Fotografia

Niebo nie jest granicą: sześć wskazówek, jak uchwycić intymne krajobrazy i mniejsze sceny: przegląd fotografii cyfrowej

  • 9 maja, 2024
  • 11 min read
Niebo nie jest granicą: sześć wskazówek, jak uchwycić intymne krajobrazy i mniejsze sceny: przegląd fotografii cyfrowej


Podczas bezchmurnego wschodu słońca skupiłem się na tym teleobiektywowym detalu świecącej morskiej mgły na typowo szerokokątnym, przyjaznym Bombo Headland w Nowej Południowej Walii.

ISO 100 | F18 | 1/5 sek

Odważne wschody słońca. Nastrojowe chmury. Promienne gwiazdy słoneczne.

Elementy te często przychodzą na myśl, gdy myślimy o fotografii krajobrazowej. I przez wiele lat to właśnie za nimi goniłem podróż za podróżą.

Odkryłem jednak, że tęsknota za wspaniałym niebem i czekanie na niego znacznie ogranicza liczbę zdjęć krajobrazów, jakie możemy wykonać. Oczekiwania tłumią naszą kreatywność i prowadzą do rozczarowania, gdy warunki nie są wystarczające lub kończą się fiaskiem.

Fotografia krajobrazowa może być (i jest) czymś więcej niż tylko złotymi promieniami i jaskrawymi kolorami. Chodzi o uchwycenie istoty środowiska i uwiecznienie charakterystycznych szczegółów krajobrazu.

A co, jeśli po prostu całkowicie wykluczysz niebo?

„Oczekiwania tłumią naszą kreatywność i prowadzą do rozczarowania, gdy warunki nie są wystarczające lub kończą się fiaskiem”.

Chociaż nadal gonię za odważnym niebem, gdy się pojawia – nie bez powodu warto je uwieczniać – nie pozwalam już, aby stan nieba dyktował moje wyprawy fotograficzne.

W rzeczywistości mniejsze sceny utworzyły niektóre z moich najbardziej uderzających kompozycji. W porównaniu z rozległymi widokami z malowniczych punktów widokowych, istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że te bardziej intymne chwile zostaną powtórzone przez innych fotografów.

Oto sześć wskazówek, które pomogą Ci poszerzyć swoją kreatywność dzięki świeżym kompozycjom i sprawić, że niebo nie będzie już limitem.

Podążaj za peryferiami swojej percepcji

Ta pierwsza wskazówka może wydawać się nieco pretensjonalna. Ale to kluczowe miejsce, aby zacząć.

Niedawno przeczytałem fragment Petera Dombrovskisa (słynnego australijskiego fotografa z lat 80.), który skrystalizował dla mnie tę koncepcję:

„Moje najbardziej produktywne dni to te, kiedy poruszam się po krajobrazie z postawą akceptacji – zostawiam siebie otwartą na wszystkie możliwości, zamiast oczekiwać, że znajdę coś szczególnego.

Patrzę przed siebie, aby poprowadzić stopy po skałach i korzeniach, ale obrazy częściej będą pojawiać się na krawędziach mojego pola widzenia, na peryferiach mojej percepcji.

Jedzenie na wynos dla Twojej fotografii? Kiedy usuniesz z góry przyjęte pomysły, które zakotwiczają Twoją kreatywność, zaczniesz doceniać mniejsze sceny wokół ciebie. Zauważysz spokojniejsze chwile poza imponującymi morskimi krajobrazami, wspaniałymi widokami i zielonymi lasami.

Zwolnij i zwróć uwagę na sceny pod nogami, takie jak przypominające konfetti liście buku mirtowego w Cradle Mountain na Tasmanii.

ISO 200 | F14 | 1/4 sek

Twoje oko może przykuć intrygujące kształty, kontrastujące kolory czy plamy światła. A kiedy to zrobisz, zapewniłeś sobie już uwagę i przestrzeń mentalną, aby dalej podążać za tym interesującym Cię wątkiem. Możesz podejść bliżej, zmienić kąt lub wrócić później w innym świetle.

Zamiast więc wkraczać w środowiska z nadzieją na „idealne” warunki, teraz (próbuję) wkraczać w każde środowisko z otwartym umysłem. Pozwalam sobie na swobodę wędrowania i wykorzystania potencjału mniejszych scen, które w przeciwnym razie zignorowałbym i przeoczyłbym.

Warto przeczytać!  Canon ogłasza aparat EOS R w cenie poniżej 500 USD, EOS R100

Uprość scenę i wypełnij kadr

Otwarte niebo często służy jako w dużej mierze czysty, pozbawiony zakłóceń element kompozycji. Jeśli więc go nie uwzględnisz, możesz patrzeć z góry lub z góry na środowiska przepełnione złożonością.

W tym właśnie tkwi główne wyzwanie, jakie stanowią intymne krajobrazy. Chaotyczne elementy, takie jak niechlujne liście lub niespójne tekstury, mogą łączyć się, aby podważyć poczucie harmonii na obrazie.

Uproszczona ramka przedstawiająca pnie gumy widmowej kontrastująca z czerwoną skałą w Parku Narodowym Karijini w Australii Zachodniej.

ISO 160 | F16 | 1/3 sek

Jeśli więc mniejsze sceny wydają Ci się zbyt przytłaczające, zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby je uprościć. Skoncentruj się na kluczowych szczegółach, wyizoluj cechy definiujące i zaciemnij inne.

Możesz uprościć scenę leśną, podkreślając kształtne gałęzie i wykluczając zarośla. W przypadku terenów skalistych możesz też zastosować teleobiektyw, aby wypełnić kadr efektownymi wzorami skał.

Aby pomóc w uporządkowaniu tej złożoności, oto kilka przykładów tego, na czym możesz się skupić w różnych ustawieniach:

  • Lasy: Skompresowane kolumny pnia lub rozgałęziające się fraktalne gałęzie
  • Pustynie: Zamiatanie linii i nakładających się warstw
  • Rzeki: Wzory z długą ekspozycją, gdy strumienie spływają kaskadą
  • Linia brzegowa: Powtarzające się tekstury żwiru lub kamienia
  • Jeziora: Gładkie zmarszczki i odbite światło złotej godziny

Jak wspomniałem, mniejsze i prostsze sceny złożyły się na niektóre z moich najmocniejszych kompozycji. Wypełniając ramkę kluczowymi szczegółami, otrzymasz bardziej osobiste zdjęcie, które możesz nazwać swoim własnym.

Nie stój w miejscu: zmień swoją pozycję i kąt

Niezawodna technika, która pomoże Ci zauważyć i uchwycić mniejsze sceny? Zyskaj trochę wysokości, a następnie powiększ.

Szukaj więc naturalnych elementów, które mogą zapewnić wyższą wysokość, takich jak głaz, zwalony pień lub wzgórze. Możesz też wybrać się na punkt obserwacyjny i użyć mniejszej ogniskowej, aby sfotografować krajobraz.

Czasami nawet dodatkowa stopa lub dwie wysokości znacząco zmienią kompozycję lub pozwolą wykluczyć rozpraszające plamy na niebie. Będziesz lepiej przygotowany do fotografowania całej sceny (a nie jej z góry) i doświadczania otaczającego Cię krajobrazu ze świeżej perspektywy.

Po odczekaniu, aż popołudniowe słońce pokryje cieniem odległą górę, oświetliło te kształtne gałęzie w Parku Narodowym Fiordland w Nowej Zelandii.

ISO 100 | F10 | 1/30 sek

Podobnie, gdy już zauważysz interesującą formację, rozejrzyj się po otoczeniu, aby znaleźć najsilniejszy kąt. Na przykład uchwyciłem jedną z moich ulubionych mniejszych scen przedstawiających buk w Fiordland w Nowej Zelandii. Zdobywanie wysokości pozwoliło mi ustawić gałęzie przed odległą górą. Tak że gdy zaszło słońce, oświetliło liście na tle spowitej cieniem doliny.

Gdy znajdziesz się na wytartym torze, prawdopodobnie zobaczysz tylko ułamek potencjalnych ram w ofercie. Ruszaj więc na eksplorację i odkrywaj nowe kąty, z których możesz fotografować. Ale bądź ostrożny – i rozważny. Jeśli obszar wygląda nieskazitelnie lub delikatnie, zostaw go w ten sposób. Żadne zdjęcie nie jest warte zrujnowania sceny, w której zostało zrobione.

Warto przeczytać!  LumiCard to niedroga, bezprzewodowa latarka kieszonkowa do Twojego telefonu

Ostatnia korzyść z poziomu technicznego: w niektórych sytuacjach zwiększenie wysokości może umożliwić strzelanie prostopadle do sceny, zamiast przesuwać się po niej. Zmniejszy to niezbędną głębię ostrości i pomoże zminimalizować nakładanie się ostrości. (Co może być nudne i jest jedną z moich najmniej ulubionych części fotografii.)

Podejmij wyzwanie i spraw, by było zabawą

Przez wiele lat starałem się uwolnić od tradycyjnych sposobów postrzegania krajobrazu.

Oto jedna technika, która pomoże Ci uchwycić mniejsze sceny: postaw sobie wyzwanie. To sprzeczne z intuicją, ale wprowadzenie większej liczby „zasad” zmusi Cię do zmiany sposobu myślenia i może pozwolić Ci na nowe spojrzenie na krajobraz.

Jeśli masz trudności z komponowaniem intymnych pejzaży, wypróbuj świeże podejście. Oto kilka zasad, które możesz stworzyć dla siebie:

  • Ustaw ograniczenia: Pracuj w ramach 20-minutowego timera lub ogranicz się do 10 klatek
  • Przejdź na urządzenie przenośne: Zostaw statyw i w razie potrzeby zwiększ czułość ISO
  • Ustaw harmonogram: Rób zdjęcia co 5 minut (idealne na dzienne wędrówki)
  • Trzymaj się tematu: Być może tekstury, kolory, równoległe linie lub to, co znajduje się pod stopami

Pamiętaj, że celem wyzwania nie jest uzyskanie idealnych zdjęć. Chodzi o to, żebyś inaczej spojrzał na krajobraz. Eksperymentować bez paraliżu doskonałości.

Połączenie odpływu i stale zmieniającego się strumienia wyrzeźbiło te splatające się wzory piasku o zachodzie słońca w Wilsons Promontory w stanie Wiktoria.

ISO 100 | F16 | 1/6 sek

Następnie wróć do zdjęć i zwróć uwagę na ulubione sceny. Często jedna lub dwie (lub więcej) klatek wyskakuje i rezonuje z tobą.

Kiedy już zdecydujesz się na ramkę z potencjałem, zastanów się, w jaki sposób możesz jeszcze bardziej ulepszyć obraz. Większy plon? Umieszczenie obiektu poza środkiem? Albo powrót w delikatnym świetle?

Po zakończeniu wyzwania nadszedł czas, aby ponownie obejrzeć ulubione kadry za pomocą statywu, aby zrobić jak najlepsze zdjęcie.

Dokumentuj mniejsze sceny za pomocą smartfona

Mając w kieszeniach niezgłębione komputery (i aparaty) współcześni fotografowie żyją w epoce obfitości.

Tak więc, chociaż nasze urządzenia mogą być przytłaczające i rozpraszać (patrz wskazówka nr 1), wyposażają nas również w narzędzia, o których poprzednie pokolenia mogły tylko marzyć, takie jak śledzenie chmur na żywo, szczegółowe mapy satelitarne i aparat z możliwością robienia zdjęć obiecujących kompozycji .

Kiedy wyruszam na zwiedzanie, często sięgam po telefon, zanim sięgam po aparat. Celowość potrzebna do ustawienia statywu, zamocowania odpowiedniego obiektywu i wyregulowania ustawień często stanowi przeszkodę w tworzeniu. (Dlatego tak bardzo lubiłem fotografować przy niskim tarciu ręcznym aparatem Fujifilm X100V.)

Przykład wykorzystania mojego smartfona do scrapbookingu potencjalnych kompozycji. Po lewej: szybkie zdjęcie wykonane telefonem dokumentujące paski i kolory gum śnieżnych w Falls Creek w stanie Wiktoria. Po prawej: Ostatnie zdjęcie po odczekaniu, aż południowe słońce częściowo zniknie za chmurą.

Warto przeczytać!  Recenzja Accsoon SeeMo Pro – podłącz dowolną kamerę do Frame.io i mediów społecznościowych

Poza śledzeniem pogody i planowaniem lokalizacji mój telefon służy mi jako podstawowy element mojej pracy fotograficznej na dwa sposoby:

Jako album z potencjalnymi kompozycjami: Jest to szczególnie przydatne, gdy spędzam wiele dni na zwiedzaniu nowego obszaru. Wieczorami będę przeglądać zdjęcia i świeżym okiem przeglądać sceny z dnia. Następnie mogę wrócić, aby udoskonalić i wzmocnić wyróżniające się sceny za pomocą aparatu. Proces ten pomaga również przygotować mój umysł na szukanie podobnych, ale być może silniejszych kompozycji w dalszej części podróży.

Aby przetestować ogniskowe teleobiektywu: Powiększ, aż wypełnisz ekran preferowaną kompozycją, nawet jeśli znajduje się ona poza obiektywem 3x lub 5x, i zrób migawkę. Następnie w bibliotece zdjęć na iPhonie mogę przesunąć zdjęcie w górę, aby sprawdzić dokładną ogniskową. Pomaga mi to określić, jakiego obiektywu będę potrzebować i czy muszę podłączyć telekonwerter.

Rozpieszczaj się małymi rzeczami: Różne wskazówki

Oto kilka małych – ale równie skutecznych – wskazówek dotyczących tworzenia fascynujących, intymnych krajobrazów:

Skład nadal jest kluczowy. Nawet gdy nie ma nieba, staraj się zachować trochę przestrzeni wokół fotografowanych obiektów i ostrożnie rozmieszczaj elementy, aby zrównoważyć ciężar obrazu w całym kadrze.

Eksperymentuj ze światłem. Jeśli czas na to pozwala, zobacz, jak to jest uchwycić scenę w różnych warunkach. Sceny o wysokim kontraście mogą wyglądać bardziej atrakcyjnie w miękkim świetle, natomiast sceny o niskim kontraście mogą zyskać na ostrym oświetleniu.

Zwróć uwagę na to, co jest (a co nie) w centrum uwagi. Fotografując bliskie sceny, wybierz małą przysłonę (np. F16) i wykonaj co najmniej pięć zdjęć, z ostrością na środku i w każdym rogu, aby ułatwić skupienie sceny.

Zamiast uwzględniać wszystko (i potencjalnie osłabiać wizualną historię), ten szczegółowy szczegół oddaje istotę znacznie większej kaskady w wodospadzie MacKenzie w stanie Wiktoria.

ISO 100 | F20 | 1/8 sek

Dostosuj ramkę, aby uzyskać wyraźny widok. Czasami przesunięcie aparatu o kilka centymetrów może wywołać przyjemniejsze poczucie porządku w scenie.

Wreszcie, przestań szukać perfekcji, jeśli chodzi o mniejsze sceny i intymne krajobrazy. Nie znajdziesz tego i narazisz się tylko na rozczarowanie.

Natura jest złożona, surowa i nieustrukturyzowana. Fotografując sceny bez nieba, pamiętaj, że nie każde zdjęcie będzie zdjęciem godnym portfolio. Nie chodzi o to, aby osiągnąć perfekcję, ale o uchwycenie scen, które rezonują z tobą na poziomie osobistym.

Kiedy niebo nie jest granicą, pozwalasz sobie na swobodę poniesienia porażki. Szukać ciekawych, choć niedoskonałych scen. Aby poeksperymentować z nowymi kątami, skup się na nowych funkcjach i udoskonal swoje podejście, aby tworzyć bardziej znaczące zdjęcia.


o autorze

Mitch Green to australijski fotograf krajobrazu. Można go znaleźć na jego stronie internetowej, na Instagramie lub na plaży o 5 rano, czekając na wschód słońca.




Źródło