Filmy

Zoya Akhtar mówi, że praca Salim-Javed nigdy nie była „wulgarna”; „Żadna z kobiet nie była rekwizytem” | Hindi Movie News

  • 18 sierpnia, 2024
  • 5 min read
Zoya Akhtar mówi, że praca Salim-Javed nigdy nie była „wulgarna”; „Żadna z kobiet nie była rekwizytem” | Hindi Movie News


Filmowiec Zoya Akhtar ma na celu eksplorację kultowego dziedzictwa legendarnego duetu scenarzystów Salim-Javed w jej nadchodzącym filmie o mafii kryminalnej. Znane z głębokiego wpływu na kino hindi, Salim Khan I Javed Akhtar współpracowali przy 24 filmach, z których 22 osiągnęły status blockbusterów. Ich praca zrewolucjonizowała styl narracji Bollywood, wprowadzając złożone postacie i moralnie niejednoznaczne wątki w takich klasykach jak Sholay, Deewaar i Zanjeer.
Gdy reżyserka „Gully Boy” rozpoczyna pracę nad nowym projektem, zastanawia się nad wpływem pisarstwa Salim-Javed. W wywiadzie dla Indian Express podkreśliła, że ​​„ich pisarstwo nigdy nie było wulgarne, nawet bohaterowie mieli dwuznaczność”. To uczucie oddaje istotę ich opowieści, w których postacie nie są po prostu dobre lub złe, ale istnieją w niuansowanej szarej strefie.
Partnerstwo Salima Khana i Javeda Akhtara jest często uznawane za zmieniające krajobraz indyjskiego kina. Ich scenariusze charakteryzowały się silnymi narracjami i wielowymiarowymi postaciami, które głęboko rezonowały z publicznością. Nowy film Akhtara ma na celu zagłębienie się w tematy i style, które sprawiły, że dzieło Salima-Javeda było tak wpływowe.
Reżyserka „Dil Dhadakne Do” podzieliła się swoim podziwem dla umiejętności duetu w tworzeniu postaci, które odzwierciedlają złożoność prawdziwego życia. Zauważyła, że ​​ich postacie rzadko były czarno-białe, często uosabiały odcienie szarości, które czyniły je wiarygodnymi i niezapomnianymi. Ta złożoność jest czymś, co Akhtar stara się włączyć do swoich filmów, ponieważ uważa, że ​​dodaje ona głębi i realizmu opowiadaniu historii.
Jednym z godnych uwagi aspektów twórczości Salim-Javed jest sposób, w jaki przedstawiają kobiety. Pomimo narracji skoncentrowanych na mężczyznach, Akhtar podkreśla, że ​​duet konsekwentnie przedstawiał kobiety z podmiotowością i tożsamością. Zauważyła, że ​​„Nawet jeśli były to historie prowadzone przez mężczyzn, żadna z kobiet nie była rekwizytem. Wszystkie miały pracę”.
Zoya podkreśliła również, jak jej brat Farhan Akhtar kiedyś zauważyłem godność, z jaką Parveen Babipostać 's w Deewaar została przedstawiona. Podkreślił, że jej rola jako nocnej pracownicy była traktowana z szacunkiem, pokazując człowieczeństwo i głębię, które Salim-Javed wlał w swoje postacie.
Zoya Akhtar przyznaje, że Salim-Javed miał wpływ na jej twórczość filmową. Uważa, że ​​szacunek dla obsady zespołowej i znaczenie rozwoju postaci to lekcje, których nauczyła się z ich scenariuszy. Akhtar stwierdziła: „Fakt, że oni (Salim-Javed) nie uciekali się do tanich sztuczek, nigdy nie byli wulgarni. To wpłynęło na naszą pracę”.
Oczekuje się, że nadchodzący film o mafii kryminalnej Zoyi Akhtar będzie czerpał inspirację z bogatej tradycji narracyjnej ustanowionej przez Salim-Javed. Reżyserka, znana z takich chwalonych przez krytyków dzieł jak Gully Boy i Zindagi Na Milegi Dobara, jest obecnie w fazie pisania scenariusza do tego projektu. Wyraziła swoje podekscytowanie pracą w gatunku, w którym Salim-Javed się wyróżniał, stwierdzając: „Pracuję nad filmem o mafii kryminalnej! Właśnie pracuję nad scenariuszem. Więc trzymam kciuki, żeby coś z tego wyszło, żeby miało jakąś wagę!”
Serial dokumentalny Angry Young Men, oparty na życiu Salima Khana i Javeda Akhtara, wyreżyserowany przez Namrata Raobędzie transmitowany w systemie OTT od 20 sierpnia 2024 r.




Źródło