Fotografia

5 typowych błędów kompozycji, które niszczą skuteczność Twoich zdjęć

  • 5 lipca, 2023
  • 7 min read
5 typowych błędów kompozycji, które niszczą skuteczność Twoich zdjęć


Kompozycja – bez niej Twoje zdjęcia to tylko migawki. Bez względu na to, jak dobre są możliwości techniczne naszych aparatów, są one tylko narzędziami. To kreatywny umysł stojący za tym narzędziem tworzy obraz. A ten kreatywny umysł musi pracować równie ciężko jak procesory aparatu, aby obraz wyglądał świetnie.

Nie owijajmy w bawełnę, dobry skład bywa trudny. Dla nielicznych może to być instynktowne, ale dla większości z nas, zwykłych śmiertelników, często stanowi wyzwanie. Oczywiście mamy kilka zasad, którymi się kierujemy, ale często to nasze błędy uczą nas więcej. Mając to na uwadze, przyjrzyjmy się 5 typowym błędom kompozycyjnym, które miażdżą skuteczność Twoich zdjęć.

Rozpraszające tło

Kluczem do dobrej kompozycji jest poprowadzenie wzroku widza przez obraz i temat. Z rozpraszającym tłem oko widza zboczy z kursu i na tym obrazie. Dłużej pozostanie w tle, a dotarcie do obiektu zajmie więcej czasu. Może to trwać tylko milisekundy dłużej, ale wprawi widza w zakłopotanie, sygnalizując mu, że coś jest nie tak.

Jakie są więc klasyki rozpraszającego tła? Jednym z nich jest oczywiście słup, drzewo lub antena wyłaniająca się z głowy fotografowanej osoby. Nic nie psuje bardziej złego wizerunku niż wizja modelki przebita przez część tła.

portret błędu kompozycyjnego
Ładny portret zniszczony przez linię przechodzącą przez głowę fotografowanej osoby. Etty Fidele na Unsplash

Kolejnym klasykiem jest śmieci. Szczególna zmora fotografa krajobrazu, pejzażu miejskiego lub fotografa architektury, śmieci są wszędzie. Jednym z najgorszych przestępców jest wszechobecna czerwona puszka po coli. Często trudne do zauważenia w prawdziwym życiu, wyróżniają się jak ból kciuka na rzeczywistym obrazie.

To samo może dotyczyć ludzi. Bardzo często koncentrujemy się na naszym temacie tak bardzo, że tęsknimy za ludźmi idącymi w tle.

Warto przeczytać!  Vimo Q to nowy 4-kanałowy system mikrofonów bezprzewodowych firmy Comica

Podczas fotografowania zawsze myśl o temacie – o tle. Skomponuj obraz dla swojego obiektu, a następnie wykonaj wizualne skanowanie tła. Powinieneś to zrobić przez wizjer i bezpośrednio, aby upewnić się, że tło nie rozprasza uwagi.

bombowce fotograficzne
Uważaj na fotobomby. Przez Jametlene Reskp na Unsplash

Twój temat

Temat fotografii jest elementem spajającym kompozycję. Rozważając temat, popełniasz trzy typowe błędy. Pierwszy to fotografowanie obiektu zbyt centralnie. Drugi to brak dobrze zdefiniowanego tematu, a trzeci to stosunek podmiotu do tła. Temu ostatniemu przyjrzymy się w następnym rozdziale

Bardzo typowym błędem popełnianym przez początkujących jest umieszczanie obiektu zbyt centralnie. Podczas gdy równowaga jest często dobrą rzeczą w kompozycji, obiekt umieszczony centralnie wygląda na stateczny i nudny. Nie daje oku widza jasnej ścieżki przez obraz.

Zwykle jedyny przypadek, w którym obiekt umieszczony centralnie działa, to umieszczenie go na symetrycznym tle, gdzie staje się ogniskiem ujęcia. W większości innych przypadków o wiele lepiej jest przesunąć temat.

czarno-biały portret starszej osoby
Temat umieszczony zbyt centralnie może pomniejszyć kompozycję. Bill Harmway na Unsplash

Drugi temat, faux pas, to brak dobrze zdefiniowanego tematu.

Ponownie, często nowicjusze w fotografii będą próbowali wcisnąć jak najwięcej tematów w ujęcie. Oznacza to, że widz nie ma rzeczywistego kierunku co do prawdziwego tematu i intencji zdjęcia.

Zanim podniesiesz aparat, wyizoluj w umyśle konkretny obiekt. Następnie poszukaj sposobów na ustawienie go, przesuwając obiekt lub poruszając się. To ładnie prowadzi nas do następnego błędu, perspektywy.

obraz bez dobrze zdefiniowanego tematu
W tym obrazie brakuje dobrze zdefiniowanego tematu. Jest zbyt zajęty. Przez Clay Banks na Unsplash

Perspektywa obrazu

Typowym błędem kompozycyjnym, który może popełnić wielu fotografów, jest fotografowanie wyłącznie z poziomu oczu. Chociaż istnieje wiele ujęć, które działają dobrze z poziomu oczu, jest wiele takich, które nie. Powód, dla którego wiele ujęć na poziomie oczu nie działa dobrze kompozycyjnie, jest prosty. Widzimy na poziomie oczu.

Warto przeczytać!  Przewodnik po prezentach świątecznych — najlepsze lampy do zdjęć i filmów roku 2023

Kiedy robisz zdjęcie słynnej lokalizacji z poziomu oczu, po prostu pokazujesz dokładnie to, co wiele osób widziało w prawdziwym życiu.

strzał uliczny z poziomu oczu
Zrobione z poziomu oczu, temu obrazowi brakuje dramaturgii. Autor: Weston Owen na Unsplash

Opuść się nisko lub wznieś się wysoko, a ten widok całkowicie się zmieni. Mamy teraz widok, którego nie widać naturalnie, i możemy wykorzystać naszą kreatywność, aby się wyróżnić.

W poprzedniej sekcji wspomnieliśmy o błędzie trzeciego podmiotu. To jest relacja między tematem a tłem. Typowym błędem jest uczynienie tego obiektu o wiele za małym w kadrze, skutecznie łącząc obiekt z tłem.

To prowadzi nas do kolejnego ważnego aspektu perspektywy. Jeśli fotografowany obiekt jest zbyt daleko, zbliż się. Ewentualnie użyj dłuższej ogniskowej. To nie tylko powiększy obiekt w kadrze, ale także pomoże oddzielić go od tła.

Błędy z ruchem

Ruch jest jednym z najpotężniejszych narzędzi, jakie mamy w fotografii. Sposób, w jaki przekazujemy to na obrazie, definiuje ten obraz. Istnieje kilka bardzo typowych błędów popełnianych podczas fotografowania ruchu.

Pierwszy polega na tym, aby obiekt wychodził z kadru, a nie do niego wchodził.

Na przykład ujęcie pędzącego samochodu wyścigowego powinno być ustawione w taki sposób, aby miał miejsce do wjechania. Jeśli ten samochód jedzie od lewej do prawej, samochód powinien znajdować się po lewej stronie ramy, tak aby miał całe prawo do wizualnego poruszania się.

Jeśli samochód wychodzi z kadru, sugeruje to widzowi, że ujęcie zostało wykonane w złym momencie i sprawia, że ​​kompozycja wygląda na całkowicie niezrównoważoną.

Warto przeczytać!  Blackmagic Design ogłasza URSA Cine 12K i zapowiada wersję 17K: Przegląd fotografii cyfrowej
ruch zła kompozycja
właściwa kompozycja ruchu
Wyraźnie widać, który działa najlepiej. Autor: Pietro de Grande na Unsplash

Innym częstym błędem jest niedopasowanie czasu otwarcia migawki do ruchu obiektu. Zamrożenie samochodu wyścigowego przy pełnej prędkości może sprawić, że samochód będzie wyglądał ostro, ale także zaparkowany. Wybór dłuższego czasu otwarcia migawki i panoramowanie z samochodem zapewni wrażenie ruchu, na jakie zasługuje ujęcie. Jeśli ujęcie zawiera ruch, zastanów się dokładnie, w jaki sposób chcesz przekazać ten ruch i odpowiednio ustaw czas otwarcia migawki.

Trzymanie się zasad

Ostatni z typowych błędów kompozytorskich może wydawać się nieco lewicą. To właściwie trzymanie się zasad. Rozumiem przez to, że fotografowie często skupiają się na tworzeniu obrazu, który mieści się w określonych zasadach kompozycji. Istnieje jednak wiele ujęć, które działają dobrze, gdy łamią te zasady.

Oczywiście musisz zrozumieć zasady, zanim je złamiesz. Nie każdy temat będzie pasował dokładnie do jednej trzeciej, czasami horyzont jest po prostu idealny, jeśli znajduje się w martwym punkcie; istnieje wiele sposobów na forsowanie i łamanie zasad kompozycyjnych. Jeśli znasz i rozumiesz zasady, będziesz też wiedział, kiedy kompozycja działa dobrze pomimo ich łamania.

Prosty błąd kompozycyjny może zmienić świetny obraz w przeciętny. Te, które wymieniliśmy powyżej, należą do najczęstszych. Uważaj na nie i eliminuj je ze swojego przepływu pracy w strzelaniu, a przekonasz się, że otrzymujesz znacznie wyższy wskaźnik bramkarzy.

Dalsza lektura:

  1. Używanie wiodących linii do urzekającej kompozycji
  2. 25 świetnych ujęć, w których drogi i ścieżki poprawiają kompozycję
  3. Użyj tych 5 elementów, aby skomponować wspaniałe zdjęcia
  4. Jak Korzystać Z Elementów Kompozycji
  5. Techniki kompozycji fotografii krajobrazowej | Krzywa S
  6. 5 największych błędów w komponowaniu, które utrudniają pracę




Źródło