Biznes

Zarabia na kierowcach ponad milion zł miesięcznie. SPPN to żyła złota

  • 16 października, 2023
  • 4 min read
Zarabia na kierowcach ponad milion zł miesięcznie. SPPN to żyła złota


Zaledwie dwa lata i dziesięć miesięcy potrzebował zakupiony przez warszawski Zarząd Dróg Miejskich w styczniu 2020 roku Nissan Leaf, by pokonać dystans ponad 100 tys. km i zeskanować 2 457 500 tablic rejestracyjnych.  

Przez niecałe trzy lata flota elektrycznych pojazdów skanujących tablice w warszawskiej strefie płatnego parkowania niestrzeżonego do 9 samochodów. Każdy z nich ma na dachu specjalną balkę z kamerami i czujnikami, które skanują tablice rejestracyjne aut w SPPN i identyfikują te pojazdy, których kierowcy nie zapłacili za parkowanie.

ZDM informuje, że 1 966 031 z ogółu blisko 2,5 mln sprawdzonych rejestracji zeskanowanych zostało przynajmniej dwukrotnie. To ważne, bo – aby uniknąć pomyłek – kontrola wykonywana jest właśnie dwukrotnie, w krótkim odstępie czasu. Pozwala to uniknąć błędów lub karania kierowców, którzy nie wnieśli opłaty za parkowanie, bo w czasie skanowania rejestracji poszli kupić bilet do parkomatu. 

Warszawski Zarząd Dróg Miejskich podkreśla, że na sprawdzenie tablic rejestracyjnych blisko 2,5 mln samochodów pieszy patrol straży miejskiej potrzebowałby – uwaga – trzydziestu lat pracy. Oznacza to, że tylko jeden wyposażony w urządzenia do skanowania rejestracji pojazd przyspiesza pracę Straży Miejskiej aż 10-krotnie. Dzięki temu patrole mogą być kierowane w inne miejsca i zajmować się realnymi problemami mieszkańców stolicy.

Warto przeczytać!  Kara za umowę zlecenie? Pracodawcy grozi nawet do 30 tys. grzywny

Niespełna trzyletnia praca wykonana przez załogę pierwszego z Nissanów Leafów należących do warszawskiego ZDM poskutkowała wystawieniem 193 762 kar, czyli – precyzując – „opłat dodatkowych” za postój w SPPN bez uiszczenia opłaty. Oznacza to, że tyko 1 na 10 skontrolowanych kierowców przyłapany został na braku biletu parkingowego.

Ponieważ wysokość opłaty dodatkowej zmieniała się w czasie i zależy m.in. od terminu jej uiszczenia, trudno jednoznacznie określić finansowy „dorobek” wspomnianego Leafa. Śmiało można jednak zakładać, że w niespełna trzy lata auto przyniosło Warszawie ponad 38 mln zł czyli… ponad milion złotych miesięcznie

Przypominamy, że opłata dodatkowa za każdorazowe nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie wynosi aktualnie 300 zł. Warto zapłacić ją w terminie do 7 dni od daty wystawienia dokumentu, bo w takim przypadku kwota „kary” pomniejszana jest o 100 zł.

Opłata dodatkowa za nieopłacony postój w SPPN w Warszawie powinna zostać uregulowana w terminie do 14 dni od jej wystawienia. Można to zrobić na cztery sposoby:

  1. poprzez indywidualny numer konta bankowego podany w dokumencie (nad kodem kreskowym), w tytule przelewu wpisując tylko „opłata dodatkowa”,
  2. na ogólny numer konta bankowego ZDM, w przypadku zagubienia/zniszczenia dokumentu opłaty dodatkowej (w tytule płatności należy podać numer rejestracyjny pojazdu),
  3. w opłatomatach – nie wcześniej niż w następnym dniu roboczym po wystawieniu dokumentu opłaty dodatkowej. Opłatomaty znajdują się w siedzibie ZDM (ul. Chmielna 120) i uruchomione są w dni robocze w godz.: 7.30 – 15.30. Opłatomat odczytuje kod kreskowy zamieszczony w dokumencie opłaty dodatkowej. Alternatywnie kierowca może też wprowadzić na klawiaturze numer dokumentu opłaty dodatkowej.
  4. W przypadku opłat dodatkowych wystawionych na podstawie e-kontroli, opłaty dokonać można również za pośrednictwem strony internetowej warszawskiego ZDM. 


Źródło

Warto przeczytać!  Ostatnie godziny! Premier Energies IPO kończy się dzisiaj; GMP wzrosło o 88%; Czy powinieneś licytować? | Wiadomości o rynkach