Filmy

Ten przerażający horror w technice poklatkowej to szalona podróż w głąb piekła

  • 8 sierpnia, 2024
  • 8 min read
Ten przerażający horror w technice poklatkowej to szalona podróż w głąb piekła


Wielkie zdjęcie

  • Legendarny artysta efektów wizualnych Phil Tippett przyczynił się do powstania niektórych z najbardziej kultowych filmów kinowych, w tym
    Gwiezdne Wojny
    I
    Park Jurajski
    .
  • Szalony Bóg
    jego pierwszy film fabularny w roli reżysera, to surrealistyczny i wizualnie zaskakujący 84-minutowy film animowany poklatkowo, którego realizacja zajęła 30 lat.
  • Zrobienie
    Szalony Bóg
    odbiło się to negatywnie na psychice Tippetta, choć najwyraźniej na nowo rozpaliło jego pasję do tworzenia filmów.



Po obejrzeniu filmu z 1958 r. Siódma podróż Sindbada, Phil TippettŻycie zmieniło się na zawsze. Zafascynowany efektami animacji poklatkowej w filmie, dzięki uprzejmości legendarnego Ray Harryhausenpodatny na wpływy siedmiolatek zainspirował się do spróbowania swoich sił w kręceniu filmów i zaczął eksperymentować z kamerą Super 8. Po latach nauki i rozwijania swoich umiejętności Tippett dołączył do wielkiej ligi artystów efektów wizualnych, gdy dostał fuchę projektowania efektów poklatkowych do filmu science fiction, który według niewielu osób miał potencjał: Gwiezdne Wojny.

Będąc już w drodze po ogromnym sukcesie filmu, Tippett użyczył swojego talentu Imperium kontratakuje, Powrót Jedi, RobokopI Gwiezdny statek Toopers – wśród wielu innych – w owocnej karierze trwającej dziesięciolecia, ale ostatecznie znalazł się na rozdrożu, ponieważ tradycyjne podejście do efektów wizualnych zostało w dużej mierze przyćmione przez technologię cyfrową. Na początku lat 90. zaczął jednak pracować nad tym, co miało stać się Szalony Bógambitne przedsięwzięcie filmowe stworzone całkowicie za pomocą animacji poklatkowej. Choć jego ukończenie zajęłoby trzy dekady, Szalony Bóg zobaczyliśmy, jak Tippett z dumą powraca do swoich korzeni jako artysta i filmowieca efektem jest wyjątkowe doświadczenie wizualne, ujawniające głębię wyobraźni twórcy, którego dokonania zdarzają się raz na pokolenie.



O czym jest „Szalony Bóg”?

Napędzana jest nie tyle czymś przypominającym spójną historię, ile żywymi obrazami, niepokojącą ścieżką dźwiękową i ponurą atmosferą. Szalony Bóg jest radośnie niepokojącą, ale niezaprzeczalną ucztą dla zmysłów i wyobraźni. Czas trwania 84 minut, Odyseja poklatkowa przedstawia historię bezimiennego bohatera, którego nazwisko widnieje jedynie jako „Zabójca”, wyruszającego w podróż w przerażające głębiny podziemnego, apokaliptycznego pustkowia. Uzbrojony w mapę i misję o niejasnych celach, Zabójca, ubrany w mundur przywodzący na myśl strój z czasów I wojny światowej – wraz z hełmem i maską gazową – staje twarzą w twarz z piekielną hierarchią drapieżnych stworzeń, bezmyślnymi i uciskanymi masami oraz brutalnym systemem przemysłowym zaangażowanym w cykl tworzenia poprzez niszczenie.


Tematycznie inspirowane dziełami Dante, Jan Milton, Carl Jungi Księga Kapłańska, Szalony Bóg przepełniona jest namacalnym poczuciem nihilizmu i egzystencjalnego strachu, gdy jej protagonista podróżuje dalej w sferę surrealizmu. Schwytany przez siły wroga, Zabójca przechodzi operację chirurgiczną, podczas której jego porywacze odzyskują z jego ciała groteskową formę życia, która jest używana do rozpoczęcia nowego kosmicznego cyklu życia i śmierci. Jeśli wszystko to wydaje się spekulatywne i tajemnicze, cóż, to dlatego, że takie jest. Ostatecznie, kinematografia przeciwstawia się konwencjonalnym wyjaśnieniom i analizom, a zamiast tego bada głębię ludzkiej podświadomości, aby stworzyć czysto sensoryczne doświadczenieco nie umknęło uwadze Tippetta, gdy powiedział magazynowi Empire, że „ostateczna forma Szalony Bóg nie jest sam film, ale wspomnienie po obejrzeniu. To przenosi cię do momentu tuż po przebudzeniu ze snu, zamrożonego, eksplorującego fragmenty twojego dzikiego umysłu, zanim znikną w cieniu. To jest ten moment. Szalony Bóg jest tylko sposobem, aby tam dotrzeć.”


Nakręcenie „Szalonego Boga” zajęło trzy dekady

Podczas projektowania efektów wizualnych dla Robocop 2i stając w obliczu możliwości, że rozwój technologii cyfrowej może ostatecznie stanowić zagrożenie dla tworzenia tradycyjnych efektów, Phil Tippett zaczął eksperymentować z pomysłami, które ostatecznie doprowadziły do Szalony Bóg„Kilka lat temu nakręciłem około sześciu minut materiału filmowego, dawno temu, pod koniec lat 80.”, powiedział Variety w 2021 roku. Przyznaję, że przytłoczony jego nieporęcznym zakresem i skalą, odłożył jednak swój ambitny projekt animacji poklatkowej na lata, chociaż nigdy o nim nie zapomniał. Po latach pracy nad innymi filmami, ewolucji i adaptacji do radykalnie zmieniającego się krajobrazu efektów wizualnych dzięki przełomowym filmom takim jak Terminator 2: Dzień Sądu I Park Jurajski, Tippett wrócił do Szalony Bóg na prośbę entuzjastycznych współpracowników.

Warto przeczytać!  Deadpool i Wolverine stwarzają problem Logana, a niektórym fanom X-Men nie spodoba się rozwiązanie


Powiązany

10 najbardziej wciągających filmów animowanych poklatkowo, ranking

Animacja rejestrowana klatka po klatce tworzy na ekranie wciągające doświadczenie.

W wywiadzie dla The Guardian Tippett powiedział o zainteresowaniu swoich kolegów: „To byli ludzie, którzy dorastali na Robokop i wszystkie te rzeczy i to właśnie chcieli zrobić: pracować ze światłami, modelami i rzeczami namacalnymi.” Kontynuując tam, gdzie skończył Szalony Bógi z grupą kreatywnych sojuszników, którzy niekoniecznie posiadali wiedzę specjalistyczną związaną z animacją poklatkową, Tippett zgromadził wystarczające poparcie częściowo dzięki hojnym darowiznom za pośrednictwem Kickstarter stopniowo i improwizacyjnie rozwijać film na przestrzeni latRozczarowany rosnącą dominacją technologii cyfrowej w produkcji filmowej, oddany zespół Tippetta, który często pracował w weekendy, pomógł urzeczywistnić jego wizję za pomocą miniatur, modeli i sprawdzonej, ale niezwykle czasochłonnej metodologii animacji poklatkowej.


Po 30 latach rozwoju i żmudnej pracy, Szalony Bóg w końcu miał premierę w 84-minutowej formie na Festiwalu Filmowym w Locarno w Szwajcarii w 2021 r., co oznaczało pełnometrażowy debiut Tippetta jako reżysera. Zbierając pochwały za efekty wizualne, wyobraźnię i ambicję twórczą, długo rozwijany film okazał się mile widzianym powrotem do formy dla jego twórcy, generując uznanie dla minionej ery tradycyjnych podejść do animacji i efektów specjalnych. Ale Szalony Bógprzywracając Tippetowi legendarną reputację odważnego, eksperymentalnego twórcy filmów, jednocześnie zmierzył się z osobistymi wyzwaniami, z którymi przez lata nie potrafił sobie poradzić.

Warto przeczytać!  Filmowiec spędził 6 lat podróżując najdłuższą siecią szlaków na świecie, Trans Canada Trail

Tworzenie „Mad God” odbiło się negatywnie na psychice Phila Tippetta


Spędzając dziesięciolecia na zgłębianiu głębin swojej podświadomości, aby… Szalony Bóg na ekranie, kreatywny umysł Phila Tippetta został wystawiony na ciężką próbę. Chociaż miał nadzieję ukończyć film, znalezienie motywacji do kontynuowania pracy nad tak abstrakcyjnym, mylącym i niepokojącym projektem nie było łatwym ani szczególnie przyjemnym procesem, ponieważ się przeciągał, ostatecznie prowadząc udręczonego filmowca ścieżką niestabilności psychicznej. „Stałem się reżyserem metodycznym i po prostu całkowicie się zgubiłem” — powiedział The Guardian. „Nienawidziłem pracy nad nim i po prostu wpadłem w pułapkę załamania psychicznego”. W wyniku załamania nerwowego Tippett trafił do szpitala psychiatrycznego, zdiagnozowano u niego chorobę afektywną dwubiegunową i zaczął przyjmować leki.


Podczas tworzenia Szalony Bóg nie był spacerem po parku, ale dziesięciolecia doświadczenia najwyraźniej ożywiły pasję Tippetta do surowego filmowania, ponieważ potwierdzono, że rozpoczyna pisanie i reżyserię kolejnego pełnometrażowego dzieła. Oficjalnie ogłoszony w 2024 r. i nazwany Posteruneknowy projekt rzekomo będzie zawierał połączenie technologii efektów wizualnych, od animacji poklatkowej po CGI i sztuczną inteligencję. Plotki głoszą, że inspiracją do fabuły będzie literatura, w tym William Golding’S Pinczer Martin I Ambroży Bierce’S Zdarzenie na moście Owl CreekTippett potwierdził, że projekt jest w fazie rozwoju i będzie opierał się na bardziej konwencjonalnym podejściu do opowiadania historii niż Szalony Bóg. „Zajęło mi całe życie, aby dojść do pozycji, w której rozumiałem kino na tyle, aby móc je przełamać” – przyznał skromnie. Dla fanów twórczości Tippetta, a w szczególności tradycyjnych efektów wizualnych, ponowne pojawienie się legendarnego artysty jako siły twórczej okazało się ekscytującym nowym rozdziałem jego trwającego przez dziesięciolecia wpływu i spuścizny.


Szalony Bóg jest dostępny do streamowania na Shudder w USA

ZOBACZ NA SHUDDER


Źródło