Sport

Sprint w MotoGP w Jerez powinien zostać ukarany czerwoną flagą w obliczu chaosu związanego z wypadkami

  • 27 kwietnia, 2024
  • 5 min read
Sprint w MotoGP w Jerez powinien zostać ukarany czerwoną flagą w obliczu chaosu związanego z wypadkami


W sumie 15 zawodników z 25 startujących doznało upadków podczas 12-okrążeniowego sprintu, przy czym 10 z nich miało miejsce w ciągu około 10 minut pomiędzy siódmym okrążeniem a końcem.

Na piątym zakręcie Vinales upadł na 10. okrążeniu, przejmując trzecie miejsce, po tym jak Alex Marquez, Brad Binder i Enea Bastianini mieli identyczne wypadki z przodu podczas poprzedniej trasy.

Chwilę po tym, jak to zrobili, Marc Marquez wypadł z prowadzenia w zakręcie 9, a Luca Marini, Stefan Bradl, Johann Zarco i Marco Bezzecchi wkrótce potem stracili prowadzenie.

Wyścig nie został przerwany pomimo nagłej fali upadków, a Jorge Martin z Pramac zwyciężył przed Pedro Acostą i Fabio Quartararo, zanim ten ostatni został ukarany karą za ciśnienie w oponach.

Większość kolarzy zauważyła wilgotne plamy w kilku kluczowych miejscach, a Vinales zauważył, że tego, w który uderzył na piątym zakręcie, nie było widać.

Zapytany o to, co się stało, kolarz Aprilii uznał, że wyścig powinien zostać przerwany, aby można było sprawdzić tor.

„Na koniec [the track] było w 95% suche, a 5% mokre znajdowało się całkowicie pośrodku linii” – powiedział.

„Zwłaszcza na piątym zakręcie nie było widać na własne oczy, że jest mokro. Na przykład na okrążeniu rozgrzewkowym minąłem piąty zakręt i po prostu obejrzałem się za siebie, żeby zobaczyć, gdzie jest mokro, a cały zakręt wyglądał na suchy.

Warto przeczytać!  Pakistan vs Nowa Zelandia – Pakistan w końcu przygotowuje się do krykieta po wielu zawirowaniach poza boiskiem
Marc Marquez i wypadek Gresini Racing

Marc Marquez i wypadek Gresini Racing

Zdjęcie: Gold and Goose / Motorsport Images

„Więc nie było widać. Ostatniego zakrętu też nie było widać [the damp patches].

„Myślę, że po wypadku Bindera i wszystkich chłopaków kierownictwo wyścigu powinno zrozumieć, że tor nie nadawał się do jazdy tego typu motocyklami.

„Właśnie przejechałem, być może, na tej samej linii, a potem rozbiłem się bez ostrzeżenia. Musimy więc naprawdę zachować ostrożność, gdy tor jest w takich warunkach, ponieważ bardzo łatwo jest o poważny wypadek”.

Dodał: „Nie sądzę, że tu chodzi o szczęście. Chodzi o tor, warunki na nim panujące.

„Na pewno, jeśli biorę udział w testach, nie wyjeżdżam w takich warunkach. Czekam, aż wyschnie. Oczywiście było to całkowicie pośrodku linii, dlatego mówię, że kierownictwo wyścigu powinno to zrozumieć, jeśli jest 20 [riders] – czy coś w tym rodzaju – i 14 kolarzy ulega wypadkowi, to z czegoś wynika. Wywieś czerwoną flagę i sprawdź warunki.”

Vinales zauważył również, że kolarze pytali o sposoby komunikowania się z motocyklem do kierunku wyścigu, aby sygnalizować, czy na torze pojawił się problem, który można by zbadać, ale jak dotąd nic z tego nie wyszło.

Warto przeczytać!  „Straszna decyzja” sędziego skrytykowana, gdy gwiazda SRH otrzymuje ułaskawienie przeciwko RR w meczu IPL 2024. Oglądać

Alex Marquez zauważył, że miejscami powolne przesychanie Jerez jest „typowe” dla tamtejszego asfaltu, ale twierdzi, że od czasu odnowienia nawierzchni w 2019 r. zakręt nr 5 stał się większym problemem.

„Tak, to typowe, ale od wielu lat jest to ten sam problem” – dodał.

„Musimy więc coś zrobić, aby uniknąć tych rzeczy, ponieważ coś w tym jest… myślę, że tam ponownie się pojawiły, nie pamiętam roku, ale od tego momentu mamy ten problem.

„Musimy więc coś zrobić, aby tego uniknąć, ponieważ z pewnością dla widzów był to naprawdę fajny i spektakularny wyścig. Ale dla zawodników… był dobry, ale nie na tym, na czym chcielibyśmy jeździć”.

Binder twierdzi, że jego wypadek na piątym zakręcie był wynikiem jego reakcji na upadki Alexa Marqueza z przodu, a podczas sprawdzania dotknął wilgotnej plamy.

Brad Binder z Red Bull KTM Factory Racing

Brad Binder z Red Bull KTM Factory Racing

Zdjęcie: Gold and Goose / Motorsport Images

Aleix Espargaro, kolega zespołowy Vinalesa, który rozbił się na pierwszym okrążeniu, nie uważa, że ​​wstrzymanie wyścigu było właściwym rozwiązaniem, ale ma wątpliwości, czy powinien był on się rozpocząć, kiedy to nastąpiło.

Warto przeczytać!  Messi z Interu Miami jest na szczycie listy najlepiej zarabiających zawodników MLS z kwotą 20,4 mln dolarów

„To znaczy, tak, wszyscy widzieliście warunki na torze” – powiedział.

„Nie sądzę, że czerwona flaga była rozwiązaniem. Po rozpoczęciu wyścigu, jeśli z jakichś powodów tor się nie pogarsza i na ostatnim okrążeniu nie był gorszy niż na pierwszym.

„Ale znak zapytania brzmi, czy powinniśmy byli rozpocząć ten wyścig, czy nie. Naprawdę trudno jest podjąć w pełni zgodną decyzję między wszystkimi zawodnikami”.

Zapytany, czy wyścig powinien zostać opóźniony, a tor wyschnięty, dodał: „Rozmawiałem dziś rano z Lorisem i powiedział:„ tak, za każdym razem jedziemy w zakrętach drugi i piąty, aby spróbować wysuszyć się przed sesjami, ale nie starczyło czasu”.

„Dlatego dla mnie bardzo niebezpieczne jest wyjeżdżanie tymi super mocnymi motocyklami na slicki, gdy są mokre miejsca.

„Ale jest to trudne również ze względu na kierownictwo wyścigu, ponieważ jak kontrolować, aby jeden z zawodników nie założył slicków pod koniec Q2 i nie ryzykował? To naprawdę zbyt trudne”.


Źródło