Podróże

Pragnienie burmistrza Mediolanu, aby ograniczyć korzystanie z samochodów, podzielane przez deweloperów luksusowych nieruchomości

  • 28 stycznia, 2023
  • 11 min read
Pragnienie burmistrza Mediolanu, aby ograniczyć korzystanie z samochodów, podzielane przez deweloperów luksusowych nieruchomości


Centrala włoskiego dewelopera COIMA w Mediolanie — 2000 metrów kwadratowych ekskluzywnego szkła i żelaza — znajduje się na skrzyżowaniu trzech ruchliwych dróg: Via Melchiorre Gioia, Viale Luigi Sturzo i Via Della Liberazione. Są one otoczone nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi, które, jeśli burmistrz Mediolanu postawi na swoim, staną się częścią najbardziej ambitnej aktywnej sieci turystycznej na świecie.

Więcej o tym później; wracając do dróg: znaczna część czteropasmowej Via Melchiorre Gioia została niedawno zwieńczona tętniącym życiem parkiem, Biblioteca degli Alberi di Milano. W parku, znanym wszystkim jako BAM, często odbywają się wolne od samochodów i poprzecinane chodnikami bezpłatne występy na świeżym powietrzu.

Z jednego z narożników BAM wyrasta pionowy las, dwa bloki mieszkalne porośnięte drzewami i krzewami. To zlecona przez COIMA inwestycja Bosco Verticale, zbudowana w 2015 roku. Po drugiej stronie ulicy znajduje się główna siedziba marki modowej Versace.

Modernistyczne biurowce, w których mieszczą się Google, Pirelli i Alfa Romeo, znajdują się na szerszym osiedlu Porta Nuova, dawnej stacji kolejowej, opuszczonej przez wiele lat, ale pomyślnie przebudowanej przez COIMA i innych deweloperów. (Porta Nuova jest własnością Qatar Holding LLC z Zatoki Perskiej, jednostki państwowego funduszu majątkowego emiratu).

UniCredit — największy bank we Włoszech — ma swoją siedzibę w UniCredit Tower, która dzięki swojej przebiegłej iglicy pozostaje najwyższym budynkiem we Włoszech. Z 231-metrowego drapacza chmur roztaczają się wspaniałe widoki na BAM i siatkę chodników przypominających łapacze snów.

„Opracowaliśmy BAM w imieniu miasta Mediolan; zarządzamy nim na podstawie umowy z miastem” — powiedział Stefano Corbella, specjalista ds. zrównoważonego rozwoju w firmie COIMA.

Rozmawialiśmy wczesnym wieczorem na ruchliwym skrzyżowaniu dróg naprzeciwko siedziby COIMA, które zostało otwarte w 2019 roku. Szliśmy przez BAM, zatłoczeni ludźmi idącymi do restauracji i robiącymi zakupy na wciąż otwartych małych straganach. Hałas ruchu samochodowego ucichł prawie do zera, gdy dotarliśmy w głąb parku.

„Zanim rozpoczęliśmy pracę nad projektem, nie było tu ścieżek rowerowych” — powiedział Corbella.

„Dodaliśmy około czterech kilometrów ścieżki rowerowej zintegrowanej z innymi projektami realizowanymi przez Mediolan”.

„Jednym z wyzwań, przed którymi stanęliśmy, kiedy zaczynaliśmy projekt (dla Porta Nuova), było to, że Via Melchiorre Gioia i Via Della Liberazione przecięły całą witrynę w środku”, powiedział Corbella.

Rozwiązanie: zakopać autostrady.

Oprócz wyrzeźbienia przestrzeni dla BAM, ta elewacja stworzyła również nowy plac publiczny, Piazza Gae Aulenti.

„Aby uatrakcyjnić przestrzeń publiczną, podnieśliśmy wszystko o około sześć metrów” — powiedział Corbella.

Subtelne ukształtowanie terenu zamaskowało różnicę wysokości, dodając pofałdowane wzgórze do płaskiej okolicy.

„Obszar był opuszczony przez dziesięciolecia po zamknięciu stacji kolejowej” – wspomina Corbella. Podupadłe wesołe miasteczko działało w latach 80.; plany z lat 90., mające na celu powstrzymanie rozszerzającego się rozkładu miejskiego, nie wyskoczyły z deski kreślarskiej.

„COIMA rozpoczęła prace nad Porta Nuova w 2004 roku iw końcu projekt zakończył się sukcesem”, powiedział Corbella.

Kilku burmistrzów przychodziło i odchodziło w tym czasie, ale wszyscy wspierali deweloperów pracujących w różnych częściach dawnego dworca kolejowego Varese i jego niepotrzebnej już stacji kolejowej. (Pelli Clarke Pelli zaprojektował największą część rozwoju, obszar Garibaldi w pobliżu dworca kolejowego Garibaldi).

To, co kiedyś było jednym z najbardziej znaczących projektów rewitalizacji w Europie – znacznie ukończone do czasu, gdy Mediolan był gospodarzem World Expo w 2015 roku – jest teraz jedną z najbogatszych dzielnic na świecie, z luksusowymi mieszkaniami, komercjami i biznesem.

Bankierzy, zarządzający funduszami i inwestorzy private equity mieszkają w eleganckich apartamentach Porta Nuova. Mediolan jest finansową stolicą Włoch, a jasne światła – i hojne ulgi podatkowe – Porta Nuova przyciągnęły pracowników finansowych opuszczających Londyn po grabieżach związanych z Brexitem.

Mediolan ma wiele do zaoferowania, nie tylko ze względu na położenie geograficzne. Krótka podróż pociągiem do finansowego centrum Frankfurtu i niemal równie szybkie dotarcie na wybrzeże Morza Śródziemnego lub do alpejskich ośrodków narciarskich. To małe miasto z doskonałymi połączeniami kolejowymi i tramwajowymi. Ponad połowa z 1,4 miliona mieszkańców miasta korzysta z transportu publicznego, aby dostać się do pracy.

Te eleganckie apartamenty – blisko wszystkich 15-minutowych udogodnień w stylu miasta – prawdopodobnie pozostaną dobrą inwestycją przez jakiś czas. Według portalu nieruchomości Immobiliare.it, wartość luksusowych nieruchomości w Mediolanie wzrosła o 25% do 6,3 miliarda dolarów w ciągu sześciu miesięcy kończących się w listopadzie ubiegłego roku. W raporcie Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego z 2021 r. stwierdzono, że liczba najlepiej zarabiających osób we Włoszech – osób zarabiających ponad milion dolarów rocznie – wzrosła w 2020 r. o 88%.

Porta Nuova powoli, ale systematycznie staje się globalnym centrum finansowym. Goldman Sachs jest jedną z wielu firm inwestycyjnych, które przeniosły inwestorów z Londynu do Porta Nuova. UniCredit repatriował wielu pracowników z Londynu do Mediolanu po katastrofalnej decyzji Wielkiej Brytanii z 2016 r. o opuszczeniu UE

Kontrola klimatu

Mediolan jest jednym z globalnych miast w grupie C40, z blisko 100 miastami podejmującymi działania w celu stawienia czoła kryzysowi klimatycznemu. I podobnie jak wiele z tych miast, Mediolan poważnie podchodzi do jazdy na rowerze. Sieć 466 mil oddzielnych ścieżek rowerowych powinna zostać ukończona do 2035 r., zgodnie z planem miasta Cambio Biciplan o wartości 285 mln USD, czyli „Zmień plan rowerowy”, zatwierdzonym przez metropolię Mediolan w listopadzie 2021 r.

Mimo to miasto ma wiele do zrobienia: uzależnienie od samochodów jest głębokie, a Mediolan ma jedne z najgorszych zanieczyszczeń w Europie, pogarszane przez inwersje temperatur w okresie zimowym.

„Mediolan, podobnie jak prawie wszystkie europejskie miasta, ma dużą liczbę samochodów” – powiedziała mi wiceburmistrz Mediolanu, Arianna Censi. (Jest także ministrem mobilności w mieście).

„W ciągu ostatnich kilku lat liczba samochodów przypadających na jednego mieszkańca spadła – w 2010 roku na stu mieszkańców przypadało 54,16 samochodów; w 2020 r. osiągnęliśmy 49,42 – ale musimy nadal pracować nad zmniejszeniem obecności samochodów na drogach”.

To nie jest niepopularne.

„Kontynuujemy tę politykę, ponieważ obywatele nas o to proszą” – podkreślił Censi.

Opisując dzielnicę, w której parkingi zostały zastąpione placami zabaw oraz boiskami do koszykówki i siatkówki, powiedziała, że ​​jest to obszar „odzyskany i zwrócony mieszkańcom dzielnicy”, a gmina musi „uczynić miasto bardziej przyjaznym do życia”.

WIĘCEJ Z FORBESACud Mediolanu: okiełznanie używania samochodu za pomocą farby i ping-ponga

Dyrektor biznesowy Giuseppe Sala zdobył 42% głosów, kiedy w 2016 roku został burmistrzem Mediolanu. Obiecał, że zmieni na lepsze drugie pod względem liczby ludności miasto we Włoszech. Zabrał miejsce samochodom i zamiast tego oddał je ludziom. Podczas pandemii jego administracja dodała ścieżki rowerowe do głównych korytarzy komunikacyjnych, a dzięki programowi Piazza Aperte („otwarte place”) stworzyła 38 wyskakujących placów społecznościowych, wiele z nich w zubożałych obszarach, gdzie korzystanie z samochodów – a zwłaszcza parkingów samochodowych – był endemiczny.

Sala została ponownie wybrana w 2021 roku na znacznie zwiększonym mandacie. Oswajanie korzystania z samochodu jest zwycięzcą głosowania.

Cambio Biciplan jego administracji jest wciąż na wczesnym etapie, a Mediolan to jeszcze nie Amsterdam, ale Rzym też nie zbudowano w jeden dzień.

Plan rowerowy wymaga gęstej sieci ścieżek rowerowych zorganizowanych wokół czterech pierścieni wychodzących z centrum miasta – realizacja średniowiecznego planu ulic pierwotnie rozplanowanego wokół koncentrycznych kanałów, Cerchia Interna lub Inner Ring. (Większość historycznych kanałów Mediolanu została zasypana w połowie XX wieku, aby zrobić miejsce dla samochodów).

Obwodnice rowerowe będą połączone 16 szybkimi ścieżkami rowerowymi przypominającymi szprychy, łączącymi serce miasta z szerszym obszarem metropolitalnym i prowadzącymi do zewnętrznego pierścienia zielonych dróg wijących się przez lasy i rezerwaty przyrody. Trasy rowerowe będą również połączone z lekką koleją i tramwajami.

„Nasza wizja”, mówi Cambio Biciplan, „jest stolicą Mediolanu, w której więcej osób podróżuje rowerem do pracy, szkoły, na zakupy, odbiera dzieci, pije aperitif, czując się bezpieczniej, sprawniej i bardziej produktywnie”.

wioska olimpijska

W Porta Romana, innej dawnej stacji kolejowej, są plany budowy kolejnych ścieżek rowerowych i wielu parkingów rowerowych, ponieważ miasto przygotowuje się do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich Mediolan-Cortina 2026. Od sierpnia 2022 r. robotnicy pełzają po pastwisku ziemi w pobliżu Fundacji Prady, galerii sztuki przekształconej z destylarni z początku XX wieku.

Na miejscu powstanie zrównoważona wioska olimpijska, zaprojektowana przez amerykańską firmę inżynieryjną Skidmore, Owings & Merrill, po czym stanie się miejską dzielnicą o mieszanym przeznaczeniu, obejmującą mieszkania studenckie.

Opracowany przez COIMA, Covivio i Pradę – wraz z finansowaniem włoskiej grupy ESG – przetarg na rozbudowę Porta Romana został wygrany w listopadzie 2020 r. Transakcja została jednak opóźniona przez batalie prawne. Pod koniec ubiegłego roku włoska Rada Stanu odrzuciła apel, dając zielone światło dla oficjalnego rozpoczęcia budowy.

Budynki na terenie będą budowane zgodnie z wymogami NZEB (Nearly Zero Energy Building) i będą posiadały certyfikat LEED. Pod większą częścią terenu znajdować się będzie podziemny parking, na mocy krajowych przepisów dotyczących minimalnych miejsc parkingowych.

„Istnieje prawo krajowe, które zobowiązuje nowe inwestycje do zapewniania miejsc parkingowych”, powiedział Corbella z COIMA.

„Musimy zapewnić określoną pojemność, chociaż wiemy, że prawdopodobnie nigdy nie będziemy potrzebować takiego parkingu”.

Parking podziemny prawdopodobnie zostanie przekształcony w inne cele. „Pierwszy poziom parkingu będzie miał nieco wyższą wysokość od podłogi do sufitu”, powiedział Corbella, dodając, że deweloper „w przyszłości zmieni przeznaczenie tego obszaru, w przeciwnym razie nie będziemy mieć miejsca na nic”.

Specjalista ds. zrównoważonego rozwoju COIMA ma nadzieję, że ustawa o minimalnych parkingach zostanie wkrótce uchylona.

„W niektórych miejscach całkowicie sensowne jest nie naciskanie na parkowanie, ponieważ nie będzie to potrzebne; dostarczanie go to strata pieniędzy” – powiedział.

Mediolan musi przestrzegać tego prawa, ale istnieje wiele innych środków, które można podjąć, aby zazielenić miasto.

„Sposób myślenia Milanu bardzo się zmienił” – powiedział Corbella.

„Pamiętam 15 czy 20 lat temu, kiedy miasto było sceptycznie nastawione do sadzenia drzew; teraz miasto ma plan posadzenia trzech milionów drzew”.

I podobnie jak w Paryżu, nowo posadzone drzewa często zastępują parkingi uliczne.

„Z mniejszą liczbą samochodów Mediolan jest już przyjemniejszym miastem” – skinął głową Corbella.

„Wkrótce będzie jeszcze przyjemniej”.


Źródło

Warto przeczytać!  Analiza: Lotnictwo środkowoazjatyckie widzi szanse w kryzysie na Ukrainie