Świat

Zmiany na Twitterze podsycają wzrost rosyjskiej i chińskiej propagandy

  • 24 kwietnia, 2023
  • 4 min read
Zmiany na Twitterze podsycają wzrost rosyjskiej i chińskiej propagandy


WASHINGTON (AP) – konta na Twitterze obsługiwane przez autorytarne rządy w Rosji, Chinach i Iranie czerpią korzyści z ostatnich zmian w firmie zajmującej się mediami społecznościowymi, stwierdzili w poniedziałek naukowcy, ułatwiając im przyciąganie nowych obserwujących oraz rozpowszechnianie propagandy i dezinformacji dla większej liczby odbiorców .

Platforma nie oznacza już kontrolowanych przez państwo mediów i agencji propagandowych i nie będzie już zabraniać automatycznego promowania lub polecania użytkownikom ich treści. Razem te dwie zmiany, obie wprowadzone w ostatnich tygodniach, wzmocniły zdolność Kremla do wykorzystywania amerykańskiej platformy do rozpowszechniania kłamstw i wprowadzających w błąd twierdzeń o inwazji na Ukrainępolityka USA i inne tematy.

Konta rosyjskich mediów państwowych zarabiają teraz o 33% więcej wyświetleń niż jeszcze kilka tygodni temu, przed wprowadzeniem zmiany, zgodnie z ustaleniami opublikowanymi w poniedziałek przez Reset, londyńską organizację non-profit, która śledzi wykorzystanie mediów społecznościowych przez autorytarne rządy do rozprzestrzeniania się propaganda. Odkrycia Reset zostały po raz pierwszy zgłoszone przez The Associated Press.

Wzrost daje ponad 125 000 dodatkowych wyświetleń na post. Wśród tych postów znalazły się posty sugerujące, że CIA miała coś wspólnego z atakami z 11 września 2001 r. na Stany Zjednoczone, że przywódcy Ukrainy defraudują zagraniczną pomoc dla swojego kraju i że inwazja Rosji na Ukrainę była uzasadniona, ponieważ Stany Zjednoczone prowadziły tajne laboratoria broni biologicznej w kraju.

Warto przeczytać!  Izrael dokonuje nalotu na szpital na Zachodnim Brzegu po wybuchu starć z Hamasem w północnej Gazie

Państwowe agencje medialne obsługiwane przez Iran i Chiny odnotowali podobny wzrost zaangażowania, odkąd Twitter po cichu wprowadził zmiany.

Odwrócenie platformy jest najnowszym osiągnięciem od czasu, gdy miliarder Elon Musk kupił Twittera w zeszłym roku. Od tego czasu wprowadził mylący nowy system weryfikacji i zwolniony wielu pracowników firmy, w tym tych zajmujących się zwalczaniem dezinformacji, pozwalało z powrotem neonazistom i innym poprzednio zawieszony w witrynie i zakończył politykę witryny zakazującą niebezpiecznych dezinformacji na temat COVID-19. Rozkwitła mowa nienawiści i dezinformacja.

Przed ostatnią zmianą Twitter umieszczał etykiety z napisem „Rosyjskie media państwowe”, aby informować użytkowników o pochodzeniu treści. Zmniejszyło to również zaangażowanie Kremla w Internecie, uniemożliwiając kontom automatyczną promocję lub rekomendację — coś, co regularnie robi dla zwykłych kont, aby pomóc im dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Etykiety po cichu zniknęły po tym, jak National Public Radio i inne stacje zaprotestowały przeciwko planom Muska, aby oznaczyć swoje stacje jako media powiązane z państwem. Następnie NPR ogłosiło, że nie będzie już używać Twitteramówiąc, że etykieta wprowadza w błąd, biorąc pod uwagę niezależność redakcyjną NPR, i zaszkodziłaby jej wiarygodności.

Warto przeczytać!  Impas w Pakistanie: Nawaz Sharif o krok bliżej do stanowiska premiera, gdy Bhutto odchodzi | Wiadomości ze świata

Wnioski Reset zostały potwierdzone przez laboratorium Digital Forensic Research Lab Rady Atlantyckiej, gdzie naukowcy ustalili, że zmiany zostały prawdopodobnie wprowadzone przez Twittera pod koniec zeszłego miesiąca. Wiele z dziesiątek wcześniej oznaczonych kont stale traciło obserwujących, odkąd Twitter zaczął używać etykiet. Ale po zmianie wiele kont odnotowało duże skoki liczby obserwujących.

RT Arabic, jedno z najpopularniejszych rosyjskich kont propagandowych na Twitterze, spadło 1 stycznia do mniej niż 5 230 000 obserwujących, ale odbiło się po wprowadzeniu zmiany, jak stwierdziła DFRL. Obecnie ma ponad 5 240 000 obserwujących.

Przed zmianą użytkownicy zainteresowani szukaniem propagandy Kremla musieli wyszukiwać konkretnie konto lub jego zawartość. Teraz może być polecany lub promowany jak każdy inny content.

„Użytkownicy Twittera nie muszą już aktywnie wyszukiwać treści sponsorowanych przez państwo, aby zobaczyć je na platformie; można im to po prostu podać” – podsumował DFRL.

Twitter nie odpowiedział na pytania dotyczące zmiany ani jej przyczyn. Musk w przeszłości sugerował, że nie widzi różnicy między finansowanymi przez państwo agencjami propagandowymi, obsługiwanymi przez autorytarnych siłaczy, a niezależnymi serwisami informacyjnymi na Zachodzie.

Warto przeczytać!  Nacisk na Bidena, aby pozwolił Ukrainie uderzyć w Rosję amerykańską bronią

„Wszystkie źródła wiadomości są częściowo propagandowe”, napisał na Twitterze w zeszłym roku, „niektóre bardziej niż inne”.


Źródło