Filmy

Hity kasowe bez gwiazd Bollywood: Zmieniająca się dynamika siły gwiazd |

  • 7 lipca, 2024
  • 11 min read
Hity kasowe bez gwiazd Bollywood: Zmieniająca się dynamika siły gwiazd |


Ten Indyjski przemysł filmowy od dawna jest synonimem blichtru i przepychu, gdzie los filmu często zależy od gwiazdorskiej siły głównych aktorów. Jednak w ostatnich latach to długo utrzymywane przekonanie zaczęło się zmieniać.
W czasach, gdy filmy takie jak „Kalki 2898 AD” Nag Ashwina z obsadą gwiazdorską, w której znalazł się Prabhas, Deepika Padukone I Amitabh Bachchan rządzi w box office’ie, powstaje równoległa gałąź kina, w której filmy bez wielkich gwiazd i wygórowanych budżetów odnoszą znaczące sukcesy w box office’ie.
Pozbawione gwiazdorskiego rozgłosu filmy takie jak „Laapata Ladies”Człowiek Hanu’, 'Manjummel Boys’ i 'Munjya’ nie tylko przykuły uwagę widzów, ale stały się również hitami kasowymi. Ta zmieniająca się dynamika skłania do głębszej analizy stale ewoluującej wartości gwiazd, ich wpływu i zmieniających się równań, które sprawiają, że film staje się hitem kasowym w dzisiejszym krajobrazie kinowym.
Największe Hity Biurowe 2024 Od Filmy bez gwiazd

hity kasowe

Oto wykres ilustrujący największe hity kasowe 2024 roku z filmów niebędących supergwiazdami. Wykres porównuje budżety i wpływy z kas biletowych dla „Crew”, „Laapataa Ladies”, „Hanu Man”, „Manjummel Boys” i „Munjya”.
Załoga: W filmie, w którym występują Kareena Kapoor Khan, Tabu i Kriti Sanon, budżet wyniósł 750 milionów rupii, a całkowity dochód z biletów wyniósł 1570 milionów rupii.
Panie Laapataa: Film, w którym główne role zagrali Nitanshi Goel, Pratibha Ranta i Sparsh Shrivastava, powstał przy budżecie wynoszącym 50 milionów rupii, a w kinach zarobił 230 milionów rupii.
Hanu Man: A Film o superbohaterze w języku telugu, w którym główną rolę gra Teja Sajja, powstał za budżetem wynoszącym około 400 milionów rupii i okazał się jednym z największych hitów kasowych, zarabiając ponad 300 milionów rupii.
Chłopcy z Manjummel: Film telugu, oparty na prawdziwej historii, w którym występują Soubin Shahir, Sreenath Bhasi, Balu Varghese i Ganapathi S. Poduval, a budżet filmu wyniósł 15 crore rupii. Film zarobił w kasie biletowej 241 crore rupii.
Mundżia: Budżet filmu wyniósł 300 milionów rupii, a w rolach głównych wystąpili Abhay Verma i Sharvari. Film zarobił około 100 milionów rupii.
Ten wykres wizualnie przedstawia, w jaki sposób filmy, w których nie grają supergwiazd, osiągnęły niezwykły sukces pomimo skromnych budżetów, co dodatkowo podkreśla zmieniającą się dynamikę wartości gwiazd Bollywood.
Blaknąca Moc Gwiazd

moc gwiazdy

W obliczu zaskakującego zwrotu akcji, jakim jest przekształcenie filmów bez udziału gwiazd w przeboje kinowe, Bollywood zmaga się z problemem ponownego rozważenia tego, co tak naprawdę przyciąga widzów do kin.
Znany filmowiec Mukesh Bhatt przyznaje, że nastąpiła ta zmiana, stwierdzając: „Nie, wartość gwiazdek nadal istnieje. Ale teraz, bardziej niż wartość gwiazdek, ludzie domagają się czegoś innego. To była stara formuła kasowa Bollywood. Ludzie mają tego dość”.
Podobne odczucia podziela wystawca filmowy Akshaye Rathi, który podkreśla niedawne sukcesy filmów takich jak „12th Fail” Vidhu Vinoda Chopry, Aamir Khan„Laapata Ladies” i „Manjaya” Dinesha Vijana. Rathi zauważa: „Gwiazdami tych filmów były historie i opowiadacze historii, a ja naprawdę uważam, że gwiazda jest tylko wzmacniaczem, ale statkiem, który płynie, jest ostatecznie świetne opowiadanie historii. Myślę, że widzowie dali nam wystarczająco dużo okazji, w których pojawili się, aby opowiedzieć świetną historię, a nie pojawili się pomimo obecności gwiazdy w filmie. To jest coś, co musimy wziąć pod uwagę jako branża”.
Aktorka Nitanshi Goel zagrała w kasowym hicie „Laapataa Ladies”, a także w filmie Ajay Devgn za 100 crore rupii „Maidaan”, który nie zrobił wrażenia w kasach biletowych. Zastanawiając się nad zmieniającymi się preferencjami widzów i sukcesem horroru komediowego „Munjya”, zauważa: „Munjya radzi sobie wyjątkowo dobrze. Abhay Verma i ja często rozmawialiśmy o tym, jak ważne to dla nas jest. Zawsze marzyliśmy, że nasze filmy będą kochane przez publiczność i że będziemy rozpoznawani jako czołowi aktorzy. Jednocześnie wydaje się, że ludzie są teraz bardziej zainteresowani postaciami niż gwiazdami”.

Zwycięska formuła

zwycięska formuła

Nie da się zaprzeczyć, że w 2024 r. zaobserwowano niezwykły trend, w którym filmy z mniejszym budżetem osiągają bezprecedensowy sukces w kasie biletowej. Choć brakuje im blasku i przepychu gwiazd, filmy te przykuły uwagę widzów dzięki wciągającej fabule. Gdy Nitanshi zadał sobie pytanie, dlaczego te skromne produkcje tak głęboko odbiły się echem wśród widzów, odpowiedź leży w jakości treści, podczas gdy doświadczony producent Mukesh woli czekać i obserwować.
Nitanshi, rozmyślając o sukcesie swojego filmu „Laapataa Ladies”, podkreśla: „Treść jest najważniejsza. Jeśli treść jest dobrze zrobiona, widzowie nie mogą powiedzieć nie miłości. Piękne historie i urocze postacie otwierają drzwi dla nowicjuszy takich jak my i w końcu czuję, że możemy występować i stać się aktorami Bollywood nowej generacji”.

Przemysł filmowy opiera się na kręceniu filmów, które okazują się klapą… Nigdy nie da się zaplanować hitu, ale można zminimalizować straty.

Mukesh Bhatt

Bhatt z kolei przeprowadził paralelę między niespodziewanym sukcesem „Munjya” a kultowym „Jai Santoshi Maa”, filmem, który wyróżniał się jako hit pośród długiej listy jego sequeli, które nie odniosły sukcesu kasowego. „Dlaczego to zadziałało, nikt nie wie, nawet Anil Sharma, który to zrobił. W tym tkwi piękno tego biznesu. Nie wiesz, czego chce publiczność. Myślisz, że im się to spodoba, ale nie wiesz. Przemysł filmowy zajmuje się kręceniem filmów, które okazują się klapą. Czasami producent ma szczęście, że trafi na hit. Nigdy nie możesz zaplanować hitu, ale możesz zminimalizować swoje straty”.
Raj Bansal, wystawca i dystrybutor, mówi: „Co roku 2-3 filmy niskobudżetowe osiągają rekordowe wyniki biznesowe, ale to tylko kilka z ponad 100 wyprodukowanych filmów. Przykłady obejmują „The Kashmir Files”, „The Kerala Story”, „Article 370”, „Laapata Ladies” i najnowszy „Munjya”. Obecnie wiele filmów hindi ponosi porażkę z powodu bardzo wysokich honorariów głównych aktorów. Honoraria aktorów powinny być dostosowane do sukcesu lub porażki filmu. Musimy skupić się na tworzeniu wysokiej jakości muzyki i scenariuszy, aby zapewnić ogólny sukces”.
Czynnik OTT

Ott

Nie sposób przeoczyć roli, jaką OTT odgrywa w przekształcaniu nawyków oglądania i redefiniowaniu samej struktury opowiadania historii w kinie. Te platformy streamingowe po cichu wpływają na preferencje i postrzeganie filmów przez widzów, ostatecznie ustanawiając nowe standardy tego, co stanowi fascynującą rozrywkę.
Podkreśla, w jaki sposób platformy OTT zakłóciły ten status quo, oferując różnorodną gamę treści, do których wcześniej nie można było uzyskać dostępu za pośrednictwem głównych kanałów. Be zauważa: „Nadeszło nowe pokolenie i domaga się więcej. OTT udostępniło im różne rodzaje treści”.
Dodaje: „Nie twierdzę, że OTT jest odpowiedzią, ale pokazało im treści, których nie było w serialach telewizyjnych i filmach. Dlatego OTT wyrosło – z potrzeby człowieka, aby mieć jakąś różnorodność”.
Myśl na małą skalę
Próbując zbadać, co napędza sukces i atrakcyjność mniejszych filmów, Nitanshi mówi, że to magnetyzm „prostych, zrozumiałych” narracji ma największą siłę przyciągania. Jednak Bhatt z drugiej strony podkreśla praktyczność i dyscyplinę finansową jako kluczowe czynniki.
Aktorka powiedziała: „Myślę, że widzowie zawsze chcą takich prostych, bliskich historii, a kiedy je zobaczą, od razu obdarzają cię wielką miłością”.
Bhatt przeszedł do gry liczbowej, mówiąc: „Wydają tam, gdzie muszą wydawać. To wszystko. Musisz wydawać na to, co widzisz na ekranie. Wszystko, na co wydajesz pieniądze, co jest poza ekranem, jest marnotrawstwem pieniędzy”.
Ekonomia przemysłu filmowego

Najlepiej opłacani indyjscy aktorzy w 2024 r.

Krajobraz współczesnej indyjskiej kinematografii kształtuje złożona gra czynników ekonomicznych, kreatywności i ewoluującej dynamiki widowni. Coraz większe obawy budzi skuteczność strategii opartych na gwiazdach, pośród rosnących opłat, zawyżonych budżetów i rosnących kosztów produkcji, które pozostają obojętne na sukces lub porażkę filmu, co skłania wielu do kwestionowania trwałości tego modelu. Bhatt, zastanawiając się nad tymi wyzwaniami, opowiada się za pragmatycznym powrotem do mechanizmów podziału zysków z 2015 r., sprzed destrukcyjnego wpływu platform OTT. Twierdzi: „Jeśli film odniesie sukces, podziel się zyskiem. Pozwól filmowi zarobić. Zyskujesz również reputację, którą dałeś udanemu filmowi. To również działa w przypadku reżysera, producenta i wszystkich innych. To prosta rzecz, ale ludzie nie chcą się poddać. To im nie odpowiada”.
Krytykując agencje zajmujące się gwiazdami, skupione na maksymalizacji własnych zarobków, mówi: „Agencje, które zarządzają gwiazdami, są bardzo skorumpowane. Ponieważ interesują się tylko swoimi 10% (prowizją)”.

Natomiast wystawca filmowy Akshaye Rathi podkreśla kluczową rolę innowacji w opowiadaniu historii i zaangażowania publiczności w osiąganiu znaczącego sukcesu kasowego. Twierdzi, że „aby te 200, 300, 400 crores trafiło do kas, potrzebujemy gwiazd, które będą kierować tymi pojazdami, ale ostatecznie musi to być jakaś nowość i wyjątkowość, ekscytacja i opowiadanie historii. Tylko wtedy, gdy będziemy mogli to zrobić z pewną spójnością w sposób, który intryguje i pobudza wyobraźnię jak najszerszej publiczności, nie tylko miejskiej niszy, ale także zwykłego człowieka, będziemy w stanie dostarczyć duże liczby”.

Cały system jest zepsuty

Mukesh Bhatt

Droga naprzód
W miarę jak branża ewoluuje i uczy się dostosowywać do zmieniających się preferencji odbiorców i realiów ekonomicznych, Bhatt sugeruje również, że gwiazdy i profesjonaliści z branży powinni pilnie ocenić na nowo wymagania finansowe, które, jak twierdzi, doprowadziły do ​​systemowej korupcji, zagrażając trwałości projektów filmowych. Bhatt mówi: „Korekta musi nastąpić. Każda gwiazda, która nie zrozumie, że czasy się zmieniły, zginie. Przez gwiazdy mam na myśli również każdego technika, reżysera, scenarzystę lub kamerzystę, cały system uległ korupcji. Musisz naprawdę zrozumieć rzeczywisty koszt filmu, a nie zawyżone, wiotkie filmy budżetowe. One poniosą porażkę”.




Źródło