Polskie LPP odbija się od roszczeń Hindenburga wobec Rosji
![Polskie LPP odbija się od roszczeń Hindenburga wobec Rosji](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/c0022a72e14e4d85c562d74450cf779b-770x470.jpeg)
(Bloomberg) — Akcje jednego z największych detalistów z branży odzieżowej w Europie Wschodniej odbiły po rekordowym spadku wywołanym raportem Hindenburg Research dotyczącym krótkiej sprzedaży na temat rzekomej działalności polskiej firmy w Rosji.
Najczęściej czytane przez Bloomberg
LPP SA zyskała w poniedziałek w Warszawie aż o 36% i zakończyła sesję o 21% wyżej po piątkowym spadku, który spowodował, że wartość dla akcjonariuszy wyniosła 3 miliardy dolarów. Uwagi zarządu pomogły rozwiać obawy dotyczące ryzyka dla reputacji i przejrzystości, spółka przedstawiła wytyczne i oświadczyła, że rozważa odkup akcji.
Wciąż jednak akcje są o ok. 23% niższe od poziomów sprzed raportu Hindenburga, z którego wynikało, że w Rosji nadal sprzedawano ubrania „identyczne” z tymi oferowanymi przez LPP. Firma zajmująca się krótką sprzedażą, która prowadzi dochodzenia w spółkach i stara się zarabiać pieniądze, gdy ich ustalenia spowodują spadek cen akcji, stwierdziła, że wycofanie się polskiego detalisty z największego rynku zagranicznego po inwazji na Ukrainę było „fikcją”.
LPP wyjaśniło, że w ramach umowy o wyzbyciu się rosyjskiej działalności, zawartej kilka miesięcy po rozpoczęciu wojny w 2022 r., w dalszym ciągu dostarcza odzież agentom, którzy sprzedawali ją w Rosji. Podczas poniedziałkowej telekonferencji dla analityków, inwestorów i reporterów, w której wzięło udział ponad 1000 uczestników, kadra kierownicza obiecała zakończenie takiej sprzedaży przed zakończeniem bieżącego roku obrotowego 31 stycznia 2025 r.
„Wygląda na to, że piątkowy spadek był za daleko i teraz akcje powinny kontynuować odbicie” – powiedział Tomasz Sokołowski, analityk Santander Bank Polska SA. Powiedział, że LPP rozwiało obawy, że spółka w dalszym ciągu generuje zyski w Rosji i że raport Hindenburga będzie miał wpływ na marże.
Twierdzenia krótkiej sprzedaży szczególnie zabolały LPP, która ma wiodący wynik w zakresie ESG wśród spółek notowanych w Warszawie. Silna presja społeczna i ryzyko bojkotów zakupowych szybko skłoniły polskie firmy do opuszczenia Rosji w 2022 roku.
Chińskie kody kreskowe
Hindenburg Research w poście na platformie społecznościowej X podał, że głównym wnioskiem z poniedziałkowej telekonferencji było to, że twierdzenia LPP, jakoby „całkowicie zawiesiła transport towarów do Rosji”, były „kłamstwem”. Stwierdzono również, że firma nie wyjaśniła, dlaczego kody kreskowe w Rosji zostały zmodyfikowane tak, aby zawierały chińskie prefiksy kodów krajów.
„Teraz, po latach, dopiero po naszym raporcie, dowiadujemy się, że towary LPP w dalszym ciągu trafiają do Rosji za pośrednictwem podmiotów typu „agenta handlowego” powiązanych z kluczowymi osobami LPP” – powiedział w poniedziałek krótki sprzedawca. „I że jest to część nowo ujawnionego 4-letniego okresu przejściowego”.
Pomimo trwających kontrowersji cena akcji LPP „reprezentuje atrakcyjną wartość w oparciu o szersze fundamenty biznesowe” – powiedział analityk Citigroup Inc. Rafał Wiatr, podnosząc rekomendację trzymaj. Przed tą przeprowadzką Citi był jednym z zaledwie trzech brokerów, którzy nie posiadali oceny akumulowanej od 17 analityków zajmujących się akcjami.
LPP podwyższyło swoje prognozy sprzedaży na 2024 rok do 21 miliardów złotych (5,3 miliarda dolarów) z 20 miliardów złotych, widząc dobre wyniki swojej tańszej marki Sinsay. Założyciel i dyrektor generalny Marek Piechocki powiedział w rozmowie telefonicznej, że w ciągu najbliższych trzech lat firma może podwoić swoją wielkość.
Sprzedaż do firm zajmujących się odsprzedażą odzieży w Rosji wyniosła 6,8% przychodów LPP w 2023 roku w porównaniu z 19,2% sprzedaży z Rosji uzyskanej przed sprzedażą swojej działalności w czerwcu 2022 roku, podaje LPP.
Janusz Pieta, analityk MBanku SA, zauważył, że sprzedaż do agentów miała stanowić jedynie około 3% tegorocznych przychodów, co eliminuje „największe ryzyko dla prognoz”. Powiedział, że „potencjalny wpływ na reputację powinien być raczej krótkotrwały i nie będzie miał dużego wpływu na zarobki”.
Po piątkowym gwałtownym spadku notowania detalisty z branży odzieżowej były notowane z 35–45% rabatem w porównaniu z takimi konkurentami, jak Inditex SA, Hennes & Mauritz AB i Next plc, podczas gdy raport krótkiej sprzedaży może przełożyć się na 15% obniżenie fundamentów LPP, Trigon Analityk Domu Maklerskiego powiedział Grzegorz Kujawski.
Broker stwierdził, że LPP pozostaje „idealnym proxy” dla oczekiwanego odbicia nastrojów konsumentów w Europie Wschodniej.
– Z pomocą Jamesa Cone’a, Macieja Martewicza i Piotra Bujnickiego.
(Aktualizacja cen zamknięcia i nowy wykres, z drugiego akapitu.)
Najczęściej czytane w Bloomberg Businessweek
©2024 Bloomberg LP