Motoryzacja

Geely, grupa naftowa, może przejąć udziały w firmie produkującej silniki Renault, mówi raport

  • 30 sierpnia, 2022
  • 3 min read
Geely, grupa naftowa, może przejąć udziały w firmie produkującej silniki Renault, mówi raport


PARYŻ – chińska firma Geely Automobile Holdings i grupa naftowa rozmawiają o przejęciu udziałów w jednostce silnikowej napędzanej paliwami kopalnymi, którą Renault planuje oddzielić od działalności związanej z pojazdami elektrycznymi, poinformowały dwa źródła zbliżone do francuskiego producenta samochodów.

Ale partner sojuszu Renault, Nissan, nie planuje przejąć udziałów w jednostce z silnikami spalinowymi, poinformowały źródła Reutera.

Renault i Geely odmówiły komentarza. Nissan nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.

Jesienią tego roku Renault ma ujawnić plany stworzenia jednostki dedykowanej pojazdom elektrycznym z siedzibą we Francji i kolejnej za granicą, która połączy wszystkie zakłady produkujące silniki benzynowe i hybrydowe oraz skrzynie biegów w Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Rumunii i Ameryce Łacińskiej.

Renault zamierza pozostać większościowym udziałowcem w swojej dywizji elektrycznej „Ampère”, która będzie zatrudniać około 10 000 osób i może wejść na giełdę w drugiej połowie 2023 r. Zachowa jednak jedynie mniejszościowy pakiet udziałów w swoim silniku spalinowym „Horse”. biznes, który będzie miał podobną wielkość siły roboczej, ale pozostanie referencyjnym akcjonariuszem o znaczącej sile przebicia w jednostce.

Dwa źródła podały, że Renault będzie miało 40 procent udziałów w jednostce silnikowej na paliwa kopalne, podczas gdy Geely również będzie posiadał 40 procent, a spółka naftowa pozostałe 20 procent.

Warto przeczytać!  Redukcja zatrudnienia w Ford Europe ogłoszona przez producenta samochodów

Ale plan nie jest sfinalizowany „i istnieją inne ścieżki dla producentów partnerskich”, powiedziało jedno ze źródeł.

To nie obejmowałoby Nissana, pomimo propozycji Renault, aby uczestniczył w transakcji, dodały dwa źródła, co stanowi kolejną wskazówkę, że strategia partnerów sojuszu nadal się rozchodzi.

Długoterminowa przyszłość sojuszu była niepewna od czasu upadku byłego szefa Carlosa Ghosna w 2018 roku.

Renault, Nissan i Mitsubishi twierdzą, że w 2026 roku ponad 80 procent ich modeli będzie opartych na wspólnej architekturze, ale pozostają pytania dotyczące planów na lata 30. XX wieku.

Umowa z Geely dodałaby do rozwijającego się biznesu chińskiego producenta samochodów. Geely jest właścicielem szwedzkiego Volvo Cars, brytyjskiego producenta samochodów sportowych Lotus i posiada udziały w Mercedesie.

Dzieląc koszty silników wysokoprężnych i benzynowych, które mają spadać wraz ze wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych, Renault ma nadzieję uwolnić fundusze na reinwestowanie w modele elektryczne, technologię, którą zapoczątkował wraz z Nissanem i Mitsubishi, ale w której pozostaje w tyle za Teslami.

Udział firmy naftowej pomógłby również w rozwoju ekologicznego wodoru i infrastruktury wymaganej do tego, aby samochody z wodorowymi ogniwami paliwowymi były opłacalne obok pojazdów elektrycznych z akumulatorami, dodało jedno ze źródeł.

Warto przeczytać!  Jak wykorzystanie danych usprawnia podróż kupującego samochód — Vanessa Ton i Jade Terreberry

Wodór jest kategorią „ekologiczny”, gdy jest wytwarzany z wykorzystaniem energii odnawialnej i jest postrzegany jako klucz do dekarbonizacji przemysłu.

W ramach drastycznej restrukturyzacji mającej na celu zwiększenie finansów, Renault nawiązało niedawno nowe partnerstwa, obok swoich historycznych sojuszy z Nissanem, Mitsubishi i Mercedesem.

W maju francuski producent samochodów sprzedał Geely 34 procent południowokoreańskiej spółki zależnej. Renault będzie również rozwijać pojazdy hybrydowe produkowane w swojej fabryce w Busan z Geely.


Źródło