Podróże

Najbardziej niebezpieczne miejsca na rejsy wycieczkowe na świecie: analitycy branżowi

  • 16 lutego, 2023
  • 9 min read
Najbardziej niebezpieczne miejsca na rejsy wycieczkowe na świecie: analitycy branżowi


  • Rejsy są stosunkowo bezpieczną formą podróżowania, powiedziało Insiderowi dwóch analityków branży wycieczkowej.
  • Jednak niektóre miejsca i trasy rejsów wycieczkowych są podatne na niebezpieczne warunki i ryzykowne działania.
  • To jedne z najniebezpieczniejszych miejsc wycieczkowych na całym świecie.

Ulubiona forma podróży wśród światowych poszukiwaczy przygód, rejsy zapewniają pasażerom łatwość, dostęp i oczekiwania co do bezpiecznej podróży.

Ale komfortowe wrażenia na pokładzie komercyjnego rejsu mogą w najrzadszych przypadkach okazać się niebezpieczne, a nawet śmiertelne.

Warunki pogodowe na otwartym oceanie mogą zmienić się w mgnieniu oka, z nieprzewidywalnymi wiatrami, szybko poruszającymi się sztormami i dziwacznymi falami, które stanowią zagrożenie zarówno dla statków, jak i pasażerów. Tylko w tym miesiącu amerykańska straż przybrzeżna ogłosiła, że ​​pomaga w dochodzeniu w sprawie serii zgonów i obrażeń wśród obywateli amerykańskich podczas rejsów po Antarktydzie w ciągu dwóch tygodni w zeszłym roku.

„Takie incydenty mogą się zdarzyć w dowolnym miejscu i czasie” – powiedział Insiderowi Stewart Chiron, analityk branży rejsów wycieczkowych i dyrektor generalny serwisu rejsów konsumenckich cruiseguy.com. „Nawet jeśli zachowujesz najwyższą ostrożność, są to wypadki, nie są celowe”.

Warto przeczytać!  Odwiedziłem 2800 miejsc od przejścia na pełnoetatową emeryturę kamperem

Chiron i Ross Klein, profesor Memorial University of Newfoundland, który bada branżę rejsów wycieczkowych i prowadzi stronę internetową cruisejunkie.com, przeanalizował niektóre z najbardziej niebezpiecznych tras i miejsc docelowych na całym świecie.

Antarktyda

Według Chirona i Kleina najbardziej wysunięty na południe kontynent świata jest jednym z najpiękniejszych — i najbardziej niebezpiecznych — miejsc na rejsy wycieczkowe.

„Rzeczywistość jest taka, że ​​wybierasz się do części świata, w której warunki pogodowe mogą być nieprzewidywalne” – powiedział Klein Insiderowi. „To obszar świata, w którym jeśli coś pójdzie nie tak, nie możesz zadzwonić pod numer 911 i powiedzieć:„ Potrzebuję pomocy ”.

Ponieważ jest praktycznie niezamieszkana, odległe położenie Antarktydy, a także jej stosunkowo nowy status jako dostępnego miejsca na wakacje, jest głównym czynnikiem wpływającym na jej pozycję jako niebezpiecznego miejsca na rejsy. Wzburzone morze i niepewne warunki pogodowe również zwiększają ryzyko dla pasażerów podczas tych „listy rzeczy do zrobienia”.

„Mamy do czynienia ze zdradziecką częścią świata” – powiedział Chejron. „Nie mówimy o słonecznych, spokojnych morzach karaibskich z lekkimi pasatami”.

Zagrożenia regionu były w pełni widoczne w listopadzie, kiedy trzech Amerykanów zginęło w dwóch oddzielnych incydentach związanych z falami podczas rejsów po Antarktydzie w okresie dwóch tygodni.

Warto przeczytać!  airBaltic składa nowe zamówienie i planuje rozbudowę do 100 samolotów Airbus A220-300 do 2030 r.

Dwóch obywateli USA zginęło na pontonie podczas wycieczki z World Explorer pod portugalską banderą, kiedy mała łódź wywróciła się w pobliżu Wyspy Słoni na Antarktydzie. Prawie dwa tygodnie później inny Amerykanin zmarł, a czterech innych zostało rannych na pokładzie Viking Polaris po tym, jak nieuczciwa fala uderzyła w statek i rozbiła kilka okien.

Podróże statkami po Antarktydzie, niegdyś ograniczone do statków ekspedycyjnych i eksploracyjnych, stały się w ostatnich latach coraz bardziej popularne, ponieważ coraz więcej komercyjnych linii wycieczkowych wysyła statki pasażerskie do odległych regionów, gdzie turyści mogą robić zdjęcia z pingwinami i obserwować z bliska orki.

Ale kiedy dochodzi do katastrofy, oddalenie tego obszaru może zaostrzyć niebezpieczeństwo.

„Jesteś na łasce pogody, na łasce innych statków, które są w pobliżu, które mogą udzielić pomocy” – powiedział Klein, który zeznawał na przesłuchaniach w Kongresie na temat branży rejsów wycieczkowych.

W 2009 roku MS Explorer, statek wycieczkowy przewożący ponad 150 pasażerów, zatonął w lodowatych wodach Antarktydy po tym, jak kapitan prowadził statek zbyt szybko w kierunku „ściany lodu”, jak wykazało śledztwo w sprawie wypadku. Pasażerowie zostali zaprowadzeni na łodzie ratunkowe, a przy niezwykle spokojnej pogodzie nikt nie zginął.

Warto przeczytać!  Eugene Levy bardzo ostrożnie eksploruje świat na potrzeby programu podróżniczego

Niebezpieczne warunki panujące na Antarktydzie oznaczają, że wypadki na wzburzonym morzu są nieuniknione, zwłaszcza że coraz więcej statków przepływa przez zdradzieckie wody, powiedzieli dwaj eksperci.

„Incydenty, które miały miejsce pod koniec 2022 roku, są w naszych umysłach tak, jakby były wyjątkowe, ale tak nie jest” – powiedział Klein. „Zdarzały się już wcześniej i będą się powtarzać w przyszłości”.

Statek wycieczkowy jest przedstawiony obok małej góry lodowej.

Statek wycieczkowy w Cierva Cove wzdłuż zachodniego wybrzeża Ziemi Grahama na Antarktydzie.

Wolfganga Kaehlera/LightRocket za pośrednictwem Getty Images



Przejście Północno-Zachodnie

Słynna trasa morska łącząca Ocean Atlantycki i Pacyfik przez Ocean Arktyczny dopiero w ostatnich latach stała się świadkiem komercyjnego rejsu w miarę topnienia lodu w regionie, co pozwala statkom pasażerskim na czasami zdradliwą podróż przez lodowate wody.

Ale płytkość drogi wodnej, sieć wysp i wlotów oraz utrzymujący się lód sprawiają, że Przejście Północno-Zachodnie jest tak samo niebezpieczne dla żeglugi jak Antarktyda, powiedział Klein, zwracając uwagę na niebezpieczny pakowy lód, który sprawia, że ​​nawigacja jest szczególnie trudna.

Trasa została po raz pierwszy pokonana ponad 100 lat temu przez norweskiego odkrywcę Roalda Amundsena. Dziś pasażerowie z wystarczającą ilością gotówki mogą przepłynąć Przejściem Północno-Zachodnim podczas letnich wizyt w Norwegii, Islandii czy Grenlandii.

Nieprzewidywalne warunki na morzu są główną zmienną ryzyka w Arktyce, gdzie gwałtowne burze mogą wybuchnąć bez ostrzeżenia, a otaczające środowisko zapewnia niewielką ochronę dla każdego statku złapanego w sztorm.

W 2018 roku statek pasażerski pływający pod rosyjską banderą ze 162 osobami na pokładzie osiadł na mieliźnie wzdłuż przejścia, co spowodowało akcję ratunkową przeprowadzoną przez inny statek, a także kanadyjską straż przybrzeżną.

Przewidywanie napływu statków pasażerskich na niegościnny obszar wywołało obawy dotyczące bezpieczeństwa wśród kanadyjskiej straży przybrzeżnej dotyczące prawdopodobnej potrzeby przyszłych akcji ratowniczych.

„Ochrona jest bardzo mała” – powiedział Klein o Przejściu Północno-Zachodnim. „W pobliżu nie ma innych statków. Nie masz szlaku żeglugowego, na którym ludzie mogliby ci pomóc”.

Pasażerowie rejsu North Expedition podczas ćwiczeń na łodzi ratunkowej w Przejściu Północno-Zachodnim, Nunavut, Arktyczna Kanada.

Pasażerowie rejsu podczas ćwiczeń na łodzi ratunkowej w Przejściu Północno-Zachodnim w pobliżu Nunavut w Kanadzie.

Education Images/Universal Images Group za pośrednictwem Getty Images



Przylądek Hatteras, Karolina Północna

Droga wodna u wybrzeży Karoliny Północnej, znana jako Cape Hatteras, ma złowrogi przydomek, który potwierdza jej status historycznie niebezpiecznej trasy: Cmentarz Atlantyku.

Obszar ten jest miejscem niezwykle dużej liczby wraków statków sprzed setek lat. Resztki upadłych statków można dostrzec z brzegów. Szacunki określają liczbę wraków statków u wybrzeży Cape Hatteras na ponad 2000.

Przylądek jest gotowy do katastrofy, gdy ciepłe wody Prądu Zatokowego spotykają się z zimnymi wodami prądu arktycznego nad podwodną masą lądową nieustannie zmieniających się zatok i mielizn znanych jako Diamentowe Ławice.

„Jest powód, dla którego zatonęło tam tak wiele starych statków” – powiedział Chejron.

Nowoczesne statki wycieczkowe są bardziej zaawansowane technicznie i lepiej wyposażone niż ich odpowiedniki z XIX i XX wieku, aby stawić czoła warunkom sztormowym często obserwowanym w pobliżu Hatteras.

Ale w 2016 roku statek pasażerski płynący na Bahamy musiał zawrócić i wrócić do Nowego Jorku po silnej burzy w pobliżu Cape Hatteras, w wyniku której cztery osoby zostały ranne.

To zdjęcie dostarczone przez National Park Service pokazuje statek rybacki Ocean Pursuit, który utknął wzdłuż wybrzeża Cape Hatteras National Seashore w Karolinie Północnej 12 kwietnia 2020 r.

Ocean Pursuit utknął wzdłuż wybrzeża Cape Hatteras National Seashore w Północnej Karolinie.

National Park Service za pośrednictwem AP



Linie wycieczkowe omijają niebezpieczne porty

Podczas gdy wzburzone morze i silne wiatry mogą uczynić podróże oceaniczne niebezpiecznymi, niepewność na lądzie stwarza własne ryzyko dla odwiedzających.

Komercyjne linie wycieczkowe, które zajmują się zarabianiem pieniędzy i zapewnieniem, że każdy pasażer wróci żywy do domu, są, co zrozumiałe, niechętne ryzyku, jeśli chodzi o miejsca docelowe w portach, które mogą być niebezpieczne, powiedział Klein.

Według Chirona i Kleina linie wycieczkowe zmienią całe trasy na dłuższą metę, jeśli popularny cel lądowy zostanie zaatakowany przez niepokoje społeczne lub rosnącą przestępczość.

Egipt, którego miasta były kiedyś ostoją na kilku trasach rejsów wycieczkowych, zaoferował pasażerom możliwość odwiedzenia piramid i poznania historii zarówno Kairu, jak i Aleksandrii. Chiron powiedział jednak, że kraj ten odnotował gwałtowny spadek liczby odwiedzających statki wycieczkowe od czasu arabskiej wiosny na Bliskim Wschodzie na początku 2010 roku.

Porty na Dominikanie doprowadziły do ​​​​podobnej historii w latach 80., powiedział Chiron, po latach spędzonych jako wspólne punkty postoju dla przepływających statków. Rosnąca w tym czasie przestępczość w całym kraju powstrzymywała rejsy przez wiele lat, powiedział ekspert, dodając, że kraj znów stał się popularnym przystankiem dla współczesnych marynarzy.

W 2005 roku Seabourn Spirit, luksusowy statek wycieczkowy o nazwie Star Breeze ze 161 członkami załogi i pasażerami na pokładzie, został zaatakowany przez piratów u wybrzeży Somalii. Próba schwytania ostatecznie nie powiodła się, gdy załogi odpędziły piratów za pomocą węża wodnego statku.

Seaborn Spirit 25 listopada 2008 u wybrzeży Dżibuti

Seabourn Spirit u wybrzeży Dżibuti.

ERIC CABANIS/AFP za pośrednictwem Getty Images



Nawet na wspólnych trasach rejsowych mogą wystąpić niebezpieczne warunki

Obaj eksperci powiedzieli, że nawet najspokojniejsze z mórz tropikalnych lub najpopularniejsze miejsca rejsów mogą zostać dotknięte nieoczekiwaną burzą lub dziwnym incydentem; to tylko część podróży oceanicznej.

„Zobaczycie wiele zimowych rejsów do iz północnego wschodu na Karaiby, gdzie statki są uderzane przez zbójeckie fale” – powiedział Chiron.

Podobnie statki odbywające standardowe rejsy transatlantyckie mogą czasami zawijać do portu w Nowym Jorku z kilkoma stopami śniegu na statku, po przejściu przez zimową burzę, dodał Chiron.

Podczas gdy firmy wycieczkowe i załogi stale dokonują przeglądu warunków pogodowych, niektórych rzeczy nie da się przewidzieć.

Chiron i Klein powiedzieli, że pasażerowie mają obowiązek mentalnego przygotowania się i uświadomienia sobie wszelkich nieodłącznych zagrożeń związanych z podróżą wycieczkową i zawsze powinni być przygotowani na zmianę planów.

Rejsy pozostają jednak stosunkowo bezpieczną formą podróżowania i wypoczynku, powiedzieli.

„To bardziej poczucie szacunku dla natury” – powiedział Klein.


Źródło