Izraelski artysta odmawia otwarcia izraelskiego pawilonu na Biennale w Wenecji
WENECJA, Włochy (AP) – Artysta i kuratorzy reprezentujący Izrael na tegorocznym Biennale w Wenecji ogłosili we wtorek, że nie otworzą wystawy w izraelskim pawilonie do czasu zawieszenia broni w Gazie i porozumienia w sprawie wydania zakładnicy pojmani przez Hamas 7 października.
Ich decyzja, uznana przez głównego kuratora festiwalu za odważną, została wywieszona na tablicy w oknie izraelskiego pawilonu pierwszego dnia zapowiedzi medialnych, przed galą Targi sztuki współczesnej Biennale otwarcie w sobotę.
„Sztuka może poczekać, ale kobiety, dzieci i ludzie, którzy przeżyli piekło – nie” – napisali kuratorzy w oświadczeniu wspólnie z artystką. Wyraziła przerażenie zarówno trudną sytuacją Palestyńczyków w Gazie, jak i krewnych zakładników pojmanych podczas ataku bojownika Hamasu na Izrael 7 października.
Izrael znalazł się wśród 88 krajowych uczestników 60. Biennale w Wenecji, które potrwa od 20 kwietnia do listopada. 24. Pawilon izraelski został zbudowany w 1952 r. jako stała reprezentacja Izraela w Giardini, pierwotnym miejscu najstarszej na świecie wystawy sztuki współczesnej i miejscu, w którym znajduje się 29 pawilonów narodowych. Inne kraje występują w pobliskim Arsenale lub w miejscach na terenie całego miasta.
W tym roku izraelska wystawa została zatytułowana „(M)otherland” autorstwa artystki Ruth Patir.
Jeszcze przed wernisażem tysiące artystów, kuratorów i krytyków podpisał list otwarty wzywając Biennale do wykluczenia izraelskiego pawilonu narodowego z tegorocznej wystawy protestować przeciwko izraelskiej wojnie w Gazie. Przeciwnicy obecności Izraela również zapowiedzieli protest na miejscu.
Minister kultury Włoch zdecydowanie poparł udział Izraela, a targi rozpoczynały się w warunkach niezwykle wzmożonego bezpieczeństwa.
Napisane w języku angielskim we wtorkowe ogłoszenie o opóźnieniu otwarcia Izraela brzmiało: „Artysta i kuratorzy izraelskiego pawilonu otworzą wystawę po osiągnięciu porozumienia o zawieszeniu broni i uwolnieniu zakładników”. W pobliżu pilnowało dwóch włoskich żołnierzy.
W oświadczeniu Patir stwierdziła, że ona i kuratorzy chcieli okazać solidarność z rodzinami zakładników „i dużą społecznością w Izraelu, która wzywa do zmian”.
„Jako artysta i pedagog zdecydowanie sprzeciwiam się bojkotowi kulturalnemu, mam jednak znaczną trudność z przedstawieniem projektu, który mówi o wrażliwości życia w czasach niezgłębionego lekceważenia go” – Patir stwierdziła w oświadczeniu.
Patir, który we wtorek pozostał w Wenecji, odmówił dalszych komentarzy. Ani organizatorzy Biennale, ani izraelskie ministerstwo kultury nie skomentowali tej sytuacji.
Kuratorki izraelskiego pawilonu, Mira Lapidot i Tamar Margalit, oświadczyły, że opóźniają otwarcie wystawy ze względu na „straszliwą wojnę szalejącą w Gazie”, ale mają nadzieję, że warunki się zmienią, aby wystawa mogła zostać otwarta dla publiczności pogląd.
„Nie widać końca, a jedynie obietnica większego bólu, straty i zniszczenia. Wystawa już gotowa, pawilon czeka na otwarcie” – mówią. Na razie przez okno pawilonu można oglądać pracę wideo Patira.
Adriano Pedrosa, brazylijski kurator głównego pokazu Biennale, pochwalił ten gest.
„To bardzo odważna decyzja” – powiedział Pedrosa The Associated Press. „Ja też uważam, że to bardzo mądra decyzja”, bo „bardzo trudno jest zaprezentować dzieło w tym konkretnym kontekście”.
Pawilony narodowe w Wenecji są niezależne od głównego pokazu, a każdy naród sam decyduje o swoim własnym pokazie, który może, ale nie musi, odpowiadać wizji kuratora.
Artyści palestyńscy biorą udział w wydarzeniach towarzyszących w Wenecji, a prace trzech palestyńskich artystów mają pojawić się w głównym pokazie Pedrosy zatytułowanym „Stranieri Ovunque — Foreigners Everywhere”, w którym przeważają artyści z globalnego południa.
Pedrosa, dyrektor artystyczny brazylijskiego Muzeum Sztuki w Sao Paulo, powiedział, że jeden z palestyńskich artystów, mieszkający w Nowym Jorku Khaled Jarrar, nie był fizycznie w Wenecji, ponieważ nie mógł dostać wizy.
Geopolityka nie jest obca Biennale. Włoski festiwal zniechęcał, a następnie zakazał udziału Republiki Południowej Afryki w czasach apartheidu. Rosyjscy artyści wycofali się z udziału w 2022 r., aby zaprotestować przeciwko inwazji Kremla na Ukrainę, a Biennale stwierdziło, że Rosja nie złożyła wniosku o udział w tym roku.
Wojna w Gazie wybuchła po tym, jak bojownicy Hamasu i Islamskiego Dżihadu przeprowadzili 7 października transgraniczny atak, w wyniku którego zginęło 1200 osób w Izraelu, a 250 innych porwano.
Odwetowa ofensywa Izraela w Gazie ma miejsce do tej pory zginęło ponad 33 700 Palestyńczykówwedług lokalnych urzędników ds. zdrowia, powodując powszechne zniszczenia. ONZ ostrzegała nieuchronny głód w północnej Strefie Gazy.
___
Współpracownicy prasowi Nicole Winfield w Rzymie i Julia Frankel w Jerozolimie wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.