Motoryzacja

Toyota bije roczny rekord sprzedaży, ale w marcu napotyka przeszkody

  • 25 kwietnia, 2024
  • 4 min read
Toyota bije roczny rekord sprzedaży, ale w marcu napotyka przeszkody


Toyota pobiła rekord wszech czasów rekordowa sprzedaż w roku finansowym zakończonym w marcu, przewyższając poprzednie rekordy dzięki stłumionemu popytowi i szybko ożywionemu łańcuchowi dostaw.

Japoński producent samochodów podał ogółem globalna sprzedaż wyniosła 10,31 mln sztuk, co oznacza wzrost o 7,3% rok do roku. To pierwszy raz, kiedy marka przekroczyła granicę 10 milionów sztuk, co podkreśla względną odporność, jaką wykazała się od czasu pandemii Covid-19. Całkowita roczna produkcja Toyoty była nieco niższa od sprzedaży, zwiększając się o 9,2% w porównaniu z rokiem finansowym 2022, osiągając 9,97 miliona sztuk. Rozbieżność pomiędzy wielkością produkcji i sprzedaży firmy znajduje odzwierciedlenie w dziennej podaży marki, która pozostaje znacznie poniżej średniej w branży.

Pojazdy Toyoty zawsze cieszyły się dużym popytem, ​​co pozwoliło jej utrzymać pozycję największego producenta samochodów na świecie. Jednak choć przez większą część 2023 r. jego wyniki przewyższały poprzednie lata, marka napotkała niewielkie straty prędkość wpaść na bardzo koniec roku podatkowego. W marcu producent samochodów odnotował miesięczną sprzedaż na poziomie 897 251 sztuk, co oznacza spadek o 2,1% w porównaniu z okresem poprzedniego roku, a łączną produkcję na poziomie 807 026 sztuk, co oznacza spadek o 10,3%.

Warto przeczytać!  Spadające ceny nowych pojazdów, rosnący ujemny kapitał własny, Chevy Blazer EV powraca

Ta nagła zmiana odzwierciedla ciągłą niestabilność na międzynarodowym rynku samochodowym, wzmocnioną w ostatnich latach przez szybki rozwój chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. Krajowi producenci zdobyli coraz większą część udziału w rynku, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych, co stanowi wyzwanie dla głównych marek, takich jak Tesla i Toyota.

Ten ostatni z nich wolniej podchodzi do elektryfikacji niż jego konkurencizachowanie, które przynajmniej częściowo przyczyniła się do obalenia poprzedniego dyrektora generalnego, Akio Toyody, w zeszłym roku. Choć nowy lider, Koji Sato, obiecał ożywienie działalności marki w zakresie pojazdów elektrycznych, firma nadal trzymać jego inwestycje w samochody zasilane akumulatorowo są skromne, co czyni go nieodpowiednim do walki z chińskimi gigantami, takimi jak BYD. Pomimo gwałtownego wzrostu sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy Toyota spodziewa się również odroczenia swojej strategii budowy pojazdów elektrycznych w Ameryce Północnej, opóźniając o rok uruchomienie fabryki w USA.

Może również wystąpić próg zwalniający, który Toyota napotkała w marcu być przypisanym do skandali w swoim rodzinnym kraju, wynikających z zachowania jej spółki zależnej Daihatsu. W zeszłym roku firma przyznała, że ​​w szerokim zakresie sfałszowała badania certyfikacyjne bezpieczeństwa okres czasu, posuwając się nawet do wykorzystania w testach zderzeniowych komponentów, których nie było w testach rozdawanych konsumentom. Dostawy i produkcja pojazdów Daihatsu były Zarówno wstrzymano w związku z nasileniem się skandalu i późniejszych dochodzeń, a dyrektor generalny firmy złożył rezygnację. Na początku tego miesiąca Toyota ogłosiła, że ​​w celu zapewnienia bezpieczeństwa przejmie certyfikację marki przestrzegano protokołów. Podczas gdy operacje mają od wznowiony w Daihatsu, produkcja pozostaje ograniczona, co obciąża zasoby spółki-matki.

Warto przeczytać!  Unifor przygotowuje się do rozmów w Detroit 3

Niemniej jednak szybkie ożywienie Toyoty po pandemii jest po prostu niezwykłe. Dzięki dużemu popytowi na markę wielu jej dealerów jest w mniejszym stopniu dotkniętych najnowszymi trendami w zakresie przystępności cenowej, co pozwala im utrzymywać wyższe marże zysku dłużej niż w przypadku innych franczyz. Jednakże biorąc pod uwagę wyzwania wewnętrzne i zewnętrzne, które przyczyniły się do spadku sprzedaży w marcu, okaże się, czy imponujący wzrost będzie trwały w nadchodzących miesiącach.


Źródło