Zmiana Tesli na tanie samochody stawia plany inwestycyjne Indii w zawieszeniu | Automatyczny
Tesla oznajmiła we wtorek, że już pod koniec tego roku wykorzysta swoje istniejące fabryki do budowy nowych, tańszych pojazdów, co w najbliższej przyszłości sprawi, że inwestycje w nowe fabryki w Meksyku i Indiach będą mało prawdopodobne.
Największy na świecie producent pojazdów elektrycznych oznajmił, że planuje zwiększyć produkcję o 50% od 2023 r. do obecnej mocy wynoszącej blisko 3 miliony pojazdów, zanim zainwestuje w nowe linie produkcyjne.
„Ta aktualizacja może skutkować mniejszą redukcją kosztów, niż wcześniej oczekiwano, ale umożliwia nam ostrożne zwiększanie wolumenu naszych pojazdów w sposób bardziej efektywny pod względem nakładów inwestycyjnych w niepewnych czasach” – stwierdziła firma.
Inwestorzy z radością przyjęli decyzję o niepodejmowaniu ryzyka związanego z budową nowych modeli w nowych fabrykach, a akcje Tesli wzrosły o 12% w notowaniach poza godzinami pracy, mimo że kwartalne wyniki spółki nie osiągnęły celów finansowych.
„Myślę, że to pozytywne, że nie tylko brnie do przodu z planem ekspansji, ignorując wyzwania stojące na rynku i fakt, że tworzy tańszy pojazd z istniejącej linii produktów” – powiedział Elliot Johnson, dyrektor ds. inwestycji w ETF-y Evolve, która zarządza aktywami o wartości prawie 6 miliardów dolarów, w tym inwestycjami w Teslę i innych producentów pojazdów elektrycznych.
Reuters poinformował wyłącznie 5 kwietnia, że Tesla porzuciła plany wprowadzenia na rynek swojego taniego pojazdu, znanego jako Model 2, który Tesla planował zbudować w Teksasie, Meksyku i kraju trzecim. Oczekiwano, że Model 2 będzie kosztować 25 000 dolarów i przyczyni się do rozwoju Tesli w kierunku producenta samochodów na rynek masowy.
Musk odpowiedział na raport Reutersa wiadomością na kanale X, że „Reuters kłamie”. Nie podał szczegółów, a we wtorek nie odniósł się bezpośrednio do raportu Reutersa.
Zamiast tego Tesla omówiła niezidentyfikowane nowe modele, które wyglądały na różne produkty.
W styczniu Musk powiedział, że Tesla zamierza dostarczyć tańszy nowy model w drugiej połowie 2025 roku, dodając, że model będzie wyposażony w „rewolucyjną technologię produkcji” i wygeneruje kolejną falę wzrostu Tesli.
Jednak Lars Moravy, szef działu inżynieryjnego Tesli, powiedział we wtorek, że nowe procesy produkcyjne i linie produkcyjne wiążą się z „pewnym ryzykiem”, w związku z czym producent samochodów dokonał „istotnej zmiany”, aby wykorzystać swoje zakłady do budowy tanich pojazdów w szybki i wydajny sposób. sposób na razie.
Oczekiwano, że Musk spotka się w poniedziałek z premierem Indii Narendrą Modim i ogłosi duże inwestycje w fabrykę samochodów, która ma wyprodukować mały, niedrogi model. Musk odwołał wizytę w ostatniej chwili, powołując się na „bardzo poważne zobowiązania Tesli” i powiedział, że zamierza przełożyć wizytę na później w tym roku.
Musk powiedział w zeszłym roku, że Tesla „zdecydowanie” zbuduje swoją fabrykę w Meksyku, ale termin budowy fabryki będzie zależał od sytuacji ekonomicznej i stóp procentowych, które zmniejszają przystępność cenową pojazdów. Powiedział też, że Tesla rozpocznie wstępne fazy budowy w zeszłym roku.
Tesla nie odpowiedziała we wtorek na prośbę o komentarz w sprawie swoich planów w Meksyku i Indiach.
Analitycy twierdzą, że Tesli trudno będzie zwiększyć moce produkcyjne, podczas gdy ona przygotowuje się na spowolnienie sprzedaży po latach dwucyfrowego tempa wzrostu. Tesla we wtorek powtórzyła, że w tym roku dynamika wzrostu wolumenu pojazdów może być znacznie niższa niż w 2023 r.
Musk dodał podczas telekonferencji, że sprzedaż będzie nadal rosła w porównaniu z zeszłym rokiem.
Mniejszy konkurent Rivian, znany z SUV-ów R1S i pickupów R1T, powiedział w zeszłym miesiącu, że rozpocznie produkcję mniejszych, tańszych elektrycznych SUV-ów R2 w swojej istniejącej fabryce w USA, aby przyspieszyć dostawy w pierwszej połowie 2026 r. Wcześniej planował zbudować R2 w nowej fabryce o wartości 5 miliardów dolarów.
Opublikowane po raz pierwszy: 24 kwietnia 2024 | 7:31 IST