Szef Dacii stawia na segmenty kompaktowe
Denis Le Vot, wieloletni dyrektor sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, został w 2020 roku powołany przez CEO Grupy Renault, Lucę de Meo, do kierowania nowo połączoną jednostką biznesową producenta samochodów Dacia-Lada. De Meo zlecił Le Vot rozszerzenie gamy modeli Dacii od małych samochodów do bardziej dochodowych segmentów kompaktowych, począwszy od nowego siedmioosobowego samochodu rodzinnego Jogger, a skończywszy na kompaktowym SUV-ie Bigster – a wszystko to przy zachowaniu słynnych niskich cen bazowych Dacii. rozmawiał z Wiadomości motoryzacyjne Europa Redaktor wiadomości Peter Sigal w centrali Renault pod Paryżem.
Od redaktora: Ten wywiad został przeprowadzony tuż po inwazji Rosji na Ukrainę pod koniec lutego, ale zanim grupa zawiesiła działalność w Rosji, gdzie budowane i najczęściej sprzedawane są Łady, 23 marca.
Dacia Jogger, dostępna z siedmioma siedzeniami, zbiera świetne recenzje w prasie motoryzacyjnej. Gdzie są twoje oczekiwania co do tego jako nowego dodatku do twojego składu?
Prawda jest taka, że nie wiem. Naszym zadaniem w tej chwili jest wejście do C [compact] człon. Do tej pory marka Dacia była niejako skompresowana w Grupie Renault jako spełniająca rolę B [small] segmentu, a już teraz jesteśmy najlepiej sprzedającą się marką detaliczną w Europie, grając właśnie w segmencie B. Ale segment C jest również duży. TIV [total industry volume] wynosi około 1,5 miliona.
Cena wywoławcza Joggera wynosi około 15 000 euro, co znacznie różni się od ceny innych siedmiomiejscowych samochodów w tym segmencie. Myślę więc, że samochód ma ogromny potencjał. Z Joggerem zwracamy się do rodzin. Mamy tam historię – wielu ludzi ma [discontinued Dacia] Dokkery i Lodgy. Istnieje więc potencjał dla stałych nabywców, ale jednocześnie Jogger oferuje coś nowego, a my chcemy to uchwycić. Wraz z nadchodzącymi nowymi przepisami dotyczącymi emisji i zanieczyszczeń, rodzinne samochody dostawcze są bardzo złe pod względem emisji CO2, a siedmiomiejscowe crossovery staną się ciężkimi pojazdami jako w pełni hybrydowe lub hybrydy typu plug-in, a ceny będą nadal rosły. Dlatego Jogger, którego cena wywoławcza wynosi 15 000 euro, już teraz bardzo różni się od konkurencji.
Jednym z głównych wyzwań dla przemysłu samochodowego w ostatnim roku był niedobór półprzewodników. Czy będziesz w stanie zaspokoić popyt na Joggera?
Dacia prawdopodobnie miała w ubiegłym roku stratę około 100 000 samochodów z powodu niedoboru. Ale jednocześnie nasz portfel zamówień powiększył się o tę samą kwotę. 1 stycznia 2021 r. mieliśmy 37 000 zamówień, a 1 stycznia 2022 r. było ich już ponad 130 000. Można więc powiedzieć, że wszystko, co oceniamy, że straciliśmy, tak naprawdę nie straciliśmy. Po prostu klienci czekają, chociaż nie jesteśmy z tego powodu zadowoleni. Na dodatek widzimy, że samochody są coraz droższe, ceny surowców idą w górę, a im więcej się dzieje, tym więcej ludzi przyjeżdża do Dacii.
Jaki jest teraz średni czas dostawy Dacii?
Nadal szacujemy, że pierwsza połowa 2022 roku będzie trudna i potencjalnie druga połowa zacznie się poprawiać, czyli dostawcy zwiększą swoje moce produkcyjne. Czas dostawy wynosi obecnie od trzech do czterech miesięcy, w zależności od samochodu. Naszym zadaniem jest teraz skrócenie go, bo nawet cztery miesiące to bardzo długo.