Ludzie są narażeni na rakotwórcze chemikalia w samochodach: badanie
Niedawne badanie przeprowadzone przez Environmental Science & Technology wykazało, że 99% kabin samochodowych wydziela opary, które mogą mieć negatywny wpływ na układ hormonalny, reprodukcję, a nawet raka. Jak wynika z badań, głównym źródłem tych związków w powietrzu w kabinie są pianki siedzeń. Naukowcy biorący udział w badaniu argumentowali również, że toksyczne środki zmniejszające palność stosowane w siedzeniach samochodowych nie zapewniają żadnych realnych korzyści wewnątrz pojazdów.
Badanie wyjaśnia
W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Environmental Science & Technology przeanalizowano powietrze w kabinie 101 samochodów napędzanych silnikiem benzynowym, elektrycznym i hybrydowym z lat modelowych od 2015 do 2022. Badanie wykazało, że szkodliwe chemikalia, które mogą powodować raka, są obecne w powietrzu w kabinie 99% samochodów samochody. Zidentyfikowane substancje chemiczne to środki zmniejszające palność, w tym TCIPP, TCEP i TDCIPP, które powiązano z rakiem, zmniejszoną płodnością i zmienioną funkcją hormonów tarczycy.
Poprzednie badanie dotyczące środków zmniejszających palność
We wcześniejszym badaniu Environmental Science & Technology potwierdzono, że w wielu produktach konsumenckich wykryto środki zmniejszające palność i odkryto, że pianka impregnowana PBDE znajdująca się w meblach mieszkalnych została powiązana z zauważalnie wyższym poziomem PBDE w kurzu w domach, a także we krwi surowica osób tam przebywających.
Oświadczenia badaczy
Rebecca Hoehn, główna badaczka i toksykolog z Duke University, stwierdziła: „Biorąc pod uwagę, że przeciętny kierowca spędza w samochodzie około godziny dziennie, jest to poważny problem zdrowia publicznego”.
„Jest to szczególnie niepokojące dla kierowców pokonujących dłuższe dojazdy do pracy, a także pasażerów z dziećmi, którzy wdychają więcej powietrza niż dorośli” – dodała.
Patrick Morrison, dyrektor ds. zdrowia, bezpieczeństwa i medycyny w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Strażaków, powiedział: „Strażacy obawiają się, że środki zmniejszające palność przyczyniają się do bardzo wysokiego wskaźnika zachorowań na raka. Napełnianie produktów tymi szkodliwymi chemikaliami w większości zastosowań niewiele pomaga, aby zapobiec pożarom. zamiast tego sprawia, że płomienie stają się bardziej zadymione i toksyczne dla ofiar, a zwłaszcza dla osób udzielających pierwszej pomocy”.
„Wzywam NHTSA (Amerykańską Krajową Administrację Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) do aktualizacji swoich norm palności, tak aby były one spełnione bez stosowania środków zmniejszających palność w pojazdach” – dodał.
Bardziej szkodliwe dla dzieci
Około 60% mieszkańców Indii dojeżdża do pracy prywatnym pojazdem, a przeciętny kierowca spędza w pojeździe 55 minut dziennie. Wiele niemowląt i dzieci jest również przewożonych do i ze szkoły, opieki nad dziećmi i na wizyty lekarskie prywatnymi pojazdami, co sprawia, że pojazdy są prawdopodobną drogą narażenia tej bezbronnej populacji.
Lydia Jahl, autorka badania i starszy naukowiec w Green Science Policy Institute, twierdzi, że ludzie mogą zmniejszyć narażenie na toksyczne środki zmniejszające palność, otwierając okna samochodów i parkując w cieniu lub w garażach. „Ale tak naprawdę potrzebne jest przede wszystkim zmniejszenie ilości środków zmniejszających palność dodawanych do samochodów. Dojazdy do pracy nie powinny wiązać się z ryzykiem raka, a dzieci nie powinny wdychać chemikaliów, które mogą uszkodzić ich mózg w drodze do domu”. szkole” – dodała.
Letnie dni są najbardziej szkodliwe
Ze względu na zwiększone uwalnianie chemikaliów z materiałów samochodowych pod wpływem ciepła badanie wykazało, że w lecie odnotowano najwyższe stężenia toksycznych środków zmniejszających palność. Zdaniem naukowców pianka siedzeń jest źródłem substancji chemicznych powodujących raka w powietrzu w kabinie. Zdaniem producentów samochodów te chemikalia dodaje się do pianki siedzeń i innych materiałów, aby spełnić wymogi normy palności, która jest „przestarzała” i nie przynosi widocznych korzyści dla bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Opublikowano: czwartek, 09 maja 2024, 17:00 czasu wschodniego