Marketing

Zepto’s Amritansu Nanda o dostarczaniu właściwej strategii marketingowej dla Q-com

  • 26 kwietnia, 2023
  • 6 min read
Zepto’s Amritansu Nanda o dostarczaniu właściwej strategii marketingowej dla Q-com


Amritansu Nanda z Zepto rozmawia z Social Samosa o stworzeniu wirusowej postaci w internecie, ich konkurencyjnej strategii marketingowej i planach na przyszłość.

Segment Quick Commerce to szybko rozwijająca się branża. Zepto, aplikacja do szybkiego handlu uruchomiona w 2021 roku przez Aadit Palicha i Kaivalya Vohra, weszła do segmentu Q-commerce, oferując dostawę w 10 minut i wygodne zakupy.

Marka rozwinęła się w szybkim tempie w krótkim czasie dzięki przyjęciu metody ciemnego sklepu i rozszerzeniu zasięgu w miastach w całym kraju, w tym w Bangalore, Chennai, Delhi, Ghaziabad, Noida, Gurgaon, Hyderabad, Kalkuta, Pune i Bombaj.

Przewiduje się, że przestrzeń ta osiągnie 1 408,00 mln USD w 2023 r. i jest w dużej mierze podzielona między Zepto, Blinkit Zomato, Instamart Swiggy, Dunzo, BB Now i inne.

Zepto ma 259 tys. obserwujących na Instagramie, 60,6 tys. subskrybentów na YouTube i 26,8 tys. obserwujących na Twitterze.

Aby zrozumieć, co pomogło marce zrobić skok w marketingu w krótkim czasie, rozmawialiśmy z Amritansu Nandą, CMO – Zepto.

Szlak Humoru

Od samego początku kampanie Zepto obrały humorystyczną trasę. Kampanie marki, które w większości trwają 30 sekund, podkreślają obietnicę szybkiej dostawy.

Kampanie pokazują również codzienne zmagania, próbując nawiązać kontakt z konsumentami na poziomie osobistym i dostarczając rozwiązania ich codziennych problemów. Na przykład w jednej ze swoich wczesnych kampanii Zepto pokazywał młodego faceta idącego do pracy, przygotowującego się do nadchodzącego pracowitego dnia i porannej rutyny przerwanej przez futrzastego przyjaciela, który żuje szczoteczkę do zębów. To gdzie Zepto przychodzi mu na ratunek.

Warto przeczytać!  50 terminów marketingowych, które powinieneś znać

Amritansu Nanda, dzieląc się tym, co doprowadziło do tych kampanii i ogólną ideą strategii marketingowej Zepto, powiedział Social Samosa: „Koncentrujemy się na odróżnieniu marki nie tylko od konkurencji, ale najlepiej od wszystkiego, co znajduje się na telefonie komórkowym użytkownika”.

Marka użyła sloganu „Potrzebuję tego szybko” w tych wczesnych dniach, jasno określając problem, który próbowali rozwiązać. Podczas gdy Swiggy Instamart miał przewagę jako pierwszy, miał również obowiązek wyjaśnienia, czym jest Quick Commerce, dlaczego konsumenci go potrzebują, Zepto z drugiej strony skorzystało z już wprowadzonej branży QSR.

Jeszcze bardziej wzmacniając swoją obecność marketingową, Zepto współpracowało z celebrytami, takimi jak Shankar Mahadevan, Usha Uthup i Kailash Kher.

Przeczytaj także: Wypowiedź eksperta: W jaki sposób sztuczna inteligencja w reklamie jest czynnikiem sprzyjającym, a nie zagrożeniem

Podobnie jak inne ich kampanie, filmy te skupiały się na zmaganiach konsumentów. Tym razem uwypuklił bolesny punkt „oczekiwania” na dostawy. W ten sposób marka próbowała ustalić iloraz punktualności poprzez „Zakupy spożywcze dostarczane na czas, zawsze!” slogan.

Tworzenie Sharmy Ji

W swoich ostatnich działaniach marketingowych Zepto próbowało dalej kształtować tożsamość swojej marki, czyniąc „Sharma Ji” twarzą swojej marki. Zdając sobie sprawę z miłości internetu do dziwacznych postaci, Zepto stworzył „Wujka Ji” przed rozpoczęciem nowej kampanii.

Warto przeczytać!  „Mamy nadzieję, że popyt konsumpcyjny wzrośnie”

Sharma Ji Zepto pojawiała się w naszych mediach społecznościowych i prawie w całym naszym codziennym życiu cyfrowym, odzwierciedlając nasze obawy. Marka stworzyła osobny kanał na Instagramie, na którym znajdują się memy, rolki, GIF-y i naklejki z wujkiem Ji, które są częścią codziennych rozmów. Bezczelna osobowość wujka, rażąca rzeczywistość i hasło „Nahi milega” były podstawą całej komunikacji.

Według marki postać zyskała trakcję organiczną z 10 milionami wyświetleń przy 10% zaangażowaniu na wszystkich platformach społecznościowych; zyskujący popularność na 6. miejscu na Twitterze i udostępniany przez popularne celebrytki z Twittera (CricCrazyJohns, koleś okej, shreemiverma) i strony z memami na Instagramie (Trolle Official, Emo Bois z Indii i nie tylko). Sharmaji zyskał ponad 30 000 obserwujących w bardzo krótkim czasie.

Po zbudowaniu postaci Sharmajiego i wykorzystaniu jej wirusowości, Zepto ogłosiło później swoją kampanię „Nahi Milega”. Marka zaprezentowała trzy krótkie filmy przedstawiające internetową sensację i twarz nowej kampanii marki. Kampanię zrealizowała firma EarlyMan Film.

Nanda wspomniał, że w nowej kampanii marka zamierzała przełamać bałagan i zamiast bezpośrednio przekazać swój punkt widzenia – Szybka dostawa, przyjęli „podejście oparte na kontekście” i mieli nadzieję, że wylądują na właściwej stronie odbiorców.

Szybkie memy do połączenia

Rdzeniem TG Zepto są mieszkańcy miast, którzy prowadzą szybki tryb życia i ci konsumenci codziennie spędzają dużo czasu w kanałach mediów społecznościowych.

Łącząc się z tą bazą odbiorców, Nanda powiedział: „Jeśli chodzi o kampanie takie jak ta z udziałem wujka Ji, media mix Zepto to 50-50 między penetracją cyfrową a innymi mediami offline, takimi jak OOH i inne media tradycyjne”.

Warto przeczytać!  Vistar Media świętuje mocny początek 2023 roku

Marka w mediach społecznościowych angażuje odbiorców za pomocą sporej liczby memów i powiązanych codziennych problemów. Posty marki w mediach społecznościowych są przewodnikiem po wszystkich rzeczach, które platforma szybkiego handlu ma do zaoferowania. Za pomocą aktualnych postów, memów i marketingu w szybkim tempie marka próbuje nawiązać kontakt z TG.

Przyszłość Zepto

Na początku tego roku Zepto uruchomiło nowy program dla rolników o nazwie „Zepto Bloom”, zwiększając w ten sposób ich penetrację w głąb kraju.

Ponieważ penetracja Q-commerce powoli zbliża się do rynków Tier II i Tier III, Nanda wspomniał, że chociaż jest to interesujący rynek do pokrycia, plan marketingowy Zepto nie ma konkretnego planu dla tego rynku. Wspomniał również, że w przyszłości, gdy Zepto będzie platformą hiperlokalną, żaden rynek nie będzie w ogóle ignorowany.

W nadchodzących latach Zepto planuje mocno naciskać na MarTech, a nie tylko skupiać się na swojej cyfrowej penetracji. Nanda wspomniał również, że marka zamierza zbadać inne obszary technologiczne, takie jak sztuczna inteligencja, które mogą pomóc w komunikacji marki.


Uwagi




Źródło