Filmy

Zwrot akcji Strange Darlinga zmienia jeden z najstarszych motywów horrorów

  • 26 sierpnia, 2024
  • 9 min read
Zwrot akcji Strange Darlinga zmienia jeden z najstarszych motywów horrorów






Główne spoilery Poniżej znajduje się fragment utworu „Strange Darling”.

Niezależny horror reżysera JT Mollnera „Strange Darling” w końcu trafił do kin w USA z wiatrem dobrej reklamy za plecami. W fascynującym zwrocie kariery „Strange Darling” został nakręcony na taśmie 35 mm przez aktora Giovanniego Ribisiego, który debiutował jako operator filmowy. Następnie jest obietnica zwrotu akcji zarówno w marketingu filmu, jak i recenzjach. (Przeczytaj pozytywną recenzję „Strange Darling” /Film tutaj, która obiecuje film, który „trzyma w napięciu”).

„Go in blind” to łatwa krytyka, gdy film zakotwicza się w zwrocie akcji, ale „Strange Darling” zasługuje na ten zachwyt. Film jest wprowadzany jako historia opowiedziana w sześciu rozdziałach, ale rozdziały te są prezentowane w niewłaściwej kolejności. (Niezgodna z chronologią struktura rozwija się w następujący sposób: 3, 5, 1, 4, 2, 6, epilog). Mollner opiera się na gatunku i oczekiwaniach dotyczących płci swojej widowni, gdy składa elementy układanki filmu na ich oczach.

Więc co oznacza „Strange Darling”? pojawić się o czym? Młoda kobieta, „The Lady” (Willa Fitzgerald), ucieka przed mężczyzną, „The Demon” (Kyle Gallner). Każda cząstka istoty Lady trzęsie się ze strachu, podczas gdy Demon dzierży karabin myśliwski. Czy jest seryjnym mordercą polującym na najniebezpieczniejszą zwierzynę? Nie, ale film chce, abyś myślał, że nim jest. Okazuje się, że Dama jest zabójcą, który zwabił „Demon” na jednonocną przygodę, zanim próbował go zabić. Po tym, jak wyryła mu swoje inicjały na skórze („EL” od „Electric Lady”), uciekł i teraz ściga ją w ramach zemsty.

Carol J. Clover ukuła termin „Final Girl” na określenie tego, jak wiele gwiazd horrorów przedstawia zadziorne, przestraszone, ale zaradne i przede wszystkim odporne młode kobiety, które unikają zabójców. „Obcy”, „Halloween”, „Krzyk” — wiemy, jak wyglądają bohaterowie filmów takich jak „Strange Darling” i bardzo przypominają Willę Fitzgerald. W „Strange Darling” ta ostatnia dziewczyna jest taka tylko dlatego, że zabija wszystkich na swojej drodze.

Jak Strange Darling oszukuje swoją publiczność

„Strange Darling” zaczyna się od fałszywej, prawdziwej historii wyrwanej z „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną”, twierdząc, że film przedstawia dramaty ostatnich morderstw zabójcy na amerykańskim północnym zachodzie. Następnie film pozornie daje nam odpowiedź, kim jest ten zabójca, przechodząc do ujęcia profilu Demona. Kobieta poza ekranem pyta, czy jest seryjnym mordercą; następuje mocne cięcie na zbliżenie jego twarzy, gdy ją dusi.

Warto przeczytać!  Aktorzy filmu „Władca Pierścieni” składają wzruszający hołd Bernardowi Hillowi: „Uziemił [Tolkien's] Słowa'

Następnie film przechodzi do szerokiego, zwolnionego ujęcia Pani biegnącej przez pole w kierunku ekranu; stopniowo wchłaniamy jej przerażony wyraz twarzy w coraz większych szczegółach. Krwawi z ucha i wyraźnie boi się o swoje życie.

Wszystko wydaje się być otwarte i zamknięte, prawda? Demon jest myśliwym, a Lady to ocalała, która uciekła. Mollner tak myślał. W wywiadzie dla Screen Rant ujawnił, że pierwsze ujęcie Lady było zalążkiem, z którego wyrosło „Strange Darling”. Zobaczył kobietę w czerwonym szpitalnym fartuchu biegnącą przez las w zwolnionym tempie, podczas gdy w tle leciała piosenka Nazareth „Love Hurts” — pomimo szczegółów, „wydawało się to bardzo archetypowe” — powiedział Mollner. To zainspirowało go do zastanowienia się nad tym, jak mógłby na nowo wymyślić ideę ostatniej dziewczyny, a w „Strange Darling” zabiera publiczność w tę samą podróż.

Sceny otwierające nie dają nam powodu, by wątpić, że Demon jest złym facetem, a Lady jest ofiarą. Ale dlaczego zaczynamy od rozdziału 3, zapytasz sam siebie, i to przygotowuje cię do oczekiwania Niektóre rodzaj skrętu w lewo. Rozdział 3 „Strange Darling” został zaprojektowany tak, aby tak bardzo odpowiadać twoim oczekiwaniom, że nie spodziewasz się, jaki będzie finał. To balansowanie na linie, w którym film cię zaskakuje, ale cię nie oszukuje.

Strange Darling przedstawia Willę Fitzgerald jako Laurie Strode, a nie Michaela Myersa

Gdy film zaczyna się na dobre, Lady prowadzi samochód wiejską drogą, a Demon ściga ją w ciężarówce. „Teksańska masakra piłą mechaniczną” kończy się, gdy zakrwawiona ostatnia dziewczyna Sally (Marilyn Burns) zostaje wywieziona na pace pickupa, śmiejąc się w przerażonej euforii, że jej koszmar się skończył.

Początek „Strange Darling” wydaje się być kontynuacją tamtego; zakładamy, że Lady przeszła przez podobny uraz, a jej wstrząśnięty wygląd wynika z tego, że jej umysł jest zamrożony szokiem, ale adrenalina pompuje jej ciało. Gallner, ubrany w czerwoną flanelę drwala z wąsami jak u strzelby, wącha kokainę, jadąc za nią — klasyczny ruch niezrównoważonego złego faceta. A co z mężczyzną goniącym kobietę, aby ją skrzywdzić lub zabić? Zarówno w filmach, jak i w prawdziwym życiu zawsze wiedzieć kto jest złoczyńcą w takich sytuacjach.

Demon zatrzymuje się i strzela przez tylną szybę samochodu Lady, powodując jej wypadek. Kiedy Lady wydostaje się z wraku na drogę, wciska gaz do dechy, żeby ją uderzyć. Rzuca się na lewą stronę drogi — a następnie, w ciągu kilku sekund, które ma, zanim on się zatrzyma, przechodzi przez ulicę i zaczyna uciekać w kierunku przeciwnym do tego, w którym jej prześladowca myśli, że poszła. Sprytna dziewczyna. Pamiętaj, że ostatnia dziewczyna to nie tylko ofiara. Jest zaradna i zawsze znajdzie sposób, żeby przechytrzyć lub pokonać swojego oprawcę, gdy wszyscy inni zawiedli. Dlatego jest finał dziewczyna.

Warto przeczytać!  Preity Zinta kończy zdjęcia do swojego powrotu do filmu Lahore 1947, dziękuję Aamirowi Khanowi: „Najtrudniejszy film, nad którym pracowałem” | Bollywood

Przedzierając się przez las, Lady natyka się na pole namiotowe. Używa tam zapasów, aby zmienić opatrunek na uchu i zdezynfekować ranę alkoholem. Jest zatrzymane ujęcie, w którym przygotowuje się na ból, wylewa butelkę na ucho i krzywi się, gdy gryzie szmatę, aby nie krzyczeć. Filmy akcji/horror uwielbiają stawiać swoich bohaterów w tego typu życiowych lub kończynowych decyzjach, ponieważ jest to doskonały test tego, jak trudna jest ich determinacja do przetrwania. Lady nie tylko biegnie jak ostatnia dziewczyna, ma też jej determinację.

Rozdział 3 „Strange Darling” kończy się, gdy Lady potyka się o dom na farmie. Ostatnie ujęcie to zbliżenie jej psiookiej twarzy, gdy z trudem powstrzymuje szlochy, by zapytać właścicieli domu: „Czy możecie mi pomóc, proszę?!” Jak można kiedykolwiek odmówić? Gra aktorska Fitzgerald jest tak wielowarstwowa, a jej twarz tak wyrazista, że ​​nawet gdy poznasz prawdę o jej charakterze, błaganie nie wydaje się nieszczere. Jest zarówno morderczynią I kobieta w potrzebie.

Strange Darling odwraca twoje współczucie zwrotem akcji

Przechodzimy do rozdziału 5, w którym Dama ukrywa się w domu, podczas gdy Demon przechadza się po nim. Góral, który był jego właścicielem (Ed Begley Jr.), leży martwy w kałuży krwi, a Demon wydaje okrzyki „Tutaj, kotku, kotku”, wzmacniając nasze postrzeganie go jako sadystycznego myśliwego. To klasyczna scena suspensu; bohater ukrywa się w ciasnej przestrzeni, a złoczyńca ich szuka. Ten rozdział, który w większości podąża za Demonem, jest tym, który najbardziej zmienia się podczas ponownego oglądania, gdy kibicujemy mu, aby znalazł Damę, zamiast obawiać się, gdy to zrobi. Mollner tak wcześnie stawiając widzów w sytuacji Demona, pomaga filmowi przetrwać ponowne oglądanie.

Rozdział 1 to moment, w którym film po raz pierwszy sugeruje, że sprawy nie są takie, jakimi się wydają. Film powraca do ujęcia, w którym Gallner dusi Damę, która jest przywiązana do łóżka kajdankami. Następnie z jej ściśniętego gardła wyrywa się jedno słowo: „Mocniej”. Dławi ją z przyjemnym, a nie śmiertelnym zamiarem. (Film ponownie stosuje tę sztuczkę, gdy Demon zaczyna grozić życiu Damy, gdy ta płacze — ponownie okazuje się, że to tylko odgrywanie ról.)

Warto przeczytać!  Historyczny kamień milowy Kriti Sanons: Wszystko gotowe na podbój rankingów 10 najlepszych aktorek wszechczasów w kasie w Indiach: Wiadomości z Bollywood

Oglądając ponownie, zauważysz, że to Lady zawsze kieruje rozmowę w stronę przemocy. Pyta Demona, czy jest seryjnym mordercą, a następnie prosi go, aby odegrał pierwszy akt w łóżku, jednocześnie wyjaśniając mu, że kobiety zawsze mają strach przed przemocą nad seksem. Z perspektywy czasu ta rozmowa wydaje się częścią jej gry wstępnej. Mówi również o podstawach każdej ostatniej dziewczyny. Uczymy się postrzegać kobiety jako ofiary drapieżnych mężczyzn (zwłaszcza że często nimi są). Horror ostatniej dziewczyny odgrywa rolę w tych lękach (pomyśl, ile broni z filmów grozy, od noża Michaela Myersa po pazury Freddy’ego Kruegera i ogon żądła ksenomorfa, jest fallicznych), ale pozwala kobietom odzyskać pewność siebie ponad tymi lękami.

Jak przetrwać horror taki jak Strange Darling

Lady może być przyczyną własnego i cudzego bólu, ale ma instynkt przetrwania ostatniej dziewczyny. Podczas gdy jest skuta kajdankami przez demona, wyznaje, że nigdy nie widziała siebie jako osoby, która przetrwa bez względu na wszystko, ale raczej jako Gary’ego Gilmore’a (mordercę, który zażądał śmierci przez rozstrzelanie). Teraz, gdy jej życie jest w prawdziwym niebezpieczeństwie? Będzie walczyć jak diabli o „trzy gorące posiłki i łóżko polowe”, nawet jeśli dostanie je do małej celi więziennej.

Dzięki poręcznej puszce sprayu na niedźwiedzie, Lady zabija Demona, przypieczętowując ich skrzywioną miłość, gryząc go w szyję jak wampir. Ponownie gra ofiarę dla policjantów, którzy przybywają na miejsce zdarzenia — jeden z nich (Madisen Beaty) reprezentuje publiczność, która oglądała film i nie pomyślała, żeby zbadać sprawę głębiej, gdy oczywistym wnioskiem było patrzenie wstecz.

„Strange Darling” kończy się ostatnim potwierdzeniem, że Lady nie jest ostatnią dziewczyną — umiera, postrzelona po próbie porwania samochodu dobrego samarytanina. Gdy się wykrwawia, taśma filmowa powoli traci kolor, tak jak jej twarz. Film rozpoczyna się hołdem dla „Texas Chain Saw” i kończy się nim również, zamykając się na trwającym kilka minut ciągłym ujęciu. Ten nie jest o uciekającej ostatniej dziewczynie ani o uciekającym zabójcy, ale o postaci uosabiającej te dwa archetypy w jednym, odchodzącym od życia. Filmy grozy rzadko pozostawiają swoich głównych bohaterów w spokoju, nawet do ostatniej klatki, ale „Strange Darling” pozwala swojej Electric Lady spokojnie zsunąć się do Piekła, a „Better The Devil You Know” Z Berga jest jej ostatnią kołysanką.

„Strange Darling” jest już w kinach.



Źródło