Zepto’s Amritansu Nanda o dostarczaniu właściwej strategii marketingowej dla Q-com
Amritansu Nanda z Zepto rozmawia z Social Samosa o stworzeniu wirusowej postaci w internecie, ich konkurencyjnej strategii marketingowej i planach na przyszłość.
Segment Quick Commerce to szybko rozwijająca się branża. Zepto, aplikacja do szybkiego handlu uruchomiona w 2021 roku przez Aadit Palicha i Kaivalya Vohra, weszła do segmentu Q-commerce, oferując dostawę w 10 minut i wygodne zakupy.
Marka rozwinęła się w szybkim tempie w krótkim czasie dzięki przyjęciu metody ciemnego sklepu i rozszerzeniu zasięgu w miastach w całym kraju, w tym w Bangalore, Chennai, Delhi, Ghaziabad, Noida, Gurgaon, Hyderabad, Kalkuta, Pune i Bombaj.
Przewiduje się, że przestrzeń ta osiągnie 1 408,00 mln USD w 2023 r. i jest w dużej mierze podzielona między Zepto, Blinkit Zomato, Instamart Swiggy, Dunzo, BB Now i inne.
Zepto ma 259 tys. obserwujących na Instagramie, 60,6 tys. subskrybentów na YouTube i 26,8 tys. obserwujących na Twitterze.
Aby zrozumieć, co pomogło marce zrobić skok w marketingu w krótkim czasie, rozmawialiśmy z Amritansu Nandą, CMO – Zepto.
Szlak Humoru
Od samego początku kampanie Zepto obrały humorystyczną trasę. Kampanie marki, które w większości trwają 30 sekund, podkreślają obietnicę szybkiej dostawy.
Kampanie pokazują również codzienne zmagania, próbując nawiązać kontakt z konsumentami na poziomie osobistym i dostarczając rozwiązania ich codziennych problemów. Na przykład w jednej ze swoich wczesnych kampanii Zepto pokazywał młodego faceta idącego do pracy, przygotowującego się do nadchodzącego pracowitego dnia i porannej rutyny przerwanej przez futrzastego przyjaciela, który żuje szczoteczkę do zębów. To gdzie Zepto przychodzi mu na ratunek.
Amritansu Nanda, dzieląc się tym, co doprowadziło do tych kampanii i ogólną ideą strategii marketingowej Zepto, powiedział Social Samosa: „Koncentrujemy się na odróżnieniu marki nie tylko od konkurencji, ale najlepiej od wszystkiego, co znajduje się na telefonie komórkowym użytkownika”.
Marka użyła sloganu „Potrzebuję tego szybko” w tych wczesnych dniach, jasno określając problem, który próbowali rozwiązać. Podczas gdy Swiggy Instamart miał przewagę jako pierwszy, miał również obowiązek wyjaśnienia, czym jest Quick Commerce, dlaczego konsumenci go potrzebują, Zepto z drugiej strony skorzystało z już wprowadzonej branży QSR.
Jeszcze bardziej wzmacniając swoją obecność marketingową, Zepto współpracowało z celebrytami, takimi jak Shankar Mahadevan, Usha Uthup i Kailash Kher.
Przeczytaj także: Wypowiedź eksperta: W jaki sposób sztuczna inteligencja w reklamie jest czynnikiem sprzyjającym, a nie zagrożeniem
Podobnie jak inne ich kampanie, filmy te skupiały się na zmaganiach konsumentów. Tym razem uwypuklił bolesny punkt „oczekiwania” na dostawy. W ten sposób marka próbowała ustalić iloraz punktualności poprzez „Zakupy spożywcze dostarczane na czas, zawsze!” slogan.
Tworzenie Sharmy Ji
W swoich ostatnich działaniach marketingowych Zepto próbowało dalej kształtować tożsamość swojej marki, czyniąc „Sharma Ji” twarzą swojej marki. Zdając sobie sprawę z miłości internetu do dziwacznych postaci, Zepto stworzył „Wujka Ji” przed rozpoczęciem nowej kampanii.
Sharma Ji Zepto pojawiała się w naszych mediach społecznościowych i prawie w całym naszym codziennym życiu cyfrowym, odzwierciedlając nasze obawy. Marka stworzyła osobny kanał na Instagramie, na którym znajdują się memy, rolki, GIF-y i naklejki z wujkiem Ji, które są częścią codziennych rozmów. Bezczelna osobowość wujka, rażąca rzeczywistość i hasło „Nahi milega” były podstawą całej komunikacji.
Według marki postać zyskała trakcję organiczną z 10 milionami wyświetleń przy 10% zaangażowaniu na wszystkich platformach społecznościowych; zyskujący popularność na 6. miejscu na Twitterze i udostępniany przez popularne celebrytki z Twittera (CricCrazyJohns, koleś okej, shreemiverma) i strony z memami na Instagramie (Trolle Official, Emo Bois z Indii i nie tylko). Sharmaji zyskał ponad 30 000 obserwujących w bardzo krótkim czasie.
Po zbudowaniu postaci Sharmajiego i wykorzystaniu jej wirusowości, Zepto ogłosiło później swoją kampanię „Nahi Milega”. Marka zaprezentowała trzy krótkie filmy przedstawiające internetową sensację i twarz nowej kampanii marki. Kampanię zrealizowała firma EarlyMan Film.
Nanda wspomniał, że w nowej kampanii marka zamierzała przełamać bałagan i zamiast bezpośrednio przekazać swój punkt widzenia – Szybka dostawa, przyjęli „podejście oparte na kontekście” i mieli nadzieję, że wylądują na właściwej stronie odbiorców.
Szybkie memy do połączenia
Rdzeniem TG Zepto są mieszkańcy miast, którzy prowadzą szybki tryb życia i ci konsumenci codziennie spędzają dużo czasu w kanałach mediów społecznościowych.
Łącząc się z tą bazą odbiorców, Nanda powiedział: „Jeśli chodzi o kampanie takie jak ta z udziałem wujka Ji, media mix Zepto to 50-50 między penetracją cyfrową a innymi mediami offline, takimi jak OOH i inne media tradycyjne”.
Marka w mediach społecznościowych angażuje odbiorców za pomocą sporej liczby memów i powiązanych codziennych problemów. Posty marki w mediach społecznościowych są przewodnikiem po wszystkich rzeczach, które platforma szybkiego handlu ma do zaoferowania. Za pomocą aktualnych postów, memów i marketingu w szybkim tempie marka próbuje nawiązać kontakt z TG.
Przyszłość Zepto
Na początku tego roku Zepto uruchomiło nowy program dla rolników o nazwie „Zepto Bloom”, zwiększając w ten sposób ich penetrację w głąb kraju.
Ponieważ penetracja Q-commerce powoli zbliża się do rynków Tier II i Tier III, Nanda wspomniał, że chociaż jest to interesujący rynek do pokrycia, plan marketingowy Zepto nie ma konkretnego planu dla tego rynku. Wspomniał również, że w przyszłości, gdy Zepto będzie platformą hiperlokalną, żaden rynek nie będzie w ogóle ignorowany.
W nadchodzących latach Zepto planuje mocno naciskać na MarTech, a nie tylko skupiać się na swojej cyfrowej penetracji. Nanda wspomniał również, że marka zamierza zbadać inne obszary technologiczne, takie jak sztuczna inteligencja, które mogą pomóc w komunikacji marki.
Uwagi