Zakaz aut spalinowych od 2035 roku. Niemcy ustąpiły, Polska dalej jest przeciw
Niemiecki rząd przez długi czas popierał unijny projekt „Fit for 55” obejmujący zakaz rejestracji nowych aut osobowych z silnikami spalinowymi od 2035 r. Kilka tygodni temu jednak Berlin nieoczekiwanie zagroził wetem. „Ostatecznie jednak ustąpił w zamian za deklarację Komisji Europejskiej, że zakaz nie będzie obejmował samochodów napędzanych bezemisyjnymi paliwami syntetycznymi” – przypomina „Rz”.
Szkopuł w tym, że może to być pusta deklaracja. Według „Rz” jedyną realną ścieżką rozwoju branży i tak mają być samochody elektryczne, ponieważ do 2035 r. nie będzie wystarczającej ilości paliw syntetycznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Czy zakaz rejestracji aut spalinowych trafi do kosza? „Niemcy powiedzieli to, co branża mówi od dawna”
Jest zgoda na paliwa syntetyczne. Ale nie ma tych paliw
– Doszliśmy do porozumienia z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania paliw syntetycznych w samochodach – mówił Frans Timmermans, wiceprzewodniczący KE, odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład.
Jednak Poczdamski Instytut Badań nad Wpływem Klimatu opublikował w ubiegłym tygodniu raport, z którego wynika, że w 2035 r. globalna planowana produkcja paliw syntetycznych wystarczy na zaspokojenie zaledwie 10 proc. niezbędnych potrzeb Niemiec.
Paliwo syntetyczne. Jak powstaje zeroemisyjna benzyna?
Niemiecki producent samochodów luksusowych Porsche jest zaangażowany w produkcję paliwa syntetycznego. Na dalekim południu Chile działa już demonstracyjna fabryka, produkująca syntetyczną benzynę z wody, pozyskiwanego z powietrza CO2 i przy wykorzystaniu energii wiatrowej.
Na czym polega „magia” paliwa syntetycznego? W silniku podczas spalania takiego „zielonego” paliwa, nadal emitowany jest dwutlenek węgla. Ale ponieważ w procesie produkcji paliwa został on pobrany z powietrza, a nie wyemitowany ze spalania surowców kopalnych, nie jest liczony jako emisja CO2 do atmosfery.
Obecne możliwości demonstracyjnego zakładu pozwalają na wyprodukowanie 130 tys. litrów zeroemisyjnej benzyny w ciągu roku. Niedaleko ma jednak powstać nowa, większa fabryka, produkująca 66 mln litrów syntetycznego paliwa rocznie. Dużo? Jak wylicza Porsche, wystarczy to do napełnienia baków 880 tys. egzemplarzy Porsche Panamera.
– Paliw syntetycznych nie ma, to prawda. Ale poprzez tę deklarację ich uwzględnienia zostawiono sobie czas na szukanie pewnych dodatkowych rozwiązań – powiedziała „Rz” Elżbieta Łukacijewska, eurodeputowana KO.
Polska nadal jest na „nie”
Unijni ministrowie środowiska w środę mają przyjąć legislację przewidującą zmodyfikowany zakaz sprzedaży samochodów emitujących CO2 od 2035 r. Po tej dacie nadal będzie można użytkować auta z konwencjonalnym napędem lub kupić je na rynku aut używanych.
„Na poniedziałkowym posiedzeniu ambasadorów UE, przygotowującym ministerialne spotkanie, tylko Polska i Włochy wyraziły sprzeciw wobec nowego prawa, a Rumunia i Bułgaria wstrzymały się od głosu” – czytamy w „Rz”.
To za mało, by zablokować unijne przepisy, a z budowanej w ostatnich tygodniach koalicji wycofały się Niemcy.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.