Dlaczego aktorzy tak bardzo martwią się sztuczną inteligencją?
![Dlaczego aktorzy tak bardzo martwią się sztuczną inteligencją?](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/130384482_gettyimages-1401980646-770x470.jpg)
- Shiony McCallum
- Reporter technologii
Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego
Aktorzy z Hollywood uderzają po raz pierwszy od 43 lat, zatrzymując amerykański biznes filmowy i telewizyjny, częściowo z powodu obaw o wpływ sztucznej inteligencji (AI).
Strajk następuje po tym, jak związkowi amerykańskich aktorów Screen Actors Guild nie udało się osiągnąć porozumienia w sprawie zwiększonej ochrony praw AI.
Związek ostrzegł, że „sztuczna inteligencja stanowi egzystencjalne zagrożenie dla zawodów kreatywnych”.
Co więc jest takiego w zdominowanej przez technologię przyszłości, że budzi tak wiele obaw?
Istnieją już przykłady zastępowania lektorów przez pracę generowaną przez sztuczną inteligencję, a technologia ta jest już wykorzystywana w filmach – na przykład w syntezowanych głosach i efektach wizualnych, takich jak deepfake i de-ageing.
Liam Budd, przedstawiciel przemysłu audio i nowych mediów w działającym związku zawodowym Equity, powiedział, że najbardziej martwi go „klonowanie występów”, w którym sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tworzenia spektaklu z wizerunkiem lub głosem aktora.
„Widzimy tę technologię używaną w wielu rzeczach, takich jak zautomatyzowane audiobooki, zsyntetyzowana praca lektora, cyfrowe awatary do filmów korporacyjnych, a także rola deepfake’ów używanych w filmach” – powiedział.
Pan Budd powiedział, że wśród członków Equity „krążył strach”, a związek próbował ich edukować w zakresie zrozumienia ich praw w tym szybko zmieniającym się świecie.
Filmowiec i pisarka Justine Bateman, w rozmowie z BBC Tech Life na początku tego roku, powiedziała, że nie sądzi, aby przemysł rozrywkowy w ogóle potrzebował sztucznej inteligencji.
„Technologia powinna rozwiązać problem i nie ma problemu, który rozwiązują osoby używające sztucznej inteligencji. Nie brakuje nam scenarzystów, nie brakuje nam aktorów, nie brakuje nam filmowców – więc my nie potrzebują AI” – powiedziała.
„Problem, który rozwiązuje, dotyczy korporacji, które uważają, że nie mają wystarczająco szerokich marż zysku – ponieważ jeśli możesz wyeliminować koszty ogólne związane z koniecznością płacenia wszystkim, możesz uspokoić Wall Street i uzyskać lepsze raporty o zarobkach.
„Jeśli wykorzystanie sztucznej inteligencji się rozpowszechni, przemysł rozrywkowy zniszczy całą strukturę tego biznesu”.
Być może to tylko kwestia czasu, zanim ChatGPT lub Bard będą w stanie wyczarować innowacyjny scenariusz filmowy lub zamienić pomysł w przebojowy scenariusz.
Niektórzy twierdzą, że sztucznej inteligencji zawsze będzie brakować człowieczeństwa, które sprawia, że scenariusz filmowy jest świetny, ale istnieją uzasadnione obawy, że pozbawi pisarzy pracy.
The Writers’ Guild of Great Britain (WGGB) – związek zawodowy reprezentujący pisarzy telewizyjnych, filmowych, teatralnych, książkowych i gier wideo w Wielkiej Brytanii – ma kilka problemów, w tym:
- Twórcy sztucznej inteligencji wykorzystują pracę pisarzy bez ich zgody i naruszają prawa autorskie pisarzy
- Narzędzia sztucznej inteligencji nie identyfikują właściwie, gdzie sztuczna inteligencja została wykorzystana do tworzenia treści
- Zwiększone wykorzystanie sztucznej inteligencji doprowadzi do zmniejszenia możliwości zatrudnienia dla pisarzy
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji obniży wynagrodzenia pisarzy
- Sztuczna inteligencja osłabi wkład przemysłu kreatywnego w brytyjską gospodarkę i tożsamość narodową.
WGGB opracowało szereg lub zalecenia mające na celu ochronę pisarzy, w tym programistów AI korzystających z pracy pisarzy tylko wtedy, gdy otrzymali wyraźną zgodę, a programiści AI są przejrzyści co do tego, jakie dane są wykorzystywane do szkolenia ich narzędzi.
Zastępca sekretarza generalnego WGGB, Lesley Gannon, powiedział: „Podobnie jak w przypadku każdej nowej technologii, musimy rozważyć ryzyko w stosunku do korzyści i upewnić się, że tempo rozwoju nie wyprzedza ani nie zakłóca zabezpieczeń, na których polegają pisarze i szersza kreatywna siła robocza, aby zarobić na życie .
„Regulacje są wyraźnie potrzebne, aby chronić prawa pracowników i chronić odbiorców przed oszustwami i dezinformacją”.
Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego
Szybki rozwój sztucznej inteligencji w ciągu ostatniego roku doprowadził do zawiłej koncepcji własności.
Kiedy ktoś wprowadza swoje podobizny do aplikacji portretowej generowanej przez sztuczną inteligencję, takiej jak DrawAnyone, DALL-E lub nawet Snapchat, powstałe obrazy są teraz w domenie publicznej i każdy może z nich korzystać bezpłatnie.
Nowy obraz nie jest chroniony prawem autorskim.
Dr Mathilde Pavis, prawniczka specjalizująca się w technologiach klonowania cyfrowego, powiedziała BBC, że przepisy dotyczące praw autorskich w Wielkiej Brytanii muszą się zmienić.
„To dla mnie dziwne, że twoja twarz i głos są mniej chronione niż samochód, laptop, telefon, dom czy książki – ale taki jest dzisiejszy stan prawny.
„A to dlatego, że nie sądziliśmy, że będziemy tak bezbronni, tak bezbronni, jak jesteśmy, jeśli chodzi o ponowne wykorzystanie i naśladowanie technologii AI” – powiedziała.
Dodatkowe raporty autorstwa Toma Gerkena i Toma Singletona.