Rozrywka

Recenzja stemplowana od początku: odsłanianie surowych realiów amerykańskiej historii i jej smutnego dziedzictwa dyskryminacji Czarnych

  • 20 listopada, 2023
  • 6 min read
Recenzja stemplowana od początku: odsłanianie surowych realiów amerykańskiej historii i jej smutnego dziedzictwa dyskryminacji Czarnych


Opieczętowana od początku recenzja: Wyreżyserowany przez Rogera Rossa Williamsa, scenariusz: Ibram X. Kendi i David Teague. W filmie dokumentalnym występują Angela Davis, Ibram X. Kendi, Lynae Vanee, Julian Joseph, Carol Anderson, Alexa Rachelle Jennings, Paisley Rose Carswell, Brittney Cooper, Kellie Carter Jackson, John Gazzale i inni. Film trwa 92 minuty.

Obejrzyj Zwiastun od początku

Film z YouTube'a

-Recenzja Netflix opatrzona stemplem od początku zawiera łagodne spoilery-

Opieczętowane od początku fabuły

Zainspirowany uznaną pracą doktora KendiegoOpieczętowane od początku: ostateczna historia idei rasistowskich, ten dokument zagłębia się w niejasną przeszłość Ameryki, badając epokę zniewolenia Czarnych i powstawanie wokół nich mitów. Koncentruje się na podkreślaniu punktu widzenia czarnych kobiet, oferując wyjątkową perspektywę, przez którą można zrozumieć historię rasizmu w Ameryce.

Opieczętowane od początku recenzji

Wielu z nas może założyć, że rozumiemy pochodzenie rasistowskich nastrojów wobec Czarnych lub wierzyć, że rasizm zawsze był głęboko zakorzeniony w społeczeństwie. Dzięki widoczności ruchu Black Lives Matter możemy czuć się poinformowani na ten temat. Jednak rzeczywistość jest taka, że ​​w naszym rozumieniu często nie udaje nam się uchwycić głębokich korzeni historycznych i rozmiarów cierpień, jakich doświadczyły osoby czarnoskóre w epoce niewolnictwa. Dokument ten wprowadza nas w trudną rzeczywistość, która jest nie tylko głęboko zasmucająca, ale także głęboko traumatyczna.

Stemplowany od początku Recenzja Still 1

Dokument zagłębia się w korzenie antyczarności, badając jej pochodzenie. Aktywistka Angela Davis, dominująca głos w filmie, podkreśla, że ​​nie chodzi tylko o kolor skóry czy strukturę włosów; jest głęboko zakorzenione w dziedzictwie niewolnictwa. Europejczycy uzasadniali transatlantycki handel niewolnikami, przedstawiając Afrykanów jako podludzi, używając terminów takich jak „bestia”, „ignorant” i „zły”, co stopniowo kojarzyło słowo „czarny” z tymi negatywnymi konotacjami. Poprzez sztukę, fikcję i religię racjonalizowali niewolnictwo w Afryce jako naturalny i z góry przesądzony wynik. Dodatkowo dokument konfrontuje się z podziałem rasowym, który zrodził koncepcję bieli, utrwalając wiarę w wrodzoną wyższość jednostek białych, uzasadniając tym samym ich uprawnienia do przywilejów wyłącznie ze względu na rasę.

Dokument skupia się szczególnie na trudnej sytuacji czarnych kobiet i sposobie, w jaki były one traktowane na przestrzeni lat, zwłaszcza w czasach niewolnictwa, kiedy postrzegano je jedynie jako przedmioty. Przedstawia niezwykłe czarne kobiety z tamtych czasów, które przełamały stereotyp, że czarni ludzie byli tylko niewolnicami. Weźmy na przykład Phillisa Wheatleya. Była znaną poetką, jednak po opublikowaniu swojej książki spotkała się z niedowierzaniem i złym traktowaniem, ponieważ wśród białych ludzi dominował pogląd, że czarni nie mogą być intelektualistami.

Stempel od początku Recenzja Still 2

Wzmocnienie wrażeń związanych z opowiadaniem historii osiąga się dzięki wciągającym, doskonale wykonanym animacjom, które sprzyjają głębszemu połączeniu z rzeczywistością. Uwzględnienie materiałów archiwalnych i ostatnich momentów wirusowych zapewnia znajome tło dla badanych koncepcji. Od animowanego portretu Wheatleya po przejmujące ujęcia kamery ukazujące miny czarnych uczonych, zestawione z archiwalnymi materiałami filmowymi Ani Hill z lat 90. i nowszymi zdjęciami Sądu Najwyższego Ketanjiego Browna Jacksona – tworzy się potężna narracja. W tym animowanym przedstawieniu żadne słowa nie są potrzebne, aby oddać nieustającą walkę, z jaką borykają się czarne kobiety, które muszą nieustannie demonstrować swoją wartość, co jest wyzwaniem, które trwa nawet dzisiaj.

Stemplowany od początku Recenzja Still 3

Film umiejętnie łączy rozpoznawalne odniesienia do popkultury z ukochanych filmów i programów telewizyjnych, splatając je z fascynującą narracją lektorską. To zestawienie rzuca wyzwanie fanom, aby skonfrontowali się ze swoim podziwem, jednocześnie skłaniając do introspekcji na temat tego, w jaki sposób te portrety mogą nieumyślnie utrwalić rasistowskie postrzeganie. Dodatkowo „Stamped From the Beginning” zagłębia się w wstrząsającą historię linczów Czarnych na początku XX wieku. Podkreśla, jak reprezentacje mediów przyczyniły się do zakorzenionych uprzedzeń, przedstawiając osoby czarnoskóre wyłącznie jako przestępców, jednocześnie utrwalając strach wśród białych społeczności, że czarni ich zastąpią.

Przeczytaj także: Recenzja The Queenstown Kings: taki znajomy, przewiewny dramat sportowy, jakiego potrzebujesz po długim dniu

Dokument rozpoczyna się i kończy kluczowym pytaniem, sondującym prawdziwe problemy otaczające czarną społeczność. Podsumowując, oferuje głęboką odpowiedź. Ujawnia także manipulację czarnymi osobami dla celów politycznych, rzekomo rzekomo antyrasistowską, ale ostatecznie zakorzenioną w rasizmie systemowym.

Stemplowany od początku Recenzja Still 4

Opieczętowane od początku: myśli końcowe

Stemplowany od początku otwiera oczy i odkrywa zawiły historyczny gobelin rasizmu i nastrojów anty-czarnych głęboko zakorzenionych w społeczeństwie. Autorka umiejętnie porusza źródła tych uprzedzeń, ujawniając, jak zostały one skrupulatnie wplecione w tkankę kultury i świadomości. Dokument nie tylko rzuca światło na głębokie cierpienia, jakich doświadczają osoby czarnoskóre, szczególnie w epoce niewolnictwa, ale także analizuje manipulacyjne konstrukcje podziału rasowego i wyższości, które przetrwały do ​​dziś.

Poprzez mocne narracje, fascynujące efekty wizualne i prowokujące do myślenia zestawienia, zmusza widzów do konfrontacji z niewygodną prawdą, kwestionując zakorzenione przekonania utrwalane przez media i popkulturę. Co więcej, przerywając narrację trafnymi pytaniami, dokument skłania do refleksji i daje otrzeźwiającą świadomość, że walka z rasizmem wykracza daleko poza powierzchniowy aktywizm i wymaga głębszego zrozumienia kwestii systemowych głęboko zakorzenionych w społeczeństwie. To wezwanie do działania, wzywające do zbiorowego zaangażowania w demontaż struktur ucisku i wspieranie prawdziwych, znaczących zmian.

Opieczętowane od początku „2023” jest teraz transmitowany strumieniowo w serwisie Netflix. Jeśli oglądałeś, daj nam znać w komentarzu poniżej, co myślisz o filmie!

Przeczytaj także: Planujesz obejrzeć Nie spodziewam się, że ktoś mi uwierzy? Fabuła, data premiery, obsada i więcej ujawnione!


Źródło

Warto przeczytać!  Kylie Jenner i Travis Scott złożyli wniosek o legalną zmianę imienia synka na Aire