Podróże

Zautomatyzowany wjazd i wyjazd z UE, elementarz podróży po Europie

  • 20 kwietnia, 2023
  • 6 min read
Zautomatyzowany wjazd i wyjazd z UE, elementarz podróży po Europie


Jeśli podróżowałeś za granicę w ciągu ostatniej dekady, z pewnością zauważyłeś, że coraz mniej krajów zadaje sobie trud stemplowania twojego paszportu, ale wciąż są miejsca, w których stare procedury się utrzymują.

Po raz pierwszy zauważyłem ten trend około 15 lat temu, stojąc w kolejce w urzędzie celnym Mobile International Airport, czekając na odprawę pasażerów. Z niecierpliwością czekali na wszechobecny znaczek, kolejny znak, że byli za granicą i znów są w domu.

Kiedy nadeszła moja kolej, oddałem paszport, który miał już dwa 10-stronicowe dodatki, bo skończyły mi się puste strony. Ostrzeżono mnie, że mogę nie mieć pozwolenia na kolejne 10 stron, więc poprosiłem celnika o pominięcie stempla. Spojrzał na mój wypchany paszport, uśmiechnął się i zwrócił go bez dodanej pieczątki. Udało mi się rozciągnąć ten przepracowany paszport, aż stracił ważność. Dla tych z nas, którzy zarabiają na życie podróżując, ten trend odchodzenia od stempli paszportowych jest mile widziany.

W dzisiejszej erze skomputeryzowanych baz danych i natychmiastowej komunikacji organy ścigania i celnicy nie potrzebują już, a nawet nie ufają, wyblakłym stemplom atramentowym, aby ustalić, czy wjechałeś do kraju legalnie. Paszport biometryczny, znany również jako e-paszport lub paszport cyfrowy, ma wbudowany elektroniczny chip, który zawiera Twoje imię i nazwisko, datę urodzenia oraz dane biometryczne, takie jak skany twarzy i odciski palców. Twój wjazd do Stanów Zjednoczonych jest dalej digitalizowany na niektórych lotniskach za pomocą automatycznej kontroli paszportowej (APC), a na innych za pomocą mobilnej kontroli paszportowej (MPC).

Warto przeczytać!  Jak rozciągnąć dolara

MPC to bezpłatna aplikacja Apple i aplikacja Google Play, której od marca 2023 r. można używać do przyspieszenia wjazdu na 44 lotniska w USA. Międzynarodowi goście odwiedzający Stany Zjednoczone, którzy kwalifikują się do Programu Ruchu Bezwizowego (VWP), mogą przyspieszyć działania wraz z elektronicznym systemem autoryzacji podróży (ESTA). My w USA nie byliśmy sami w tej automatyzacji naszych granic; inne kraje również się modernizowały. Wydaje się, że kraje Unii Europejskiej (UE) są w tym opóźnione, ale to się wkrótce zmieni.

Automatyczne przejście graniczne Unii Europejskiej

Europa z kosmosu
Unia Europejska z kosmosu. Źródło: Shutter SV, Shutterstock

Od tego roku lub być może od 2024 podróżowanie do i z krajów UE będzie wymagać elektronicznej autoryzacji w ramach eu-LISA, czyli Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości. Agencja eu-LISA została założona w 2011 r. i dla większości międzynarodowych operatorów była jednostką zakulisową. Zmieni się to jednak w 2023 r., gdy eu-LISA zacznie automatyzować wymogi dotyczące wjazdu i wyjazdu z UE. Jeśli myślisz o tym jako o europejskiej wersji programu amerykańskiego elektronicznego systemu autoryzacji podróży (ESTA), nie będziesz zbyt daleko.

Chociaż data ta uległa wcześniej przesunięciu, według najnowszych szacunków w połowie 2023 r. zostanie wdrożony system wjazdu/wyjazdu (EES), który umożliwi rejestrowanie wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich do i ze strefy Schengen przez okres do 90 dni. Zastępuje to obecną praktykę stemplowania paszportów elektroniczną rejestracją w centralnych bazach danych. EES będzie używany przez kraje, które działają w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS): Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Włochy, Łotwa, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja i Szwajcaria.

Warto przeczytać!  Jazda na rowerze w Botswanie, wycieczki samochodowe po Ameryce Południowej, mikro rejsy po Arktyce w pobliżu Svalbardu, wycieczki helikopterem po Gwatemali, gorące źródła na Islandii, loty balonem w Indiach i nie tylko

Około sześć miesięcy po wdrożeniu EES wchodzi w życie europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS), który będzie wymagał od wszystkich obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku wizowego ubiegania się o zezwolenie przed podróżą. Posiadając ważne zezwolenie na podróż ETIAS, możesz wjeżdżać na terytorium tych krajów europejskich tak często, jak chcesz, na pobyty krótkoterminowe — zwykle do 90 dni w dowolnym okresie 180 dni. Nie gwarantuje to jednak wejścia. Po przyjeździe funkcjonariusz straży granicznej poprosi o paszport i inne dokumenty oraz zweryfikuje, czy spełniasz warunki wjazdu.

Możesz wypełnić formularz wniosku, korzystając z oficjalnej strony internetowej ETIAS lub z obiecanej aplikacji mobilnej ETIAS. Złożenie wniosku o zezwolenie na podróż ETIAS kosztuje 7 euro, a większość wniosków powinna zostać rozpatrzona w ciągu kilku minut. Wiadomość e-mail potwierdza zgłoszenie, a kolejna wiadomość e-mail zawiera wynik. Po zatwierdzeniu Twoje zezwolenie na podróż ETIAS jest ważne przez trzy lata lub do wygaśnięcia ważności paszportu, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Po przybyciu na granicę Twój paszport jest automatycznie łączony z systemem ETIAS.

Warto przeczytać!  Wellington uznano za jedno z najlepszych tęczowych miejsc na świecie w roku 2024

Nadchodzą EES i ETIAS; Bądź na bieżąco, aby poznać szczegóły
Chociaż EES i ETIAS wydają się być pewne w przyszłym roku, niektóre szczegóły wciąż nie są znane.

Przewoźnicy, którzy przewożą pasażerów do UE, muszą się zarejestrować. Nadal jednak nie ma pewności co do tego, kto dokonuje zgłoszenia, jeśli dana osoba przylatuje za pośrednictwem przewoźnika lotniczego: osoba czy przewoźnik? Istnieje nawet spór co do tego, co stanowi przewoźnika. Kodeks graniczny Schengen definiuje przewoźnika jako każdą osobę fizyczną lub prawną, której zawód polega na przewozie osób, ale każdy kraj może dokonać własnej interpretacji. Wygląda na to, że operatorzy z części 135 i 125 są uważani za przewoźników, ale nie jest jasne, czy operatorzy z części 91 również muszą się zarejestrować.

Myślę, że możemy spokojnie przewidzieć, że stempel paszportowy w większości krajów europejskich zostanie zdegradowany do rangi historycznej anegdoty, ale jeszcze nie do końca. Jako podróżnicy międzynarodowi będziemy musieli śledzić postępy EES i ETIAS. Rozsądne może być obserwowanie strony internetowej ETIAS i pamiętanie, że jesienią zmienią się przepisy dotyczące podróży do Europy.


Źródło