Biznes

Żywność od lokalnych producentów. Sięgamy po nią coraz chętniej

  • 27 sierpnia, 2023
  • 4 min read
Żywność od lokalnych producentów. Sięgamy po nią coraz chętniej


  • Polacy coraz częściej sięgają po żywność od lokalnych producentów.
  • Lokalne produkty cenimy przede wszystkim za ich świeżość.
  • Dla konsumentów ważne jest także dbanie o środowisko oraz lokalny patriotyzm.

Coraz częściej sięgamy po produkty od lokalnych dostawców – wynika z najnowszego sondażu SW Research przeprowadzonego dla PSH Lewiatan. Trend ten widoczny jest niezależnie od wieku konsumentów. Wszystkie grupy wiekowe nastawione są pozytywnie do przedsiębiorców zlokalizowanych 20-25 km od naszego miejsca zamieszkania.


 

Żywność od lokalnych producentów jest przede wszystkim świeża, nie musi w końcu pokonać wielu kilometrów, żeby trafić na nasze stoły. Lokalnych producentów często też znamy, prowadzone przez nich przedsiębiorstwa nierzadko uważamy za bardziej ekologiczne, a ich produkty – zawierają mniejszą ilością chemii. Jak się okazuje, dla Polaków ważne jest również wspieranie lokalnych przedsiębiorców.

Część osób spodziewa się także, że za produkty zapłaci mniej. To nowy trend w polskich sklepach.

Żywność od lokalnych producentów zyskuje na popularności – to kolejny sondaż potwierdzający ten trend i zmieniające się przyzwyczajenia konsumenckie Polaków. 

Za co cenimy najbardziej lokalne produkty? 

  • Przede wszystkim doceniamy ich świeżość – 60,7 proc. 
  • Dla 50,6 proc. badanych najważniejsze jest wspieranie lokalnej gospodarki
  • 26,6 proc. przy wyborze produktów kieruje się lokalnym patriotyzmem
  • Natomiast dla 26 proc. konsumentów ważne jest dbanie o środowisko (produkty muszą pokonać krótszą trasę, a więc transport nie przyczynia się do większego zanieczyszczenia planety). 

Polacy lubią także sięgać po żywność bezpośrednio od producenta. I choć często, wbrew naszym oczekiwaniom, wcale nie zapłacimy za nią mniej, to jednak ważna jest dla nas sama „lokalność” artykułu. Cena wygrywa z wyższą jakością i świeżością produktów. 

Od lat popularne są w Polsce targi i bazarki, ale niektórzy z nas wybierają się nawet na lokalne plantacje. To tam chcemy się przekonać osobiście, jak wygląda uprawa warzyw i owoców, które zamierzamy kupić.  

Na świadomość naszych wyborów konsumenckich oraz preferencje dotyczące lokalnych produktów niewątpliwie wpłynęła pandemia COVID-19. To wtedy, jak pokazują badania, w szybszym tempie zaczęliśmy coraz częściej sięgać po lokalne produkty.

Z innego badania, przeprowadzonego w 2021 roku przez GfK, wynikało, że o 7 punktów procentowych wzrosła popularność lokalnych artykułów, do czasu sprzed pandemii.  

Po części byliśmy zmuszeni do wybierania lokalnych produktów – nie mogliśmy się przemieszczać, łańcuch dostaw został zerwany, w sklepach brakowało czasem wielu artykułów, a jedzenie z naszego sąsiedztwa wydawało się nam zdrowsze i budziło większe zaufanie.  

Pomimo zniesienia pandemicznych restrykcji, tendencja ta pozostała z nami na dłużej, a Polacy docenili lokalne produktów oraz lokalnych dostawców.

Nawyki konsumenckie oraz żywieniowe dla niektórych z nas są tak ważne, że uwzględniamy je podczas wypoczynku. Wakacje mogą jednak stanowić poważny problem dla kupowania żywności od znanych i lubianych przez nas producentów.

Polacy lubią poznawać nowe smaki. Jak wykazało badanie, 35 proc. z nas chce wypróbować lokalne jedzenie, z którym nie ma do czynienia na co dzień. 

Co ciekawe, aż 1/3 Polaków podczas planowania podróży, szuka sklepów, w których będzie można kupić lokalne produkty – wynika z przeprowadzonego badania.


Źródło

Warto przeczytać!  Masz euro (EUR), dolary (USD), funty (GBP) czy franki (CHF)? Nad kursami walut zbierają się czarne chmury! Te wydarzenia mogą umocnić złotego (PLN)