Świat

Przerażający materiał filmowy pokazuje, jak norweski statek wycieczkowy kołysze się w górę i w dół podczas ogromnej burzy, zanim „wroga fala” wyłączy jego zasilanie, gdy płynący do Wielkiej Brytanii statek przewożący 400 pasażerów zostanie holowany do Niemiec

  • 22 grudnia, 2023
  • 5 min read
Przerażający materiał filmowy pokazuje, jak norweski statek wycieczkowy kołysze się w górę i w dół podczas ogromnej burzy, zanim „wroga fala” wyłączy jego zasilanie, gdy płynący do Wielkiej Brytanii statek przewożący 400 pasażerów zostanie holowany do Niemiec


  • MS Maud wracał do Wielkiej Brytanii po 14-dniowej wyprawie na zorzę polarną
  • Czy jesteś na pokładzie MS Maud? Wyślij e-mail na adres arthur.parashar@mailonline.co.uk



Norweski statek wycieczkowy przewożący 400 pasażerów i załogę jest holowany z powrotem do Niemiec po uderzeniu przez „wrogą falę”, która pozbawiła go zasilania podczas gwałtownej burzy na Morzu Północnym.

Kierujący się do Wielkiej Brytanii statek MS Maud, należący do przedsiębiorstwa wycieczkowego HX, jednostki norweskiej grupy Hurtigruten, płynął około 262 mil od zachodniego wybrzeża Danii i około 317 mil od wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii, gdy fala rozbiła okna na moście.

Statek wyruszył 9 grudnia z Tilbury w Wielkiej Brytanii w 14-dniową wyprawę na zorzę polarną i miał wrócić do portu w Essex 23 grudnia, co oznacza, że ​​na pokładzie prawdopodobnie znajduje się kilkudziesięciu Brytyjczyków.

Przyprawiający o mdłości materiał udostępniony przez pasażerów pokazuje, jak niestabilne były warunki – statek agresywnie kołysał się w górę i w dół, gdy niszczyły go ogromne fale, a jego bagaż był porozrzucany po podłodze.

Film, który udostępniono na Facebooku, doczekał się kilkudziesięciu komentarzy od współpasażerów, z których jeden napisał: „Oglądamy filmy w naszym pokoju. Za każdym razem, gdy się poruszamy, prawie latamy.

Warto przeczytać!  Buntowniczy Putin odwiedza okupowany Mariupol, symbol ukraińskiego oporu
MS Maud (na zdjęciu) rozpoczął 9 grudnia 14-dniową wyprawę na zorzę polarną z Tilbury w Wielkiej Brytanii i miał powrócić do portu w Essex 23 grudnia

Statek poruszał się agresywnie w górę i w dół
Widać, jak statek się przechyla

266 pasażerów i 131 członków załogi statku było bezpiecznych, potwierdził rzecznik Duńskiego Wspólnego Centrum Koordynacji Ratownictwa (DJRC), dodając, że statkowi cywilnej firmy ratowniczej Esvagt udało się podłączyć linę holowniczą do statku wycieczkowego.

„Statek Esvagt holuje go powoli w kierunku Bremerhafen w Niemczech z prędkością około 8–9 węzłów” – powiedział rzecznik.

Awaria prądu spowodowała, że ​​załoga straciła zdolność nawigowania. Jednakże główny silnik statku nadal działał, umożliwiając ręczne sterowanie statkiem z maszynowni.

CZYTAJ WIĘCEJ: Para na pokładzie zniszczonego przez sztorm statku wycieczkowego Saga została uwięziona do końca życia po tym, jak „fizycznie przerażony” kapitan nakazał mu „pozostać na miejscach siedzących lub położyć się” przez 15 godzin, gdy został spustoszony przez 30-metrowe fale

MS Maud opuścił Floroe w Norwegii w czwartek i miał przybyć do Tilbury w Wielkiej Brytanii w piątek.

W piątkowym oświadczeniu spółka Hurtigruten potwierdziła, że ​​statek płynie do Bremerhafen w celu zejścia na ląd.

Rzecznik HX powiedział: „Wczoraj po południu, 21 grudnia, MS Maud zgłosiła chwilową utratę mocy po napotkaniu dzikiej fali. Kiedy doszło do zdarzenia, statek płynął w kierunku Tilbury w Wielkiej Brytanii z Florø w Norwegii.

Warto przeczytać!  Turecki Kilicdaroglu wychodzi z cienia Erdogana w wyścigu wyborczym

„W tej chwili statek potwierdził, że w wyniku incydentu żaden gość ani załoga nie odnieśli poważnych obrażeń. Stan statku jest stabilny, a załoga może pływać o własnych siłach.

„Po bieżących kontrolach bezpieczeństwa i ocenach technicznych, biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne, podjęliśmy decyzję o zmianie planowanej trasy rejsu. W całej flocie obowiązują szczegółowe protokoły operacyjne i zawsze priorytetowo traktujemy bezpieczeństwo osób na pokładzie.

„Statek płynie obecnie do Bremerhaven w Niemczech w celu zejścia na ląd. Nasz zespół pracuje nad zorganizowaniem dla gości na pokładzie dalszej podróży powrotnej do domu.

Duński Instytut Meteorologiczny podał, że w czwartek późnym wieczorem w okolicę nawiedziła burza, której podmuchy przypominały huragan, który wiał z północnego zachodu i według prognoz będzie kontynuowany w piątek.

Inny film pokazuje trudne warunki na Morzu Północnym, gdy załogę trzeba było holować do Niemiec
Mapa wyznacza trasę statku MS Maud z Floroe do Tilbury, zanim utracił on zdolność żeglugi na Morzu Północnym

Według strony internetowej MS Maud – wcześniej znany jako MS Midnatsol – otrzymał swoją nazwę od statku polarnego sprzed 100 lat.

Oryginalny statek został nazwany na cześć pierwszej królowej tak zwanej współczesnej Norwegii.

Statek jest wyposażony w technologię, która według jego strony internetowej sprawia, że ​​„wyjątkowo dobrze nadaje się” do rejsów między Norwegią a Wyspami Brytyjskimi.

Warto przeczytać!  Dla tej grupy transpłciowych kobiet papież i jego przesłanie o inkluzywności są mile widzianą zmianą

Podróż statkiem MS Maud kosztuje od 3000 do prawie 10 000 dolarów.

Doszło do niego sześć tygodni po tym, jak statek wycieczkowy Saga został uderzony przez sztorm (na zdjęciu) i zatrzymał się w Zatoce Biskajskiej, zmuszając pasażerów do „trzymania się przez całe życie”

Doszło do niego sześć tygodni po tym, jak statek wycieczkowy Saga został uderzony przez sztorm i zatrzymał się w Zatoce Biskajskiej, co zmusiło pasażerów do „trzymania się przez całe życie”.

Spirit of Discovery skrócił swoją dwutygodniową podróż i wrócił do Portsmouth wcześnie, aby uniknąć nadchodzącej burzy, gdy dogonił go surowy wiatr i wzburzona woda.

Według ówczesnej Sagi, około 100 z 1000 osób na pokładzie zostało rannych, z czego większość została ranna w wyniku aktywacji systemu bezpieczeństwa statku, co spowodowało dramatyczny zwrot i zatrzymanie statku.


Źródło