Zdrowie

Znany lekarz ofiarą oszustów. Został „twarzą” pseudo leków. Dr Sutkowski: to jest kradzież

  • 20 listopada, 2023
  • 4 min read
Znany lekarz ofiarą oszustów. Został „twarzą” pseudo leków. Dr Sutkowski: to jest kradzież





  1. Dr Sutkowski pojawił się na reklamach pseudo leku o nazwie A-cardin i rzekomych preparatów „na pasożyty”

  2. Wykorzystany został nie tylko wizerunek lekarza, ale także fragmenty jego archiwalnych wypowiedzi, nagrywanych m.in. dla popularnych stacji telewizyjnych

  3. Warszawski specjalista nie jest pierwszym medykiem, który padł ofiarą oszustów internetowych. Wcześniej z problemem tym borykali się m.in. prof. Michał Zembala oraz lek. Bartosz Fiałek

  4. Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Onet

Lekarz do pacjentów: jesteście narażeni

Dr Sutkowski padł ofiarą kradzieży wizerunku i jego twarz pojawiła się w reklamach pseudo leków kardiologicznych o nazwie Acardin i rzekomych preparatów na pasożyty. Przy wykorzystaniu twarzy Pana doktora, powstały fikcyjne wywiady na podstawie tzw. deep fake.

„Oszuści o nieustalonej dotychczas tożsamości stworzyli strony internetowe łudząco podobne do tych prowadzonych przez redakcje TVP Info oraz TVN. Co więcej, na stronach tych zostały zamieszczone fikcyjne wywiady rzekomo przeprowadzone z doktorem Sutkowskim przez red. Michała Adamczyka oraz red. Piotra Kraśkę” — poinformowali media prawnicy z Sowisło Topolewski Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych S.K.A.

Warto przeczytać!  Tłum medyków na listach wyborczych. Jedna partia cieszy się szczególną "popularnością"

Dalsza część tekstu pod wideo.

Sam lekarz opublikował nagranie wideo, w którym w krótkiej komentuje zaistniałą sytuację: „Proszę państwa, to jest kradzież wizerunku. Kradzież wizerunku, której jestem ofiarą” — podkreśla.

Zwracając się bezpośrednio do pacjentów, dodał: „To jest sytuacja, w której to państwo, oglądający tę reklamę tych produktów medycznych czy quasi-medycznych, jesteście narażeni, bo kupujecie, bo bierzecie te produkty, bo narażacie się na koszty, bo w ten sposób na przykład nie wykonujecie jakichś określonych badań czy nie bierzecie jakichś określonych innych leków”.

Lekarze coraz częściej padają ofiarą oszustów

Dr Michał Sutkowski to kolejna ofiara internetowych oszustów. Niedawno z bezprawnym wykorzystaniem swojego wizerunku zmagał się reumatolog lek. Bartosz Fiałek, który miał rzekomo reklamować produkt na problemy ze stawami.

„Nigdy nie reklamowałem, nie reklamuję ani nie będę reklamować żadnych produktów. Ofiarami tego typu nieczystych praktyk było już wiele osób publicznych, teraz padło na mnie. Nie mam pojęcia, kto to robi, niestety nie można tego namierzyć – komentował wówczas.

Warto przeczytać!  Zdrowie najlepsze serwisy rady ABCzdrowie Medonet gdzie leki

Wcześniej z podobnym oszustwem zmagali się m.in. kardiochirurdzy prof. Adam Torbicki, prof. Krzysztof Bochenek oraz prof. Michał Zembala. Znamiennym jest fakt, że oszuści wykorzystują w reklamach wizerunki autorytetów w dziedzinie medycyny.

***

Posłuchaj podcastu „Anatomia Śmierci”

– To jest niezwykła kazuistyka, kilkadziesiąt przypadków na świecie, dlatego nie należy się obawiać, że spotka nas czy naszych bliskich – mówi w podcaście „Anatomia Śmierci” Agnieszka Graczyk-Szuster, kardiolożka pracująca w Szpitalu Klinicznym Przemienienia Pańskiego Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego. A chodzi o tzw. syndrom Łazarza, gdy „zmarły” budzi się do życia.

Co to technicznie znaczy, że człowiek nie żyje? Kiedy może się okazać, że to był „fałszywy alarm”? I czy w Polsce możemy odetchnąć i nie obawiać się, że zostaniemy pochowani za życia? W zasadzie tak.






Źródło