Świat

Nigeryjskie dotacje na paliwo i rosnące koszty: co warto wiedzieć | Wiadomości na temat ropy i gazu

  • 31 maja, 2023
  • 6 min read
Nigeryjskie dotacje na paliwo i rosnące koszty: co warto wiedzieć |  Wiadomości na temat ropy i gazu


Administracja nowego prezydenta Nigerii, Bola Ahmeda Tinubu, zaczęła się od problemów.

Podczas swojej inauguracji w poniedziałek Tinubu ogłosił całkowite zniesienie bardzo kontrowersyjnej, ale popularnej dotacji na paliwo, co skutkuje wysokimi cenami i długimi kolejkami w całym kraju. Chociaż polityka wchodzi w życie 1 lipca, już wywołała niepokój – i chaos – ponieważ Nigeryjczycy spieszą się, by kupić paliwo, zanim jego koszt jeszcze wzrośnie.

Oczekuje się, że cena paliwa wzrośnie z oficjalnej ceny dystrybutora wynoszącej 185 naira (0,40 USD) do między 350 (0,76 USD) a 550 naira (1,18 USD). Oczekuje się, że będzie to miało rozległe konsekwencje gospodarcze w Nigerii, gdzie 133 miliony ludzi żyje w wielowymiarowym ubóstwie, według Organizacji Narodów Zjednoczonych.

To posunięcie już teraz okazuje się bardzo niepopularne wśród obywateli.

Oto wszystko, co musisz wiedzieć o dotacjach paliwowych w Nigerii i o tym, jak stało się to modnym słowem u największego afrykańskiego producenta ropy.

Czym dokładnie jest dotacja paliwowa Nigerii?

  • Szacuje się, że około 200 milionów mieszkańców Nigerii zużywa dziennie około 70 milionów litrów paliwa.
  • Nigeryjska ropa jest rafinowana w Europie i importowana z powrotem do Nigerii, co przyczynia się do jej wysokich kosztów. Koszty te są w większości pokrywane przez nigeryjski rząd w formie dotacji na obniżenie kosztów paliwa płaconych przez konsumentów.
  • Ten koszt detaliczny determinuje koszty prawie każdego towaru i usługi w Nigerii. Rząd Nigerii wprowadził dotacje na ropę, aby złagodzić skutki rosnących światowych cen ropy w latach 70. Reżim wojskowy Olusegun Obasanjo sformalizował subsydia w 1977 r., kiedy ogłosił ustawę o kontroli cen, która regulowała ceny artykułów, w tym paliwa.
  • Kolejne administracje próbowały usunąć dotację, ale nie udało się to, ponieważ jest ona bardzo popularna wśród obywateli, z których wielu uważa ją za swoją główną – lub jedyną – korzyść od rządu federalnego. Stopniowo stał się dużym obciążeniem dla rządu, ponieważ koszt utrzymania dotacji rósł na przestrzeni lat.
  • Dotacja stała się modnym słowem w styczniu 2012 roku, kiedy ówczesny prezydent Goodluck Jonathan ogłosił zniesienie dotacji. Ceny paliw wzrosły z 65 nair (0,14 USD) do 140 nair (0,30 USD) za litr.
  • Usunięcie wywołało powszechne protesty przez dwa tygodnie, organizowane przez związki zawodowe, społeczeństwo obywatelskie i przywódców partii opozycyjnych, w tym Tinubu. Protesty doprowadziły kraj do zastoju, zmuszając rząd do obniżenia ceny do 90 nair (0,20 dolara) i przywrócenia dotacji.
  • Wypłata dotacji zawsze była udaremniana przez kwestie korupcji i brak przejrzystości fiskalnej. W 2012 roku 200-stronicowy raport opublikowany przez śledztwo parlamentarne ujawnił oszustwo o wartości 6 miliardów dolarów, w którym uczestniczyli urzędnicy państwowej Nigeryjskiej Narodowej Spółki Naftowej (NNPC) – obecnie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Od tego czasu gubernatorzy i członkowie parlamentu rutynowo wzywają do śledztwa w sprawie NNPC i przeglądu płatności subsydiów dla sprzedawców ropy.
  • W 2015 roku były prezydent Muhammadu Buhari określił dotację jako „oszustwo” i „nieistniejącą”, mimo że jego administracja ją zatrzymała, wydając 11,7 bilionów nair (26 miliardów dolarów) w latach 2016-2023.
Warto przeczytać!  Izrael w dalszym ciągu atakuje szpitale w Gazie, zabijając co najmniej 8 osób | Wiadomości ze Strefy Gazy

Co się teraz dzieje?

  • Przed wyborami w lutym 2023 r. wszyscy trzej główni kandydaci na prezydenta zobowiązali się w swoim manifeście do wycofania dotacji i wprowadzenia reform sektora naftowego, co oznacza zgodę klasy politycznej na zniesienie pomocy.
  • Eksperci są zgodni, że w świetle realiów gospodarczych Nigerii dotacja stała się ogromnym obciążeniem finansowym. „Nie ma wątpliwości, że dotacje paliwowe wpłynęły niekorzystnie na finanse Nigerii, a ich utrzymanie byłoby fiskalnie nieodpowiedzialne” – powiedział Al Jazeera Ayodele Oni, partner ds. energii w Bloomfield Law Practice z siedzibą w Lagos.
  • Administracja Buhari pozostawiła wierzycielom lokalnym i zagranicznym dług w wysokości 77 bilionów naira (167 miliardów dolarów). Już teraz 96 procent dochodów rządu jest wykorzystywanych do obsługi zadłużenia i istnieją obawy, że kryzys finansowy rządu może się pogorszyć, jeśli nadal będą wypłacane dotacje.
  • Według byłego ministra finansów, od czasu wyczerpania się kasy państwowej wypłata subwencji za poprzedniej administracji była obsługiwana długiem.
  • W zeszłym tygodniu Nigeria zleciła największej na świecie rafinerii jednopociągowej, aby zwiększyć produkcję ropy i zmniejszyć zależność od importu. Ale nie oczekuje się, że nowy rozwój wpłynie na cenę w krótkim okresie.
Warto przeczytać!  Cyklon Biparjoy słabnie, kierując się w stronę Pakistanu po zabiciu 2 osób w Indiach i spowodowaniu szkód

Jakie były dotychczas reakcje?

  • Po ogłoszeniu Tinubu, NNPC Limited powiedział, że z zadowoleniem przyjmuje wycofanie dotacji. Jej szef dodał, że rząd jest winien firmie 2,8 biliona naira (6 miliardów dolarów) za dotację na benzynę.
  • Związki zawodowe protestowały przeciwko planowi, powołując się na brak przejrzystości i historię korupcji w wydatkach rządowych.
  • Nawet gdy wybór Tinubu jest kwestionowany w sądzie, jego rząd jest powszechnie postrzegany jako kontynuacja administracji Buhariego. Ale Oni powiedział, że rząd, choć niepopularny, działał prawidłowo. „Z czysto ekonomicznego punktu widzenia ma to sens” – powiedział. Powiedział jednak, że rząd musi pracować nad zapewnieniem regularnych dostaw energii oraz ulepszeniem kolei i innych środków transportu, aby obniżyć koszty, jakie obywatele wydają na produkty ropopochodne.
  • Rozdęte koszty rządzenia w Nigerii wzbudziły również obawy wśród ludzi, którzy uważają, że rząd również musi dostosować swoje wydatki. „Nie można zlikwidować dotacji bez propozycji ograniczenia marnotrawstwa w rządzie. Nie można żyć na wysokim poziomie, podczas gdy obywatele ponoszą wyższe koszty utrzymania” – powiedział Oluseun Onigbinde, dyrektor BudgIT, organizacji non-profit i strażnika przejrzystości.
Warto przeczytać!  Erdogan testowany w drugiej turze — aktualizacje na żywo — DW — 28.05.2023




Źródło