Biznes

Zepto, aplikacja z dostawą w 10 minut, zebrała 665 mln dolarów przy wycenie 3,6 mld dolarów

  • 21 czerwca, 2024
  • 5 min read
Zepto, aplikacja z dostawą w 10 minut, zebrała 665 mln dolarów przy wycenie 3,6 mld dolarów


Zepto zebrało ogromną kwotę 665 milionów dolarów w nowej rundzie finansowania, ponad dwukrotnie zwiększając swoją wycenę do 3,6 miliarda dolarów z 1,4 miliarda dolarów w niecały rok, w związku z tym, że start-up z siedzibą w Bombaju podwaja wysiłki mające na celu zdobycie kwestionowanego rynku szybkiego handlu w Indie.

Zepto sprzedaje i dostarcza wszystko, od artykułów spożywczych po gadżety elektroniczne, do konsumentów w miejskich miastach Indii w krótkim czasie. Model szybkiej dostawy kwitnie w Indiach, mimo że większość start-upów w branży kosmicznej upadła na rynkach rozwiniętych.

Glade Brook, Nexus i StepStone Group współprowadziły rundę Series F, w której występowała duża nadsubskrypcja, powiedział Zepto. Avenir, Lightspeed i Avra ​​(były nowy fundusz wykonawczy YC Continuity Anu Hariharana), a także obecni sponsorzy Goodwater, Lachy Groom i Contrary również zainwestowali w rundę – twierdzi startup.

Według dwóch osób zaznajomionych ze sprawą DST Global, od początku wspierający Swiggy, rywala Zepto, również współprowadził nową rundę finansowania. Zepto nie ujawniło udziału DST Global w nowej rundzie finansowania i odmówiło komentarza.

Zepto konkuruje z BlinkIt (własnością Zomato) i Instamart Swiggy w przestrzeni szybkiego handlu.

Te firmy szybkiego handlu założyły w całych miejskich Indiach liczne dyskretne magazyny, zwane „ciemnymi sklepami”. Dzięki strategicznemu umiejscowieniu tych obiektów w promieniu kilku mil od obszarów mieszkalnych i komercyjnych o dużym popycie, mogą one realizować zamówienia w ciągu kilku minut od zakupu.

Warto przeczytać!  Wymagania Polaków rosną. Kiedyś luksusem był garaż podziemny, dziś widok na Wawel

„Ponieważ do postawienia ciemnego sklepu potrzeba mniej miejsca niż normalne witryny sklepowe, Zepto może stworzyć szerszą sieć sklepów w całym mieście, umożliwiając krótkie czasy dostaw” – napisał w swojej pracy magisterskiej Will Robbins, partner w Contrary.

Zepto zamierza rozszerzyć swoją sieć ciemnych sklepów do ponad 700 do marca 2025 r. Startup podał, że jego przychody wzrosły o 140% w porównaniu z rokiem poprzednim, a roczna wartość towarów brutto (GMV) ma przekroczyć 1 miliard dolarów. Współpracuje z ponad 50 000 dostawców i co miesiąc dodaje ponad 5000 dostawców.

Firma podała, że ​​w zeszłym miesiącu około 75% jej ciemnych sklepów miało dodatni wynik EBITDA. Większa wydajność i skala oznaczają, że ciemny sklep, którego osiągnięcie wcześniej wymagało 23 miesięcy, teraz osiąga ten kamień milowy w ciągu sześciu miesięcy, powiedział Zepto.

Rozwój firm szybkiego handlu w Indiach, których gospodarka wynosi 4 biliony dolarów, zaskoczył wielu inwestorów i analityków, zwłaszcza że wiele podobnych modeli biznesowych upadło na innych rynkach.

„W Indiach panuje kultura kupowania hiperlokalnie. To naprawdę nie istnieje w innych częściach świata. Klienci w Indiach kupują produkty za małe bilety kilka razy w tygodniu hiperlokalnie, a szybki handel zapewnia im przypadki użycia hiperlokalnego, blisko siebie i po niskich kosztach” – powiedział TechCrunch współzałożyciel i dyrektor naczelny Zepto, Aadit Palicha. „Żaden inny format w branży spożywczej, nawet w świecie offline, nie był w stanie zaoferować konsumentom podobnych ofert”.

Warto przeczytać!  Amerykanie nie wejdą z kapitałem do polskiego atomu? Rząd znalazł alternatywę

Startupy szybkiego handlu w Indiach zaczynają w coraz większym stopniu wykraczać poza dostarczanie artykułów spożywczych. Jedna z firm obiecuje dostarczać swoim klientom drogie produkty, takie jak smartfony i konsole do gier, w ciągu 10 minut.

Palicha, która wraz z Kaivalyą Vohrą założyła Zepto, gdy oboje mieli zaledwie 19 lat, powiedziała, że ​​Zepto rzeczywiście oferuje akcesoria elektroniczne, takie jak ładowarki i kable, ale firma nie zamierza oferować na swojej platformie elektroniki wysokiej klasy.

„Tak naprawdę nie zajmujemy się smartfonami, modą i laptopami. Bardziej interesują nas kategorie, w których ryzyko jest stosunkowo mniejsze, takie jak sprzęt AGD, bielizna, artykuły ogólnego użytku, zabawki, kosmetyki i produkty do domu i kuchni. Widzimy tam rezonans” – stwierdził Palicha.

Startup działa obecnie w czołowych indyjskich miastach, a w nadchodzących miesiącach planuje ekspansję na mniejsze miasta. Palicha powiedział, że Zepto jest zachęcone początkowym przyjęciem w miastach takich jak Jaipur, gdzie lokalna oferta offline nie jest w stanie w pełni zaspokoić wymagań klientów.

„Jeśli uda nam się to osiągnąć, jednocześnie nadal zachwycając klientów, sądzę, że stosunkowo szybko będziemy gotowi na wejście na giełdę” – stwierdził w oświadczeniu.

Warto przeczytać!  Sytuacja ekonomiczna Polaków się pogarsza. Boimy się wysokiej inflacji i planujemy oszczędzać

Avenir, firma venture capital z siedzibą w Nowym Jorku, śledziła Zepto przez około trzy lata, zanim ostatecznie zainwestowała w bieżącej rundzie. Zepto jest w stanie przełamać tradycyjne kompromisy w handlu detalicznym w Indiach, powiedział Ben Jubas, partner w Avenir.

„Ma szansę stać się ogromną firmą handlową ze względu na głębokość propozycji wartości i rygor operacyjny” – powiedział TechCrunch. „Naszym zdaniem nie ma sobie równych”.

Niektórzy analitycy branżowi przewidują, że firmy szybkiego handlu znacząco zmniejszą udział w rynku głównych graczy e-commerce, takich jak Amazon i Flipkart. Jubas powiedział, że podpisuje się pod tą tezą, ale to od kierownictwa Zepto zależy, w jaki sposób zamierza to wykorzystać.

Według Goldman Sachs całkowity rynek adresowany w kategoriach artykułów spożywczych i innych niż spożywcze dla firm szybkiego handlu w 40–50 największych miastach wynosi około 150 miliardów dolarów.


Źródło