Znaleźliśmy wzrost w kasach biletowych, który był ukryty na widoku
Tego lata Marvel i Pixar odżyli, ale prawdziwą niespodzianką była ekshumacja. Witamy powrót trendu, którego obawialiśmy się, że umrze: silnego utrzymania box-office.
„Inside Out 2” zarobiło 150 milionów dolarów, a „Deadpool & Wolverine” 220 milionów dolarów; każdy z nich zmierza do krajowych wyników powyżej 600 milionów dolarów. „Despicable Me 4” zarobiło 70 milionów dolarów w ciągu pięciu dni 4 lipca; będzie to około 370 milionów dolarów.
Skrótem branżowym do oceny reakcji publiczności jest ocena literowa Cinemascore, ale o wiele bardziej dotkliwy jest wielokrotność filmu, czyli relacja między całkowitym dochodem krajowym z premiery a weekendem otwarcia. Jednak wzrost oglądalności w domu — i rzeczywisty spadek frekwencji — wydaje się podważać tę miarę.
Zamiast tego, najlepiej zarabiające filmy tego lata to jedne z najlepszych wielokrotności, jakie widzieliśmy od lat.
Logika mogłaby sugerować, że wielokrotności zanikną wraz z drastycznym spadkiem liczby okien kinowych. Przed 2019 rokiem filmy nie były dostępne do wypożyczenia w systemie PVOD przez co najmniej 70 dni od premiery. Obecnie średnia wynosi 40 dni lub mniej. Zamiast tego nastąpiła odwrotna sytuacja: najlepsze filmy utrzymują dłuższe emisje.
To jeden z powodów, dla których lato 2024 roku stało się niespodziewanym bohaterem kasowym. W czerwcu wydawało się, że lato będzie miało trudności z osiągnięciem nawet 3 miliardów dolarów, a nie 4 miliardów dolarów z 2023 roku. Zamiast tego zmierzamy w kierunku 3,5–3,6 miliarda dolarów — nadal w dół, ale tylko o około 10 procent, a nie o 25 procent lub więcej.
Nic nie jest tak ważne jak całkowity dochód brutto, ale wielokrotność trzykrotności lub więcej jest najlepszym wskaźnikiem zadowolenia publiczności. Przed pandemią COVID-19 szeroka premiera osiągała średnio ponad 2,5-krotność — tzn. jeśli film otwierał się na poziomie 20 milionów dolarów, jego łączny dochód wynosił ponad 50 milionów dolarów. Duże hity generalnie (ale nie zawsze) radziły sobie lepiej; klapy często radziły sobie gorzej.
Analizując wyniki kasowe w ciągu sześciu lat letnich, w tym bieżącego (2014, 2018, 2019, 2022-2024), obliczyliśmy mnożniki dla wszystkich filmów, które zarobiły ponad 100 milionów dolarów; jeśli było ich mniej niż 10, braliśmy pod uwagę 10 największych. (Wykluczyliśmy tytuły, które miały premierę w środku tygodnia, ponieważ taki termin uniemożliwia normalne obliczenia).
10 najlepszych filmów letnich | Box-Office Multiple |
2014 | 2,84 |
2018 | 2,99 |
2019 | 2,90 |
2022 | 3.22 |
2023 | 3.21 |
2024 (szacunkowo) | 3.37 |
Ten stały wzrost przypada na okres, w którym oglądanie filmów w domu stało się normą. Biorąc pod uwagę ogólny spadek rocznego box office, byłoby naciągane stwierdzenie, że wcześniejsze okna pomogły kinom. Jednak statystyki te wzmacniają ideę, że odtwarzanie filmów PVOD nie powoduje żadnych lub prawie żadnych szkód w kinach.
Jednocześnie zwroty z PVOD generują znaczące przychody, ponieważ 80 procent wypożyczeń i zakupów trafia do studiów po opłatach za przesył — znacznie więcej niż średni udział z biletów. To kolejna zachęta do produkcji filmów dla kin.
Inne czynniki mogły mieć wpływ, ale trzyletni trend sugeruje, że 2024 r. nie będzie anomalią. Być może widzowie reagują nieco wolniej na film, zanim usłyszą reakcje. Być może ostatnie filmy miały lepszy marketing szeptany. Każdego lata (i tego w szczególności) pojawiało się mniej premier; być może to również pomogło. Tegoroczny silny odzew na tytuły animowane (które tradycyjnie mają większe wielokrotności) może być czynnikiem.
Ostatecznie rzeczywistość jest taka sama: krótszy okres wyświetlania filmów w kinach, wynoszący średnio 40 dni lub mniej, nie wpływa negatywnie na popularność najlepszych filmów.