Motoryzacja

Zoox robotaxi dociera do dróg publicznych w Kalifornii

  • 13 lutego, 2023
  • 3 min read
Zoox robotaxi dociera do dróg publicznych w Kalifornii


Ponieważ Cruise i Waymo obsługują już rozległe floty robotaxi w San Francisco, łatwo zapomnieć, że istnieje trzecia firma samojezdna, która planuje uruchomić w mieście.

Według CEO Aicha Evans, należący do Amazona Zoox zrobił „duży krok” w kierunku tego celu w weekend.

Zoox robotaxi przewoził w sobotę dziesiątki pracowników podczas wielu podróży drogami publicznymi łączącymi dwa biura firmy w Foster City w Kalifornii. Pojazd osiągał prędkość 35 mil na godzinę na dwumilowej trasie w obie strony.

W zeszłym tygodniu Kalifornijski Departament Pojazdów Silnikowych udzielił firmie Zoox pozwolenia na rozmieszczenie specjalnie skonstruowanej robotaxi na drogach publicznych wzdłuż trasy. Specjalnie zaprojektowany robotaxi nie zawiera tradycyjnych elementów sterujących, takich jak kierownica czy pedał hamulca. Nie jest przeznaczony dla ludzkich kierowców.

Evans uznał ten moment za kamień milowy dla firmy założonej w 2014 roku.

„Umieszczenie pojazdu na otwartej drodze publicznej i zweryfikowanie naszego podejścia do wszystkich różnych wymagań, w tym przepisów, to duży krok” – powiedziała. „Nie zrobilibyśmy tego, gdybyśmy wewnętrznie nie rozważali już możliwości wejścia na rynek komercyjny”.

Warto przeczytać!  BLOG Najważniejsze wnioski od dealerów samochodowych w USA

Kiedy dokładnie rozpocznie się ta usługa komercyjna, pozostaje pytaniem. Zarówno Evans, jak i dyrektor techniczny i współzałożyciel Zoox, Jesse Levinson, odmówili udostępnienia wewnętrznych harmonogramów w poniedziałek.

Dalsze zezwolenia od kalifornijskiego DMV i Public Utilities Commission byłyby wymagane do przewożenia pracowników innych niż Zoox w usługach komercyjnych po drogach publicznych.

Zoox prowadzi już testy z flotą konwencjonalnych pojazdów w San Francisco i Las Vegas.

Robotaxis firmy potrzebowałby pozwolenia na prowadzenie pojazdu w Nevadzie, podobnego do tego, które właśnie wydano w Kalifornii.

Levinson powiedział w poniedziałek, że spodziewa się takiego rozwoju wydarzeń „w niezbyt odległej przyszłości”.

Podczas gdy Zoox uzyskał niezbędne zezwolenie w Kalifornii i stara się o nie w Nevadzie, pozostaje niejasne, w jaki sposób jego pojazd, bez tradycyjnych kontroli jazdy, spełnia istniejące federalne normy bezpieczeństwa pojazdów silnikowych. Firma stwierdziła, że ​​nie otrzymała zwolnienia ani zwolnienia.

„Nie ma żadnych ograniczeń” – powiedział Evans. „Chcę być bardzo jasny. Żadnych wyjątków. Żadnych zwolnień. Nic”.

Powiedziała, że ​​Zoox był w kontakcie z National Highway Traffic Safety Administration przed sobotnim rozmieszczeniem. Urzędnicy z NHTSA nie odesłali natychmiast prośby o komentarz na temat tego, czy pojazd Zoox spełnia wymogi regulacyjne. Kalifornijski DMV nie zwrócił prośby o komentarz.

Warto przeczytać!  IIHS mówi, że osobiste relacje mogą zmniejszyć rozproszoną jazdę

Według Levinsona Zoox wyprodukował już „dziesiątki” swoich pojazdów elektrycznych. Zoox przewiduje, że urzędnicy z Kalifornii zatwierdzą więcej do użytku w nadchodzących tygodniach, powiedział w poniedziałek.

Chociaż należąca do Amazon, kierownictwo powtórzyło w poniedziałek, że nie planuje rozważać przewożenia towarów i paczek zamiast ludzkich pasażerów swoimi autonomicznymi pojazdami.

Zoox odtrąbił sobotnią usługę jako pierwszą w branży, mówiąc, że oznacza to „pierwszy przypadek w historii specjalnie skonstruowanej autonomicznej robotaxi bez tradycyjnych kontroli jazdy, która przewoziła pasażerów na otwartych drogach publicznych”.

Ale inne specjalnie skonstruowane autonomiczne wahadłowce również przewoziły ludzi po drogach publicznych. Na przykład firma Google przewoziła pracowników swoim prototypowym pojazdem Firefly po drogach publicznych w Mountain View w Kalifornii, a później w październiku 2015 r. przewoziła niewidomego pasażera Steve’a Mahana po drogach publicznych w Austin w Teksasie.


Źródło