„Zielona granica” – wstrząsające spojrzenie na kryzys uchodźczy w Polsce
„Zielona granica” w wstrząsającym nowym filmie Agnieszki Holland to owinięta drutem kolczastym granica między Białorusią a Polską, którą muszą pokonać uchodźcy uciekający z Syrii i Afganistanu, aby znaleźć drogę do azylu w Europie.
Jednak, jak pokazuje doświadczenie syryjskiej rodziny uciekającej przed ISIS, taka przeprawa wiąże się z ryzykiem utraty życia i jest brutalna, a obietnice nowego życia wolnego od ucisku są niemal niemożliwe do spełnienia.
To przesłanie, a także ostateczny cios zadany w brzuch, gdy granica przesuwa się na tę między Ukrainą a Polską, przekazuje 75-letnia polska reżyserka w swoim pieczołowicie nakręconym, boleśnie porywającym, czarno-białym filmie.
Film rozpoczyna się sceną, w której syryjska rodzina — ojciec Baszir (Dżalal Altawil), jego dzieci i dziadek (Al Rashi Mohamad) — leci samolotem na Białoruś, gdzie ma ich odebrać mężczyzna, który zawiezie do Polski, a następnie do Szwecji, gdzie mieszka brat Baszira.
Ludzie czytają także…
Ale gdy podskakują w autobusie, który wiezie ich na granicę, rodzina, do której dołącza afgańska uchodźczyni Leila (Behi Djanati Atai), odkrywa, że pozornie łatwa podróż jest dosłownie koszmarem. Wymuszeni przez białoruskich strażników granicznych, zostają wyrzuceni do lasu, a następnie przepędzeni przez granicę, gdzie, gdy spotykają polskich strażników granicznych, zostają dosłownie wrzuceni z powrotem na Białoruś.
Jeden z tych strażników granicznych, Jan (Tomasz Włosok), jest bohaterem drugiej z trzech części filmu. Obserwujemy, jak radzi sobie z rasistowskim dowódcą, który chce wypuścić uchodźców lub ich zabić, jednocześnie opiekując się swoją ciężarną żoną i ich domem, który jest w budowie i ma stać się kryjówką dla uchodźców.
Trzecia część koncentruje się na polskich aktywistach, którzy starają się pomagać uchodźcom, jednocześnie unikając więzienia, oraz na terapeutce Julii (Maja Ostaszewska), która po spotkaniu z aktywistami naraża się na jeszcze większe niebezpieczeństwo, łamiąc zasady aktywistów, aby spróbować uratować niektórych uchodźców, w tym rodzinę, która od tygodni zmaga się z cierpieniem i stratą.
Holland napisał scenariusz filmu z Maciejem Pisukiem i Gabrielą Łazarkiewicz-Sieczko. Ale wydaje się, że to może być dokument, uchwycający horror na granicy w październiku 2021 r.
To po części wynika z surowej, przejmującej kinematografii Tomasza Naumiuka, który uchwycił przemoc i chaos na granicy z przejmującym realizmem. Wynika to również z naturalistycznych występów wszystkich zaangażowanych, a zwłaszcza rodziny, gdzie młody Taim Ajjan, żeby wybrać jednego, jest ultrawiarygodny jako syn Nur, który zaprzyjaźnia się z Leilą, gdy próbują uciec przed strażnikami.
„Zieloną granicę” określa się mianem „pornografii nieszczęścia” i szczerze mówiąc, niektóre z przedstawionych w niej scen nieustającego okrucieństwa, jakiego doświadczają uchodźcy, a w mniejszym stopniu także aktywiści, są trudne do oglądania.
Jednak film Holland, którego akcja kończy się w 2022 r., jest zbyt dobry, aby go pominąć – to przejmująca opowieść o kryzysie uchodźczym, która przywodzi na myśl granicę amerykańsko-meksykańską, ponieważ wskazuje na rasizm leżący u podstaw ochrony granic i bez słów opowiada się za współczującym traktowaniem uchodźców.
Skontaktuj się z autorem pod numerem 402-473-7244 lub pod adresem kwolgamott@journalstar.com. Na Twitterze @KentWolgamott