Geely, grupa naftowa, może przejąć udziały w firmie produkującej silniki Renault, mówi raport
PARYŻ – chińska firma Geely Automobile Holdings i grupa naftowa rozmawiają o przejęciu udziałów w jednostce silnikowej napędzanej paliwami kopalnymi, którą Renault planuje oddzielić od działalności związanej z pojazdami elektrycznymi, poinformowały dwa źródła zbliżone do francuskiego producenta samochodów.
Ale partner sojuszu Renault, Nissan, nie planuje przejąć udziałów w jednostce z silnikami spalinowymi, poinformowały źródła Reutera.
Renault i Geely odmówiły komentarza. Nissan nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.
Jesienią tego roku Renault ma ujawnić plany stworzenia jednostki dedykowanej pojazdom elektrycznym z siedzibą we Francji i kolejnej za granicą, która połączy wszystkie zakłady produkujące silniki benzynowe i hybrydowe oraz skrzynie biegów w Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Rumunii i Ameryce Łacińskiej.
Renault zamierza pozostać większościowym udziałowcem w swojej dywizji elektrycznej „Ampère”, która będzie zatrudniać około 10 000 osób i może wejść na giełdę w drugiej połowie 2023 r. Zachowa jednak jedynie mniejszościowy pakiet udziałów w swoim silniku spalinowym „Horse”. biznes, który będzie miał podobną wielkość siły roboczej, ale pozostanie referencyjnym akcjonariuszem o znaczącej sile przebicia w jednostce.
Dwa źródła podały, że Renault będzie miało 40 procent udziałów w jednostce silnikowej na paliwa kopalne, podczas gdy Geely również będzie posiadał 40 procent, a spółka naftowa pozostałe 20 procent.
Ale plan nie jest sfinalizowany „i istnieją inne ścieżki dla producentów partnerskich”, powiedziało jedno ze źródeł.
To nie obejmowałoby Nissana, pomimo propozycji Renault, aby uczestniczył w transakcji, dodały dwa źródła, co stanowi kolejną wskazówkę, że strategia partnerów sojuszu nadal się rozchodzi.
Długoterminowa przyszłość sojuszu była niepewna od czasu upadku byłego szefa Carlosa Ghosna w 2018 roku.
Renault, Nissan i Mitsubishi twierdzą, że w 2026 roku ponad 80 procent ich modeli będzie opartych na wspólnej architekturze, ale pozostają pytania dotyczące planów na lata 30. XX wieku.
Umowa z Geely dodałaby do rozwijającego się biznesu chińskiego producenta samochodów. Geely jest właścicielem szwedzkiego Volvo Cars, brytyjskiego producenta samochodów sportowych Lotus i posiada udziały w Mercedesie.
Dzieląc koszty silników wysokoprężnych i benzynowych, które mają spadać wraz ze wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych, Renault ma nadzieję uwolnić fundusze na reinwestowanie w modele elektryczne, technologię, którą zapoczątkował wraz z Nissanem i Mitsubishi, ale w której pozostaje w tyle za Teslami.
Udział firmy naftowej pomógłby również w rozwoju ekologicznego wodoru i infrastruktury wymaganej do tego, aby samochody z wodorowymi ogniwami paliwowymi były opłacalne obok pojazdów elektrycznych z akumulatorami, dodało jedno ze źródeł.
Wodór jest kategorią „ekologiczny”, gdy jest wytwarzany z wykorzystaniem energii odnawialnej i jest postrzegany jako klucz do dekarbonizacji przemysłu.
W ramach drastycznej restrukturyzacji mającej na celu zwiększenie finansów, Renault nawiązało niedawno nowe partnerstwa, obok swoich historycznych sojuszy z Nissanem, Mitsubishi i Mercedesem.
W maju francuski producent samochodów sprzedał Geely 34 procent południowokoreańskiej spółki zależnej. Renault będzie również rozwijać pojazdy hybrydowe produkowane w swojej fabryce w Busan z Geely.