Fotografia

Znaczenie indywidualnych ocen portfela

  • 8 stycznia, 2024
  • 11 min read
Znaczenie indywidualnych ocen portfela


recenzje portfolio

Recenzje portfolio to niezbędny sposób na nawiązanie kontaktu z klientami i dzielenie się swoją pracą w osobisty sposób. Tradycyjnie spotkania te prawie zawsze odbywały się osobiście i zwykle wiązały się z podróżami oraz poświęceniem dużej ilości czasu i pieniędzy na dbanie o to, aby Twoja książka była świeża, uporządkowana i aktualna. Chociaż bez wątpienia jest to nadal jeden z najlepszych sposobów na wywarcie trwałego wrażenia na potencjalnym kliencie, obecnie istnieje wiele możliwości wirtualnego udostępniania swojego portfolio i planowania spotkań wideo zamiast spotkań osobistych.

Podobnie jak w przypadku wielu spraw związanych z pracą, w ciągu ostatnich kilku lat wiele odeszło od tradycyjnego życia biurowego, w którym dużo czasu spędza się osobiście we wspólnym miejscu pracy. Ponieważ wszyscy staliśmy się bardziej wygodni i wydajni w interakcji na platformach internetowych, fotografom otworzyła się możliwość zarzucenia znacznie szerszej sieci spotkań pod względem geograficznym i dzielenia się pracą w sposób często wykraczający poza fizyczne portfolio.

Być może więc zadajesz sobie pytanie, czy powinienem nadal utrzymywać wydrukowaną książeczkę z portfolio? Jest tu wiele do rozważenia, dlatego chcielibyśmy podzielić się naszym ogólnym spojrzeniem na przeglądy portfolio, ich bieżącą wartość i ewoluujący krajobraz dzielenia się swoją pracą.

recenzje portfolio
Zdjęcie wykonał berliński fotograf komercyjny Stefan Hobmaier.

Ankieta

W sierpniu ubiegłego roku wysłaliśmy anonimową ankietę do fotografów i klientów w naszej sieci, aby uzyskać pewne twarde dane na temat tego, co (i ile) zmieniło się w sposobie, w jaki publikacje, agencje i marki spotykają się z fotografami od czasu Covid-19. Oto, czego się nauczyliśmy.

  • Przeglądy portfolio online są obecnie dominującym trendem. Wynika to z ciągłych scenariuszy pracy hybrydowej, ale także ze swobody, jaką dają rozmowy wideo, umożliwiając spotkania z fotografami i klientami z całego świata.
  • W rozmowach wideo fotografowie używają talie prezentacyjne (znane również jako prezentacje lub prezentacje slajdów, cyfrowa prezentacja wizualna w stylu slajdów) w większym stopniu niż strony internetowe, aby zaprezentować swoją pracę. Wiele aplikacji oferuje tę funkcję, ale niektóre z najpopularniejszych to PowerPoint, Keynote, Lightroom, Photo Mechanic, Flowpaper, Slack, Instagram lub prosty plik PDF.
  • Również podczas spotkań osobistych portfolio cyfrowe jest częstsze niż portfolio drukowane.
  • Chociaż znaczna część fotografów i klientów wyraziła niechęć do tego trendu w kierunku rozwiązań cyfrowych, mniej niż połowa fotografów, od których słyszeliśmy, nadal utrzymuje swoje portfolio do druku.
recenzje portfolio

Studium przypadku: perspektywa edytora zdjęć

Jako fotoedytor przez lata miałem okazję spotkać się i recenzować prace wielu fotografów, zarówno osobiście, jak i online. Ostatnio brałem udział w wydarzeniu portfolio opartym na Zoomie zorganizowanym i prowadzonym przez ASMP. Gdy recenzenci (szerokie spektrum nabywców dzieł sztuki, fotoedytorów, konsultantów i producentów) przechodzili pomiędzy sesjami grupowymi, aby przyjrzeć się pracy, zostaliśmy zabrani z powrotem do wspólnej sali konferencyjnej, gdzie toczyła się ożywiona dyskusja na temat tego, kto z obecnych recenzentów wolał recenzje portfolio online vs. osobiście. Chociaż panowała powszechna zgoda co do tego, że osobiste spotkania z fizycznymi książkami portfolio są niezwykle skuteczne, dla wielu łatwość i wygoda spotkań online z fotografami po prostu przechyliła szalę w kierunku wirtualnych recenzji portfolio.

Warto przeczytać!  Podgląd na żywo w fotografii: obszerny przewodnik

Nie oznacza to, że drukowana książka, jeśli ją utrzymujesz, nie jest już ważna. Wydaje się jednak, że posiadanie drukowanej książki portfolio nie jest już uważane za ogólnobranżowy standard formalnego prezentowania swojej pracy klientom. Dopracowana, starannie dobrana prezentacja może być realną alternatywą dla wszelkich recenzji portfolio odbywających się online. W przypadku spotkań osobistych tę samą talię można udostępniać na laptopie lub iPadzie.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się udostępnić swoją pracę w formie drukowanego portfolio, czy w formie cyfrowej prezentacji, ogólne podejście do porządkowania obrazów, pobierania odpowiednich treści na nadchodzące spotkanie i wykorzystywania swojego brandingu podczas projektowania jest w zasadzie To samo. Silny branding i starannie dobrane zmiany są podstawą udanej recenzji portfolio. Zagłębmy się zatem w szczegóły i porozmawiajmy o tym, jak się przygotować.

Dobra wiadomość jest taka, czy spotykasz się online, czy osobiście, duża część przygotowań i podstawowe podejście do dzielenia się swoją pracą pozostają takie same.

recenzje portfolio
Zdjęcie wykonał fotograf komercyjny z Queens, Ken Pao.

Przygotowanie materiałów promocyjnych

Jeszcze przed zorganizowaniem spotkania materiały promocyjne muszą być uporządkowane i gotowe do użycia.

Zbadaj swoje perspektywy

Niezależnie od tego, czy podróżujesz po całym kraju, czy po prostu otwierasz laptopa, poświęć trochę czasu na przeprowadzenie badań i upewnij się, że szczekasz właściwe drzewa. Sprawdź stronę internetową każdego klienta, aby upewnić się, że Twoje zdjęcia odpowiadają jego potrzebom i nie marnujesz swojego ani ich czasu. W trakcie swojej kariery będziesz mógł spotykać się tylko ze stosunkowo niewielką liczbą potencjalnych klientów, więc postaraj się, aby każde spotkanie się liczyło.

Choć usługi listowe są przydatne, nie ma nic cenniejszego niż kontakty osobiste. Kiedy znajdziesz jednego klienta, który odpowiada na Twoją pracę, zapytaj go, czy zna innych, którzy mogliby być dla Ciebie odpowiedni. Kiedy zaczniesz pielęgnować relacje z potencjalnymi klientami, istotne będzie prowadzenie dobrej dokumentacji swoich interakcji z nimi.

Prośba o spotkania i planowanie spotkań

Po sporządzeniu listy potencjalnych klientów, z którymi chcesz się spotkać, następnym krokiem jest rozpoczęcie nawiązywania kontaktu. Odkryliśmy, że dobrą praktyką jest kontaktowanie się z ludźmi na mniej więcej tydzień przed planowanym spotkaniem. Zrób to ze zbyt dużym wyprzedzeniem, a ryzykujesz, że zapomną o spotkaniu lub o jego odwołaniu. Zbyt małe powiadomienie może spowodować, że będą one już zarezerwowane.

Wstępny e-mail

Zacznij od zwykłego e-maila zawierającego następujące informacje:

  • Imię potencjalnego klienta
  • Trochę o tym, jak Twoje umiejętności i zainteresowania mogą odpowiadać ich potrzebom
  • Link do Twojej witryny
  • Daty i godziny, w których jesteś dostępny
Warto przeczytać!  Canon przedstawia RF 28mm F2.8 STM za 300 USD typu pancake prime: przegląd fotografii cyfrowej

Aby zostać zauważonym, możesz zastosować kilka trików:

  • Nie dołączaj obrazów do wiadomości e-mail. Zwiększa to ryzyko, że Twój e-mail utknie w filtrach spamu. Ale nie zaszkodzi załączyć plik JPEG do kolejnego e-maila.
  • W przypadku spotkań osobistych sprawiaj wrażenie, że będziesz w mieście na inne spotkania (nawet jeśli jeszcze nie umówiłeś się na żadne inne). Nie chcesz, aby ktokolwiek odczuwał presję związaną z organizowaniem dla niego wyjątkowej podróży.
  • Nie proś o zbyt dużo czasu. „Kilka minut” jest tym, o co powinieneś poprosić. Jeśli zdobędziesz więcej, to świetnie!

Oto podstawowy szablon, który możesz zastosować.

recenzje portfolio

Kontynuacja rozmowy telefonicznej

Jeśli po kilku dniach nie otrzymasz od nich odpowiedzi, skontaktuj się z nimi telefonicznie. Niech rozmowa będzie krótka i słodka:

Cześć, tu XXX, jestem typem fotografa mieszkającego w mieście. Kilka dni temu wysłałem Ci e-mail z prośbą o spotkanie z Tobą na kilka minut, aby poznać Twoje potrzeby twórcze i czy istnieje sposób, w jaki mój styl będzie pasował.

Czasami pomocne jest napisanie scenariusza i przećwiczenie go, aby czuć się komfortowo z tym, co chcesz powiedzieć. Być może będziesz musiał przećwiczyć to kilka razy, żeby nie brzmieć jak robot. Stworzenie zwięzłego przekazu, który będziesz mógł przekazać w zrelaksowany sposób, da Ci największe szanse na sukces. Dobrym pomysłem jest również utworzenie alternatywnego skryptu dla poczty głosowej.

Podobnie jak w przypadku e-maila, zapytaj tylko, czy mają kilka minut na zapoznanie się z Twoją książką. Jeśli nie odpowiedzą lub nie odezwą się do Ciebie, możesz spróbować wysłać jeszcze jednego, ostatniego e-maila. Ale nie skupiaj się na tym jednym kliencie, po prostu przejdź do następnego. Pamiętaj, że im więcej osób zaprosisz na spotkanie, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś będzie zainteresowany lub będzie miał czas.

Spotkania

Teraz, gdy już zarezerwowałeś spotkania, czas przeprowadzić dodatkowe badania na temat klientów. Spotkania portfolio jeden na jednego odbywają się zwykle z jedną lub dwiema innymi osobami i mają dość swobodny charakter i trwają krócej niż 20 minut. Oprócz strony internetowej sprawdź ich serwisy LinkedIn, Instagram i media społecznościowe. Będziesz chciał pokazać, że znasz się na ich biznesie i będziesz miał o czym rozmawiać. Jeśli spotykasz się z agencją, ponieważ uważasz, że świetnie nadajesz się dla jej klienta, upewnij się, że nadal ma tego klienta. Sprawdź, czy jest między wami jakieś podobieństwo. Miło jest mieć podczas spotkania te szczere chwile, które pokazują twoje zainteresowanie i przygotowanie. Dodatkowo klient poczuje się bardziej swobodnie.

Nawet w przypadku rozmów wideo upewnij się, że jesteś ubrany stosownie do okazji. Chociaż większość agencji reklamowych ma swobodny ubiór i środowisko pracy, nie oznacza to, że powinieneś pojawić się na spotkaniu w bluzie z kapturem. Ubierz się jak ktoś, kto może wykonać wartościową sesję zdjęciową.

Warto przeczytać!  Możesz kupić niestandardowe zdjęcia satelitarne w wysokiej rozdzielczości za mniej niż 200 USD: Przegląd fotografii cyfrowej
recenzje portfolio
Producent wykonawczy Bryan Sheffield prezentuje portfolio do druku.

Na Twoim spotkaniu czas włączyć urok! Bądź zrelaksowany, ale pełen energii. Zacząłbym od Twojej prezentacji, a następnie przeprowadziłbym ich przez portfolio, wyjaśniając proces twórczy, a następnie przedstawiłbym ciekawe historie lub szczegóły dotyczące Twoich doświadczeń podczas tej sesji, gdy widzisz je na określonym zdjęciu. Przekonasz się, że niektórzy klienci są ekspresyjni i rozmowni, przeglądając Twoją książkę lub prezentację, podczas gdy inni lubią cicho przewracać lub przesuwać strony. Musisz sam ocenić, czy będą mieli ochotę porozmawiać, patrząc na Twoją pracę.

Typowe pułapki

Marianne Lee, jedna z konsultantów marketingowych firmy Wonderful Machine, która tworzy także internetowe recenzje portfolio ASMP, podzieliła się tym:

Z tego, co słyszałem od recenzentów, prawdopodobnie największą pułapką jest za dużo mówienia, a za mało słuchania. Fotografowie muszą pojawić się na recenzji z celem, czyli wiedzą, co chcą z niej uzyskać. Może to praca, może rada w nowym projekcie, może informacja zwrotna na stronie głównej lub informacja zwrotna na temat tego, czy podobają się rynkowi docelowemu itp. Ale czasami fotograf będzie się przesadnie tłumaczył i jeśli recenzent będzie musiał walczyć, aby uzyskać słowo, nie jest to tak przydatne dla fotografa.

Nie proś klientów o krytykę Twoich zdjęć lub prezentacji. To nie jest ich praca i przez to będziesz wyglądać jak amator. Po prostu poprowadź ich przez swoją pracę i wyraź zainteresowanie ich projektami. Pokaż, że interesuje Cię to, co robią, ale nie jest to trudne do sprzedania. Mogą zapytać Cię o osobiste projekty, nad którymi pracujesz… czasami, aby sprawdzić, czy jesteś fotografem zainspirowanym własnymi pomysłami, a czasem, aby zobaczyć, czy jest to coś, czym byliby zainteresowani.

Nie spodziewaj się, że otrzymasz zadanie od razu i nie zmartwij się, jeśli poczujesz, że nie dostałeś pochwały, na którą liczyłeś! Celem tych spotkań jest to, aby twórcy/edytorzy zdjęć mogli Cię poznać i, miejmy nadzieję, zbudować poziom komfortu, tak aby poprosili Cię o ofertę, gdy pojawi się odpowiedni projekt.

Podejmować właściwe kroki

Kilka dni później wyślij odręczne podziękowanie. Napisz krótko i treściwie, żeby podziękować im za spotkanie.

Od tego momentu wskazane jest okazjonalne przesyłanie aktualizacji promocyjnych pocztą elektroniczną lub drukowanych (co kilka miesięcy), zwłaszcza jeśli masz jakieś wiadomości do przekazania. Dobrym pomysłem jest także nawiązanie kontaktu na LinkedIn, dzięki czemu możesz śledzić ścieżkę kariery danej osoby. Działy kreatywne nieustannie się rozwijają i zmieniają konta lub przekazują konta różnym agencjom – nigdy nie wiesz, kiedy dobry potencjalny klient przeniesie się do nowej firmy, która byłaby idealna do Twoich zdjęć. Ponadto pomaga Ci pozostać na ich radarze.




Źródło