Motoryzacja

Zyski Mazdy: producent samochodów czerpie zyski z ruchu na rynku amerykańskim

  • 12 maja, 2023
  • 4 min read
Zyski Mazdy: producent samochodów czerpie zyski z ruchu na rynku amerykańskim


TOKIO – Zależna od eksportu firma Mazda Motor Corp. spodziewa się w tym roku dużego wzrostu sprzedaży w USA.

To znaczy, jeśli może zabezpieczyć wystarczającą liczbę przewoźników samochodowych do transportu swojego popularnego produktu z Japonii.

Globalny niedobór dostaw powoduje, że producent samochodów z Hiroszimy walczy o zapewnienie wystarczającej ilości transportu morskiego, aby zaspokoić rosnący popyt na pojazdy Mazdy, zwłaszcza crossovery.

Mazda spodziewa się, że dostawy hurtowe wzrosną w bieżącym roku fiskalnym o 13 procent, czyli o 140 000 sztuk, ponieważ wprowadza nowe tabliczki znamionowe, takie jak CX-90, i zwiększa produkcję.

Około połowa przewidywanego wzrostu jest wysyłana z Japonii, powiedział w piątek przyszły dyrektor generalny Masahiro Moro.

Powiedział jednak, że kombinacja czynników utrudnia logistykę wysyłkową.

W czasie pandemii wiele firm stoczniowych zdecydowało się na wymianę swoich flot na jednostki bardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa, a teraz brakuje statków, ponieważ budowane są nowe.

Tymczasem eksplodujący eksport samochodów z Chin pochłania miejsce na dostępnych przewoźnikach. W ubiegłym roku Chiny wyeksportowały około 3 milionów pojazdów; w tym roku eksport może wzrosnąć do 4 milionów, powiedział Moro, gdy Mazda ogłosiła pełne wyniki finansowe za rok fiskalny.

Warto przeczytać!  Przywrócenie ulgi podatkowej LIFO dla dealerów samochodowych

„Doprowadziło to do większej konkurencji o statki”, powiedział Moro, były szef regionalny Mazdy w USA, który w czerwcu przejmuje globalny ster od obecnego dyrektora generalnego Akiry Marumoto.

„Tak więc ciężko pracujemy, aby zabezpieczyć statki z Japonii” – dodał. „Konsultujemy się z firmami stoczniowymi i pracujemy nad jak największą standaryzacją naszego harmonogramu wysyłek”.

Mazda importuje około dwóch trzecich pojazdów, które sprzedaje w USA. Lista importowanych produktów obejmuje najlepiej sprzedający się kompaktowy crossover CX-5 oraz niedawno wprowadzony na rynek duży crossover CX-90.

Siła cenowa

Mazda spodziewa się, że popyt w USA wzrośnie w tym roku, ponieważ zwiększa dostawy produkowanych w USA CX-50 i japońskich CX-90 oraz zarabia na stale poprawiającej się sile cenowej swoich produktów w USA.

Rosnące przychody z jednego pojazdu na najważniejszym rynku Mazdy przyczyniły się do 36-procentowego wzrostu zysku operacyjnego w właśnie zakończonym roku podatkowym, nawet przy spadającej sprzedaży jednostkowej.

Wpływ ten jest wynikiem wieloletniej strategii uszlachetniania marki.

Mazda twierdzi, że w ciągu ostatnich czterech lat średnia cena transakcyjna marki w USA wzrosła o 7000 USD – osiągając poziom 33 700 USD w 2022 r., w porównaniu z 26 700 USD w 2018 r.

Warto przeczytać!  Jak amerykański kompaktowy crossover Dodge'a napędza Włochy

Ta zmiana doprowadziła Mazdę do rekordowo wysokich rocznych przychodów w roku podatkowym zakończonym 31 marca 2023 r., mimo że globalna sprzedaż spadła do 1,11 mln pojazdów z 1,56 mln cztery lata temu.

Kwietniowe wprowadzenie dużego modelu CX-90 jeszcze bardziej zwiększy sprzedaż w USA, jednocześnie przesuwając pozycję marki na wyższy rynek. Tymczasem produkcja CX-50 osiągnie pełną moc jesienią.

„Mamy nadzieję, że uda nam się osiągnąć silny wzrost, koncentrując się na wprowadzaniu nowych produktów” — powiedział szef globalnej sprzedaży Yasuhiro Aoyama, ogłaszając wyniki finansowe Mazdy. „Możemy to osiągnąć.”

Alabama nabiera tempa

Fabryka w Alabamie produkująca CX-50 działa od zeszłego roku na jednej zmianie, ponieważ zajmuje się kwestiami jakościowymi i kadrowymi. Ale od lipca zaczyna się druga zmiana, otwierając zawór na wyjściu.

Sprzedaż CX-50 w USA wyniosła zaledwie 9764 sztuk w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku.

Fabryka w Huntsville jest zarządzana wspólnie przez Mazdę i Toyota Motor Corp., a jej łączna zdolność produkcyjna wynosi 300 000 pojazdów podzielonych na pół. Mazda powiedziała, że ​​sam CX-50 może osiągnąć 150 000 sztuk.

Warto przeczytać!  Czerwiec Sprzedaż samochodów w USA: Stellantis, Honda, Hyundai, Kia rośnie

Mazda spodziewa się, że ogólna sprzedaż marki w Ameryce Północnej, zdecydowanie największym rynku, wzrośnie w tym roku podatkowym o 22 procent do 496 000 pojazdów. To zapewni 17-procentowy wzrost globalnej sprzedaży do 1,3 miliona sztuk.

W Europie, gdzie producent samochodów wprowadził nowego crossovera CX-60, wolumen odnotowuje 18-procentowy wzrost do 189 000 pojazdów. Tymczasem przewiduje się, że sprzedaż w Chinach wzrośnie do 125 000 sztuk, ponieważ producent samochodów doda lokalną produkcję modelu CX-50 na największym rynku samochodowym na świecie.


Źródło