Motoryzacja

Akcje niemieckich producentów samochodów spadają w wyniku sporu dotyczącego sondy China-EV, Auto News, ET Auto

  • 16 września, 2023
  • 4 min read
Akcje niemieckich producentów samochodów spadają w wyniku sporu dotyczącego sondy China-EV, Auto News, ET Auto


Producenci pojazdów elektrycznych, w tym BYD, XPeng, Geely i inni sprzedający w Europie, obecnie wyceniają swoje pojazdy wyżej niż w Chinach, częściowo ze względu na dodatkowe koszty, w tym koszty wysyłki i lokalną konfigurację.

Akcje niemieckich producentów samochodów zaważyły ​​w czwartek na europejskim indeksie motoryzacyjnym w związku z obawami, że mogą one najbardziej uderzyć w odwet Pekinu, jeśli UE zdecyduje się nałożyć cła na importowane chińskie pojazdy elektryczne. Pekin skrytykował planowaną sondę jako protekcjonistyczną i ostrzegł, że zaszkodzi ona stosunkom gospodarczym, wywołując obawy, że kraj może postawić własne bariery handlowe ograniczające eksport niemieckich samochodów do Chin, który już znajduje się na spirali spadkowej.

Alternatywnie, karne cła na import z Chin mogą przyspieszyć plany chińskich producentów pojazdów elektrycznych dotyczące budowy pojazdów w Europie, twierdzą analitycy, zwiększając konkurencję dla krajowych producentów samochodów.

ciąg dalszy poniżej

Dzięki dotacjom, taniemu dostępowi do surowców i technologicznemu know-how opracowanemu dzięki wczesnym inwestycjom w samochody elektryczne chińscy producenci pojazdów elektrycznych ponoszą znacznie niższe koszty produkcji niż ich zachodni odpowiednicy.

Warto przeczytać!  Toyota bije roczny rekord sprzedaży, ale w marcu napotyka przeszkody

Mimo to producenci pojazdów elektrycznych, w tym BYD, XPeng, Geely i inni sprzedający w Europie, obecnie wyceniają swoje pojazdy wyżej niż w Chinach, częściowo ze względu na dodatkowe koszty, w tym koszty wysyłki i lokalną konfigurację.

Francja, której prezydent Emmanuel Macron argumentował, że UE powinna przestać być naiwna i zażądać równych szans z krajami takimi jak Chiny, za kulisami naciskała Komisję Europejską, aby wszczęła dochodzenie.

„Potrzebujemy instrumentów antysubsydyjnych… należy zastosować ten instrument już teraz” – podało źródło francuskiego ministerstwa finansów.

INTENSYWNA KONKURENCJA

Dyrektorzy generalni Renault i Stellantis, produkujących modele na rynek masowy w Europie, ale ich obecność w Chinach jest niewielka, ostrzegli, że Europa musi nadrobić zaległości w obliczu intensywnej konkurencji ze strony chińskich marek pojawiających się na ich terenie.

Z kolei niemieccy producenci samochodów wykazali się mniejszym naciskiem i znacznie więcej stracili, ponieważ około jednej trzeciej sprzedaży samochodów osobowych polegają na Chinach.

Volkswagen i BMW odmówiły komentarza, natomiast Mercedes-Benz oświadczył, że popiera „regulacje liberalnego handlu oparte na zasadach WTO” i że „środki protekcjonistyczne przynoszą efekt przeciwny do zamierzonego”.

Warto przeczytać!  Dyrektor generalny marki VW, Thomas Schaefer, spodziewa się dużych zysków z małych pojazdów elektrycznych

„Renault i Stellantis odnoszą na tym zysk netto… skorzystaliby na mniejszej konkurencji na rynku masowym… i nie byliby narażeni na żadne ryzyko ze strony chińskiego odwetu” – stwierdził w notatce badawczej Daniel Roeska z Bernstein.

„Volkswagen mógłby zyskać na mniejszej konkurencji na rynku masowym, ale to najbardziej narażony… producenci OEM klasy premium… stoją w obliczu ryzyka odwetu i mogą spalić na panewce swoje plany dotyczące eksportu do Chin” – dodał.

Do godziny 12:10 GMT indeks STOXX Europe 600 Auto spadł o 1,46%, podczas gdy na szerszym rynku panowała stabilizacja.

Porsche, dla którego Chiny są największym rynkiem, odnotowało spadek o 2,95%. BMW, które eksportuje iX3 z Chin i planuje eksport Mini od 2024 r., spadło o 2,08%, Mercedes-Benz o 1,56%, a Volkswagen o 1,83%.

Akcje producentów samochodów Renault i Stellantis, które są mniej narażone na rynek chiński niż ich niemieckie odpowiedniki, odnotowały mniejsze spadki odpowiednio o 1,33% i 0,81%.

  • Opublikowano 16 września 2023 o 15:05 czasu wschodniego

Dołącz do społeczności ponad 2M profesjonalistów z branży

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze spostrzeżenia i analizy.

Pobierz aplikację ETAuto

  • Otrzymuj aktualizacje w czasie rzeczywistym
  • Zapisz swoje ulubione artykuły


Źródło