wróciłem do wioski, nigdy nie miałem problemu ze znalezieniem jej, ponieważ szukałem tłumu. Wszyscy by się przyglądali”.

Na początku Garrity powiedział, że Abad będzie pracował z płótnem na sztalugach. Ale ponieważ tak dużo podróżowali, ta metoda stała się uciążliwa. „Wdaliśmy się w wielką walkę o jeden, ponieważ musiałem go nosić i zwijać”. Później Abad zaczął malować na podłodze lub zszywać płótna na ścianie. Kiedy skończyła, zwijała je, pomysł z tybetańskiego obozu uchodźców w Nepalu, zwanego Thangka. Prace można było zwinąć jak kołdry i zabrać, co czyni je znacznie bardziej przenośnymi niż płótno rozciągnięte na ramie.

Warto przeczytać!  Ogłoszenie odbiorców stypendium podróżniczego Stephena Palmera 2023

Proces trapunto Abada był pracochłonny i poinformowany przez wiele miejsc, które Abad odwiedził. „W rzeczywistości mieszkała, pracowała i podróżowała przez 60 krajów w swoim życiu” — mówi Sung. „We wszystkich tych regionach wybierała różne materiały, różne techniki i włączała je do swoich prac. Są więc naprawdę niesamowite, rogi obfitości globalnego pluralizmu”.

Oprócz obrazów trapunto Abada, wystawa w Walker — zorganizowana przez muzeum z posiadłością Abada — obejmuje prace na papierze, kostiumy i prace ceramiczne. Są obrazy wykonane na ubraniach, które „pożyczyła” od męża, Jacka, duże obrazy, które przedstawiają narracje społeczności imigrantów, zwłaszcza kobiet kolorowych, i często prace polityczne, które są polityczne, w których historiach podkreśla (tj. społeczności często nie często reprezentowane w narracjach głównego nurtu). Obraz Trapunto „LA Liberty” Abada, przedstawiający imigrantkę jako Statuę Wolności, jest potężnym przedstawieniem tego skupienia imigrantek w kultowym symbolu Ameryki.

Są obrazy wykonane na ubraniach, które Pacita Abad „pożyczyła” od męża, Jacka.

Zdjęcie MinnPost autorstwa Sheili Regan

Są obrazy wykonane na ubraniach, które Pacita Abad „pożyczyła” od męża, Jacka.

„Pacita Abad był niezwykle płodnym artystą” — mówi dyrektor wykonawcza Walker, Mary Ceruti. „Zaangażowała się w naprawdę różnorodne tematy i stworzyła różnorodne kompozycje z kolorowych masek, skomplikowanych scen podwodnych i abstrakcji”.

Być może nie jest zaskoczeniem, że praca Abada była często umniejszana z powodu zarówno rasizmu, jak i seksizmu. Jeden z krytyków napisał więcej o modowych wyborach Abad niż o jej dziełach sztuki w recenzji z 1986 r. po wystawie Abada „Podwodna dzicz” w Muzeum Ayala na Filipinach. „Pacita Abad to kobieta, której sztuka może być prymitywna i szorstka, ale to siła jej osobowości, ten„ dziki ”artystyczny styl życia, który pobudza wyobraźnię” – czytamy w recenzji.

Warto przeczytać!  Dlaczego Kopenhaga powinna być Twoją kolejną europejską ucieczką

Tego rodzaju pomniejszanie możliwości kolorowej kobiety przypomina inną artystkę: Fridę Kahlo, której osobowość i życiorys są nieustannie utowarowione w infantylny sposób przez kulturę popularną.

Kontynuacja artykułu po ogłoszeniu

W swoim eseju w katalogu towarzyszącym wystawie Sung zauważa, że ​​prace Abad rzadko były kontekstualizowane wraz z rówieśnikami zajmującymi się podobnymi tematami – w tym Hawardena Pindell, Carlos Villa i Jimmie Durham, których retrospektywa w 2017 roku, również w Walker, wzbudziła kontrowersje ze względu na Tożsamość Durhama Cherokee twierdzi ..

Retrospektywa Walkera jest próbą naprawienia tego błędu historii poprzez pokazanie ponad 100 obiektów – wielu nigdy wcześniej nie widzianych w Stanach Zjednoczonych – wkładu Abada, a także poprzez stworzenie obszernego katalogu prac Abada. Traktuje Abada poważnie jako artystę, nawet jeśli celebruje entuzjazm artysty, radość z koloru, kultury, ludzi i kreatywności.

„Pacita Abad” można oglądać do 3 września w Walker Art Center (18 USD). Więcej informacji tutaj.


Źródło