Marketing

Zrozumienie marketingu mix: struktura sukcesu

  • 16 lutego, 2023
  • 5 min read
Zrozumienie marketingu mix: struktura sukcesu


mast3r/stock.adobe.com

„Marketing mix” to termin opisujący różne elementy, które odgrywają istotną rolę w planowaniu marketingu produktu lub usługi. Tradycyjnie znany jako „Cztery P” — produkt, cena, promocja i miejsce. Jest to system klasyfikacji, który jest potrzebny do prawidłowego i skutecznego wprowadzenia produktu lub usługi na rynek w celu uzyskania najlepszych wyników. Stąd „mieszanka”, ponieważ pozwala kierownikom i zespołom ds. marketingu skupić się na wszystkich obszarach brandingu i kontynuować doskonalenie istniejących produktów i procesów. Marketing mix jest najważniejszym narzędziem używanym przez zespoły marketingowe, ponieważ pozwala im skutecznie pozycjonować swój produkt lub usługę na rynku, do którego próbują dotrzeć.

Pojęcie marketingu mix zostało wprowadzone w latach 60. XX wieku przez E. Jerome’a ​​McCarthy’ego, autora i profesora marketingu. System został zbudowany jako Cztery P w celu uporządkowania działania marketingu mix. Cztery P są następujące:

Produkt: To jest sprzedawany produkt, przedmiot lub usługa. Obejmuje to wiele aspektów, takich jak projekt, funkcje i jakość produktu.

Cena: Całkowita suma pieniędzy, którą klient musi zapłacić, aby kupić usługę lub produkt. Obejmuje to również takie funkcje, jak rabaty, warunki płatności i opcje finansowania.

Awans: Wszystkie strategie marketingowe, które zostaną wykorzystane w celu przekazania potencjalnym klientom korzyści płynących z korzystania z produktu lub usługi. Taktyki marketingowe, takie jak reklama, odwet publiczny, promocja sprzedaży i wiele innych możliwości są częścią segmentu promocji.

Warto przeczytać!  Kto ponosi winę, gdy leady nie zamieniają się w klientów?

Miejsce: Miejsce, w którym będzie sprzedawany produkt lub usługa. Obejmuje to fizyczną lokalizację budynku z cegły i zaprawy murarskiej, stronę internetową, kanały dystrybucji i wszelkie opcje dostawy.

Produkt

Pierwszym krokiem w analizie marketingu mix produktu jest określenie przedmiotu lub usługi, która spełnia potrzeby i pragnienia klienta. Produkt musi być wyjątkowy dla klientów. Większość klientów kupuje produkty, ponieważ mają problem, który należy rozwiązać. Produkt powinien zapewnić rozwiązanie problemu. Inne pytania, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie produktu lub usługi, to pytanie, czy produkt jest wyjątkowy i czy przewyższa konkurencję. Asortyment produktów, branding, opakowanie i etykietowanie są częścią segmentu produktów w modelu marketingu mix.

Cena

Cena produktu lub usługi jest niezwykle ważna, ponieważ określa potencjalnych klientów produktu oraz tego, kto chce i jest w stanie zapłacić za produkt. Ten aspekt marketingu mix wymaga pewnych badań ze strony marketera lub zespołu marketingowego. Aby określić najbardziej rozsądną cenę, potrzebne są obszerne badania, statystyki i łączne sumy na rozwój produktu, produkcję, marketing i dystrybucję. Jest to znane jako „wycena oparta na kosztach”. Na cenę produktu lub usługi wpływa wiele czynników.

Awans

Celem promowania produktu lub usługi jest wysłanie silnego komunikatu do potencjalnych klientów, dlaczego ich potrzebują, i przekonanie rynku docelowego, że produkt lub usługa są uczciwie wycenione. Jeśli te dwa aspekty promocji są spełnione, rynek docelowy jest bardziej skłonny do zakupu produktu lub usługi. Marketing w swej istocie jest sztuką promocji. Obejmuje to reklamę, public relations, strategie medialne dotyczące przedstawiania produktu opinii publicznej i wiele innych działań marketingowych.

Warto przeczytać!  Peter Semone, wiadomości z branży hotelarskiej, ET HospitalityWorld

Umieszczenie

Umiejscowienie ma kluczowe znaczenie dla określenia idealnego miejsca dystrybucji produktu i umożliwienia potencjalnym klientom jego obejrzenia i zakupu. Powinien to być produkt umieszczony w taki sposób, aby klienci mogli go łatwo znaleźć i kupić w dowolnym sklepie. Niektóre przedmioty są przedmiotami premium i są dostępne tylko w niektórych sklepach, ponieważ są droższe lub po prostu nie należą do kategorii sprzedawanych w dużych sklepach. Lokowanie polega na podjęciu decyzji, gdzie produkt lub usługa będą sprzedawane, w sklepie stacjonarnym, sklepie internetowym lub obu. Należy wziąć pod uwagę kanały dystrybucji, poziomy kanałów i składniki dystrybucji fizycznej.

Dodatkowe P

Istnieją jeszcze trzy P, które są używane w przypadku firm, które nie koncentrują się wyłącznie na sprzedaży produktu, ale raczej promują usługi „skoncentrowane na ludziach” w firmie. Ten rodzaj marketingu mix koncentruje się na ludziach, a nie na produktach. Trzy P w tej mieszance marketingowej to ludzie, proces i fizyczne dowody. Niektóre zespoły marketingowe i firmy mogą uznać, że ocena tego stylu marketingu mix jest korzystna dla osiągnięcia ich celów.

Stwórz marketing mix

Najskuteczniejszym sposobem na zidentyfikowanie konkretnego zestawu marketingowego i odkrycie, jak najlepiej go wykorzystać, jest ocena struktury zestawu marketingowego wraz z kierownikiem ds. marketingu i zespołem. Kluczowe jest pozycjonowanie swojego produktu lub usługi w taki sposób, aby zdmuchnęło konkurencję. Jest to oczywiście celem każdej strategii marketingowej, ale struktura marketingu mix pozwala firmie na wykorzystanie najlepszych praktyk w celu wprowadzenia nowego produktu lub usługi do publicznej wiadomości. Co więcej, korzystanie z Czterech P umożliwia menedżerom marketingu określenie, które produkty lub usługi wymagają zmian i ulepszeń.

Warto przeczytać!  #paid uruchamia platformę praw do korzystania z treści

Podsumowanie mieszanki marketingowej

Jako mentor marketingu cyfrowego w Venture Capital Firm Starta VC często pomagam startupom w ich strategiach marketingowych. Pomogłem jednemu startupowi znacznie zwiększyć jego przychody, identyfikując marketing mix dla jego działalności. Marketing mix to struktura, na której można zbudować kampanię marketingową od wstępnych pomysłów na produkt i rozwoju, aż do sprzedaży produktu na rynku. Opiera się na czterech P: produkcie, cenie, promocji i lokowaniu. Każde z czterech P odgrywa istotną rolę w rusztowaniu marketingu-mix. Strategia marketingowa firmy będzie silniejsza i skuteczniejsza przy zastosowaniu podejścia marketing-mix.


Źródło