Zdrowie

Hałas komunikacyjny może zwiększać ryzyko chorób układu krążenia, takich jak zawał serca, cukrzyca, udar mózgu: badania | Zdrowie

  • 29 kwietnia, 2024
  • 4 min read
Hałas komunikacyjny może zwiększać ryzyko chorób układu krążenia, takich jak zawał serca, cukrzyca, udar mózgu: badania |  Zdrowie


Naukowcy odkryli, że gwałtowny wzrost hałasu ulicznego może zwiększyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, w tym zawału serca. Po znalezieniu dowodów łączących hałas drogowy z ryzykiem chorób serca i chorób pokrewnych naukowcy wzywają do uznania tego rodzaju hałasu za czynnik ryzyka chorób układu krążenia. (Przeczytaj także | Osoby z rzadkimi mutacjami długowieczności mogą być również chronione przed chorobami układu krążenia: badanie)

W swoim przeglądzie naukowcy znaleźli dowody na to, że na każde 10 decybeli wzrostu hałasu pochodzącego z ruchu drogowego ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, w tym zawału serca, udaru mózgu i cukrzycy, wzrosło o 3,2 procent. (Shutterstock)

Międzynarodowy zespół badaczy dokonał przeglądu danych epidemiologicznych, które dostarczają dowodów na identyfikację czynników ryzyka określonej choroby.

HT uruchamia Crick-it, miejsce, w którym można grać w krykieta w dowolnym miejscu i czasie. Przeglądaj teraz!

W swoim przeglądzie naukowcy znaleźli dowody na to, że każde 10 decybeli wzrostu hałasu pochodzącego z ruchu drogowego zwiększa ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, w tym zawału serca, udaru mózgu i cukrzycy, o 3,2%.

W szczególności stwierdzili, że nocny hałas uliczny, który zakłóca i skraca czas snu, może zwiększać poziom hormonów stresu w naczyniach krwionośnych, powodując w ten sposób stany zapalne, wysokie ciśnienie krwi i choroby naczyniowe.

„Ważne jest dla nas również, aby w oparciu o mocne dowody, hałas drogowy został ostatecznie uznany za czynnik ryzyka chorób układu krążenia” – Thomas Münzel, starszy profesor w Uniwersyteckim Centrum Medycznym w Moguncji w Niemczech i główny autor badania opublikowanego w czasopiśmie — podało czasopismo Circulation Research.

Warto przeczytać!  Ptasia grypa przenosi się na krowy, infekuje stada mleczne w 8 stanach – Tartan

Badacze zaproponowali także władzom lokalnym strategie mające na celu ograniczenie hałasu powodowanego przez ruch drogowy, kolejowy i lotniczy.

Stwierdzili, że ustawienie ekranów akustycznych wzdłuż ruchliwych dróg na obszarach gęsto zaludnionych może znacznie zmniejszyć poziom hałasu do 10 decybeli.

Autorzy twierdzą, że budowa dróg z asfaltu redukującego hałas zmniejsza poziom hałasu o 3–6 decybeli.

Inne zaproponowane przez nich strategie obejmowały ograniczenie prędkości jazdy oraz rozwój i promowanie stosowania opon o niskim poziomie hałasu.

Na poziomie indywidualnym badacze zalecili korzystanie z rowerów, wspólnych przejazdów i transportu publicznego w celu obniżenia hałasu powodowanego przez ruch uliczny w miastach.

Aby zmniejszyć hałas samolotów, można zastosować strategie takie jak optymalizacja i planowanie tras lotniczych za pomocą GPS w celu skierowania ich z dala od gęsto zaludnionych obszarów. Nałożenie zakazów startów i lądowań w porze nocnej może znacznie zmniejszyć hałas powodowany przez ruch lotniczy – radzą naukowcy.

W celu zmniejszenia hałasu ruchu kolejowego zasugerowano również regularną konserwację kolei, w tym modernizację hamulców.

„Wraz z rosnącym odsetkiem populacji narażonym na szkodliwy hałas drogowy nawet po zakończeniu pandemii Covida, wysiłki w zakresie kontroli hałasu i przepisy dotyczące jego ograniczania mają ogromne znaczenie dla przyszłego zdrowia publicznego” – powiedział Münzel.

Warto przeczytać!  Oszukiwanie śmierci: najnowsze badania na temat starzenia się i nieśmiertelności przeprowadzone przez naukowca, laureata Nagrody Nobla

Ta historia została opublikowana z kanału agencyjnego bez modyfikacji tekstu. Zmieniono jedynie nagłówek.

Oscary 2024: Od nominowanych do blasku z czerwonego dywanu! Uzyskaj ekskluzywną ochronę na HT. Kliknij tutaj

Złap swoją dzienną dawkę mody, zdrowia, festiwali, podróży, związków, przepisów i wszystkich innych najnowszych wiadomości o stylu życia na stronie internetowej i aplikacjach Hindustan Times.


Źródło